در اين يادداشت آمده است: بعد از دستيابي به توافق هسته اي در وين در ٢٣ تيرماه سال ١٣٩٤، نزاعي كه بيش از يك دهه، موجب تحريم و بلوكه كردن توسعه همكاري و روابط سياسي، اقتصادي ايران با دولت هاي غربي و غير غربي شده بود، به پايان رسيد.
در اثر تحريمهاي سخت بانكي، مالي، بيمه اي و انرژي، شرايط سختي بر كشورمان تحميل شده بود و در اثر اين تحريمها، ضررهاي مالي زيادي، ناعادلانه بر جمهوري اسلامي ايران تحميل شد در حاليكه ايران طبق معاهده منع اشاعه سلاح هاي هستهاي، از حق برخورداري و استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي برخوردار بود.
طبق روند توافق شده، آژانس بين المللي انرژي هستهاي بايد در ١٥ دسامبر ٢٠١٥ پرونده موضوعات مربوط به گذشته و حال پرونده هستهاي را خاتمه يافته اعلام كند و آمانو در اين تاريخ گزارش خود را ارائه و شوراي حكام آژانس نيز با قطعنامهاي در همان تاريخ ١٥ دسامبر(٢٤ آذر)، موضوع پي ام دي( يا ابعاد نظامي احتمالي) را خاتمه يافته تلقي نمايد. مرحله اي مهم كه گامي اساسي در مسير اجراي توافق وين خواهد بود.
با اين مقدمه كوتاه، اين يادداشت نگاهي بر فرصتهاي پيش روي كشورمان در دوران پسا تحريم و پسا توافق دارد. فرصتهاي پيش رو را ميتوان عمدتا در سه بخش اقتصادي، سياسي و نظامي تقسيم بندي كرد:
الف - فرصت اقتصادي:
١- مهمترين و آشكارترين فرصت پيش روي جمهوري اسلامي ايران در دوران پسا تحريمها، فرصتهاي اقتصادي است. با رفع تحريمها، امكان نقل و انتقالات مالي از طريق شبكههاي بانكي فراهم شده و اين مهمترين و موثرترين اثر لغو تحريمها است كه هزينههاي اضافي و روشهاي غير مستقيم فساد آور را از سيستم مالي و بانكي كشور حذف خواهد نمود و از طرفي شركاء و طرفهاي جديد با شرايط قراردادي جديدي را در اختيار ايران قرار خواهد داد.
٢- با توجه به شناسايي و آشكار شدن نقاط ضعف كشور در بخشهاي مختلف اقتصادي در دوران تحريم، لغو تحريمها امكان بهره برداري موثرتر، كارآتر و دقيقتر از فرصتهاي اقتصادي جديد را فراهم و مانع از تكرار يا كاهش تكرار آسيب پذيري در شرايط مشابه در آينده خواهد شد.
٣- خروج شركتهاي مختلف غربي از ايران در دوران تحريم و جايگزيني آن ظرفيتها با تواناييهاي بومي (هر چند داراي كيفيت پايين) و يا شركتهاي رقيب آسيايي، قدرت مانور و استغناء بيشتري را در مذاكرات دوران پسا تحريم با شركتهاي غربي فراهم نموده كه امكان امتياز گيري بيشتر يا تنظيم قراردادهاي دوجانبه بهتر را فراهم نموده است.
٤- شركتهاي داخلي دولتي و خصوصي، با استفاده از تجربه دوران تحريم، شناخت بهتري از بازارهاي منطقهاي و بينالمللي و شركاء مختلف و ميزان اعتماد يا عدم اعتماد به آنها پيدا نمودهاند كه قطعاً در مذاكرات و انعقاد قراردادها در دوران پسا تحريم مفيد خواهد بود.
٥- در دوران پسا تحريم امكان توسعه روابط اقتصادي با كشورهاي مختلف بويژه كشورهاي غربي مجدداً فراهم شده است و توسعه اقتصادي در روابط، طبق تئوري و مدل كاركردگرايي ميتواند عاملي مهم در توسعه روابط سياسي با اين كشورها نيز باشد.
٦- ورود كشورهاي پيشرفته و داراي تجربه در بخشهاي مختلف صنعت هستهاي كشورها در راستاي تغيير كاركرد نيروگاه اراك و يا در بخشهاي ديگر و از طرفي تداوم برنامه هستهاي بدور از فضاي تنشآلود و تهديد، ميتواند ظرفيتهاي اقتصادي جديدي در اين عرصه را براي كشور به همراه داشته باشد.
ب- فرصت هاي سياسي:
١- با حل پرونده هستهاي، مشكل موجود در عادي شدن روابط ايران با كشورهاي غربي و غيرغربي برطرف شده و امكان توسعه روابط سياسي فراهم گشته است.
٢- توافق هستهاي، امكان و زمينه را براي حل ساير مسائل و بحرانهايي كه نياز به حضور ايران دارد را فراهم كرده است. اين واقعيت، خيلي سريع در يافتن راه حل براي بحران سوريه خود را نشان داد و در آينده در حل ساير بحرانها نيز موثر خواهد بود.
٣- گرچه توافق هستهاي در كوتاه مدت موجب نگراني برخي كشورهاي عربي و بازيگران منطقه خاورميانه شده و تنش در روابط ايران و آنها همچنان ادامه دارد ولي در ميان مدت و دراز مدت، مسير روابط به سمت كاهش بحران و ارتقاء و توسعه روابط خواهد رفت.
٤- توافق هستهاي موجب ارتقاء نقش فعال و كنشگرانه جمهوري اسلامي ايران در سازمانهاي مختلف منطقهاي و بينالمللي خواهد شد.
٥- موفقيت به حفظ انرژي صلح آميز هستهاي و حل بحران هستهاي همراه با حفظ چرخه بهره برداري صلح آميز از اين انرژي به اقرار دوست و دشمن يك موفقيت سياسي و ديپلماتيك براي جمهوري اسلامي ايران بوده است.
ج- فرصتهاي نظامي
١- با توجه به استثنا نمودن تواناييهاي موشكي جمهوري اسلامي ايران از بحث نظارت و كنترل، پيشرفتهاي كشورمان در عرصه موشكي نه تنها متوقف نخواهد شد بلكه با شدت بيشتر ادامه خواهد يافت كه موجب فراهم نمودن فرصتهاي جديد نظامي براي كشور خواهد بود.
٢- حفظ فناوري هسته اي صلح آميز هستهاي و تداوم روند توسعه و تقويت آن، با توجه به نقش و تأثير اين فناوري در ساير ابعاد نظامي متعارف، موجب رشد و توسعه توان نظامي متعارف ايران در بخشهاي مختلف خواهد شد.
٣- توانايي جمهوري اسلامي ايران به حل بحران هستهاي از طريق صلح آميز و حفظ تمامي دستاوردهاي خود در اين حوزه، بدون تغيير شعارها و اهداف سياست خارجي و روابط بين المللي خود، نه تنها از قدرت و پرستيژ كشورمان نكاسته بلكه موجب ارتقاء و افزايش آن و بويژه نوعي بازدارندگي براي جمهوري اسلامي ايران در برابر تهديدهاي خارجي شده و خواهد شد.
٤- توافق هسته اي، موجب تثبيت بيشتر كشور و تقويت امنيت و ثبات اجتماعي و سياسي گشته و از اين طريق نيز فرصتهاي نظامي و امنيتي جديدي را عايد كشور نموده است خنثي شدن پروژههاي ايران هراسي و امنيتي سازي جمهوري اسلامي ايران موجب فراغت خاطر بيشتر و امكان تقويت بخشهاي ديگر نظامي مورد نياز خواهد گشت.
اميد است كه اين يادداشت كوتاه، توانسته باشد بخشي از فرصتهاي پيش رو بعد از توافق هستهاي را بيان كرده باشد. قطعا در دوران پسا تحريم، چالش هاي جديدي نيز ايجاد شده كه در آينده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
منبع : پايگاه خبري - تحصيلي عصر ايلام
پايگاه خبري - تحليلي عصر ايلام روز سه شنبه 10 آذر در يادداشتي به قلم زهرا صالحي دانشجويي كارشناسي ارشد مديريت آموزشي تحت عنوان فرصت هاي پيش روي ايران بعد از توافق هسته اي و لغو تحريم ها به موضوع توافق هسته ايي 23 تير ماه امسال كشورمان با 1 + 5 پرداخته و فرصت هاي پيش روي ايران بعد از توافق هسته­اي و لغو تحريم­ها را مورد بررسي قرار داده است.