۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81865846
T T
۰ نفر

نمایشی برای آشنایی كودكان با مهربانی خداوند

۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81865846
نمایشی برای آشنایی كودكان با مهربانی خداوند

تهران - ایرنا - كارگردان نمایش پسر نیل با بیان آنكه محور اصلی داستان این نمایش تجلی مهر جاری خداوند در زندگی انسانها است گفت: مخاطبان این نمایش كودك و نوجوان از زبان مریم با داستان حضرت موسی(ع) و لطف و مهربانی خداوند آشنا می شوند.

ناصر آویژه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با بیان آنكه نمایش پسر نیل اثری در حوزه تئاتر كودك و نوجوان است كه طی یك پروژ تحقیقاتی و پژوهشی و سیر تمرینات فشرده به مرحله اجرا رسیده است یادآور شد: این نمایش با طرح پرسش های مختلف از زبان كاراكتری به نام مریم در صدد پاسخ این سوالات در مواجهه این شخصیت با داستان حضرت موسی(ع) است و تمام فضای این نمایش در پی طرح پرسش های ذهنی و یافتن پاسخ های آن است.
وی ادامه داد: اغلب این پرسش ها بر اساس تحقیق های صورت گرفته از كودكان و نوجوانان با محور خداوند، ‌نشانه های درك ذات حق تعالی و نحوه تعامل با الطاف و مهربانی های آفریدگار است كه با عنصر درام مخلوط شده و بن مایه نمایش پسر نیل را به وجود آورده و در برابر مخاطبان ارائه شده است.
این كارگردان شناخته شده عرصه هنرهای نمایشی كودك و نوجوان با تاكید بر این اصل كه به عنوان یك هنرمند نگران رنگ باختن مباحث و تفكرات معنوی در بین كودكان و نوجوانان این عصر كه در هجمه رسانه های مختلف اجتماعی و ماهواره ای قرار گرفته اند هستم گفت: معنویت اصل اساسی ساخت شخصیت انسان را تشكیل می دهد و نخستین پایه های شكل گیری شخصیت انسان ها در دوران كودكی و نوجوانی شكل می گیرد.
وی ادامه داد: پسر نیل نمایشی در شاخه نمایش های دینی و معنوی در حوزه كودك و نوجوان است و از آنجا كه زبان و حتی بازیگران این اثر را كودكان و نوجوانان و فضای كارگردانی آن نیز بر اساس تخیل و نگرش های این قشر صورت گرفته خوشبختانه مورد استقبال این نسل از مخاطبان نیز قرار گرفته است.
آویژه متن این نمایش را اثری موزون دانست و تصریح كرد غالب بودن فضای موسیقایی نیز بر اساس اشعار و موزون بودن دیالوگ های این اثر است و به همین دلیل حتی این نمایش شباهتی هم به اجرای اپرا دارد و البته فضای شاد و آهنگین همواره مورد استقبال بیشتر كودكان و نوجوانان در مواجه با آثار هنری قرار می گیرد.
كارگردان نمایش پسر نیل با اشره به فضاسازی این اثر نمایشی با اتكا به دامنه تخیلات كودكان و نوجوانان به بازی های این گروه سنی اشاره كرد و گفت: تخیل و حس فانتزی قوی كودكان و نوجوانان بسیار قوی است به طوری كه در طی بازی های روزانه خود می توانند فضای خانه را به بیمارستان، پارك و حتی دریا و اقیانوس تشبیه كنند و بر همین اساس در فضاسازی و كارگردانی این نمایش نیز تلاش شده تا بر اساس این ویژگی كار تولید شود تا هر چه بیشتر بتواند با دامنه گسترده مخاطبان ارتباط برقرار كند.
وی درباره بازیگران این نمایش گفت: برای همذات پنداری بیشتر مخاطبان تلاش شده تا كاراكترهای اصلی این نمایش را نیز كودكان و نوجوان تشكیل دهند و بر همین اساس بازیگر نقش های مریم و موسی دو كودك و نوجوان به نام های كیمیا حسنی (نقش موسی) و رها آویژه در نقش مریم هستند كه مخاطبان بیشترین استقبال را از این بازیگران داشته اند.
آویژه همچنین نسبت به ساعت اجرای این اثر نمایشی در تالار هنر انتقاد داشت و گفت: تالار هنر سالن اختصاصی نمایش های كودك و نوجوان است و این نمایش ها بیشترین مخاطبان را بین دانش آموزان دارند اما ساعت اجرای آن 19 است و متاسفانه ما مخاطب بالقوه مدارس را از دست داده ایم و دانش آموزان با والدین شان برای دیدن این نمایش حاضر می شوند.
نمایش پسر نیل با حضور بازیگرانی چون علیرضا ناصحی، مریم اكبری، حسین مزینانی، مریم آشوری، قاسم انصاری ‌شاد و نوید اكبری‌ مباركه همه روزه به جز شنبه ها ساعت 19 در تالار هنر به نویسندگی و كارگردانی ناصر آویژه به صحنه می رود.
فراهنگ**9266 ** 1569
۰ نفر