۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81865677
T T
۰ نفر
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كاشان: كمپين مبارزه با ايدز راه اندازي شود

كاشان- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي كاشان پيشنهاد كرد: كمپين مبارزه با ايدز با مشاركت بخش خصوصي و مردمي براي شناسايي و كنترل بيماري اچ آي وي و پيشگيري از تكثير اين ويروس در كاشان راه اندازي شود.

به گزارش ايرنا، دكتر محمدحسين اعرابي روز شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاني مبارزه با ايدز اظهار داشت: هدف از اين نامگذاري، حساس سازي و برجسته سازي مساله ايدز بويژه براي مسئولان است.
وي افزود: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي به تنهايي قادر به پيشگيري از اين بيماري نيست و همكاري بين بخشي و بين دستگاهي بويژه براي آموزش و اطلاع رساني لازم است.
وي پيشگيري از اين بيماري را با عزم ملي ممكن دانست و گفت: در دنيا كمپين جهاني مبارزه با ايدز راه اندازي شده كه توانسته اند 15 ميليون و 800 هزار بيمار مبتلا به ايدز را با دارو كنترل و از تكثير ويروس اچ آي وي در خون جلوگيري كرده و كيفيت زندگي و طول عمر بيمار را افزايش دهند.
دكتر اعرابي گفت: كشور ما از جمله كشورهاي موفق در زمينه درمان رايگان اين بيماري است و براي هر بيمار ايدزي در طول يكسال 500 ميليون ريال هزينه مي شود.
وي اين امر را نيازمند اطلاع رساني دانست و تاكيد كرد: با مراجعه به مراكز مشاوره و انجام تست هاي كوتاه مدت، اين بيماري قابل تشخيص به موقع است.
كارشناس مبارزه با بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي كاشان نيز گفت: اين دانشگاه بدنبال شناسايي و تحت درمان قرار دادن بيش از 90 درصد مبتلايان به اين ويروس تا سال 2020 است.
محمود نعمتيان افزود: از 23 بيمار مبتلا به اچ آي وي در اين منطقه كه در مرحله پيشرفت بيماري هستند، درحال حاضر حدود 77 درصد (17 بيمار) تحت درمان هستند.
وي اقدامات انجام شده در زمينه پيشگيري از شيوع اين بيماري را غربالگري خون هاي اهدايي، آموزش عمومي، طراحي و اجراي برنامه هاي كاهش آسيب و توليد تدريجي داروهاي مهاركننده تكثير ويروس ايدز عنوان كرد.
نعمتيان، انجام تست هاي تشخيصي سريع ايدز، مشاركت دادن ساير سازمان هاي دولتي و غيردولتي در برنامه هاي كنترل ايدز و تمركز و توجه سيستم هاي بهداشتي درماني بر گسترش بيماريابي و درمان بيماران را از ديگر اقدامات انجام شده در زمينه پيشگيري از اين بيماري در سال جاري برشمرد.
وي افزود: در دسترس نبودن گروه هاي پرخطر، محدوديت اجتماعي، فرهنگي در ارائه آموزش هاي پيشگيري و اطلاع رساني عمومي، شناخت ناكافي از ميزان آگاهي و رفتارهاي جوانان و محدوديت در بهره مندي از مشاركت ساير سازمان ها از مشكلات تحقق نيافتن اهداف مبارزه با ايدز است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كاشان نيز در اين نشست اظهار داشت: 37 ميليون بيمار مبتلا به ايدز در دنيا وجود دارد كه از اين تعداد دو ميليون و 600 هزار بيمار زير 15 سال سن دارند.
دكتر سيدعليرضا مروجي افزود: در سال 2014 يك ميليون و 200 هزار نفر شامل 150 هزار كودك زير 15 سال مبتلا، از بين رفته اند.
وي گفت: در ايران 29 هزار و 414 بيمار اچ آي وي شناسايي شده اند كه از اين تعداد 6 هزار و 990 نفر در مرحله پيشرفت اين بيماري هستند و 6 هزار و 202 نفر نيز فوت كرده اند.
وي افزود: 47 درصد اين ويروس در كشور از راه اعتياد تزريقي، 37 درصد تماس جنسي، 4 درصد مادر به كودك، 15 درصد نامشخص و صفر درصد از راه انتقال خون است.
12 تا 18 آذر هفته مبارزه با ايدز نامگذاري شده و شعار امسال سازمان بهداشت جهاني در هفته ايدز 'درمان اچي آي وي كليد پيشگيري است، بيماران را براي درمان حمايت كنيم' است.
3009/6021
۰ نفر