۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۱
کد خبر: 81865874
T T
۰ نفر
31مورد مشكوك به آنفلوانزای H1N1 در بیمارستانهای زاهدان بستری شدند

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: 31 مورد مشكوك به آنفلوانزای H1N1 (اچ وان ان وان) در بیمارستان های بوعلی و علی بن ابیطالب(ع) زاهدان بستری شدند.

دكتر محمودرضا میری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: برخی بیماری ها نظیر اسهال و استفراغ در فصل گرما و سرماخوردگی و آنفلوانزا در فصل سرما بروز می كنند.
وی ادامه داد: هرساله با آغاز فصل سرما در استان های جنوب كشور افزایش بروز بیماری آنفلوانزا مشاهده می شود به طوری كه از حدود 10 روز قبل اطلاع یافتیم در كرمان مواردی از این بیماری بروز كرده است.
وی تصریح كرد: در این زمینه تدابیر لازم صورت گرفته به طوری كه دانشگاه علوم پزشكی زاهدان انواع پروتكل های بهداشتی را تنظیم و از همان زمان اجرایی كرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: از مجموع مراجعه كنندگان با علائم سرماخوردگی شدید و آنفلوانزای فصلی در محدوده این دانشگاه، 132 مورد مشكوك تشخیص داده شدند كه هم اینك 31 نفر از این تعداد در بیمارستان بستری هستند.
وی تصریح كرد: از افراد بستری شده نمونه گیری های لازم صورت گرفته و آزمایشات برای تشخیص نوع ویروس در حال انجام است.
میری ادامه داد: همچنین در این مدت شمار اندكی از افراد فوت كردند كه عموما مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر قلب و عروق، فشار خون، آسم و نقص ایمنی بودند كه اقدامات برای تشخیص قطعی دلیل مرگ این افراد در حال انجام است.
وی تاكید كرد: در هر دوره (سه تا چهار سال) بیماری آنفلوانزا به صورت نمونه های جدید بروز می كند بر این اساس ضروری است افراد با رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری كنند.
وی گفت: علائم این نوع از آنفلوانزا همانند سرما خوردگی عمومی، تب و تنگی نفس است بر این اساس به افراد مختلف پیشنهاد می شود در صورت بروز علائم ذكر شده سریع به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه كنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: با توجه به اینكه این بیماری از طریق عطسه و سرفه مانند بیماری های تنفسی قابل انتشار است پیشنهاد می شود افراد در مواقع بروز این نشانه ها از دستمال چندلایه استفاده كنند و دست ها را مرتب با صابون شستشو دهند.
میری خاطرنشان كرد: این دانشگاه با هدف مقابله و پیشگیری از این بیماری اقدامات مختلف نظیر برگزاری نشست با مدیران و مربیان بهداشت مدارس زاهدان، نشست های كارشناسی با هماهنگی سایر دانشگاه های علوم پزشكی و روسای بیمارستان های استان و كارگاه های آموزشی متعدد و افزایش خدمات ویزیت افراد را در دستور كار قرار داده است.
وی گفت: با توجه به اینكه یكی از آزمایشگاه های مرجع جنوب شرق كشور در زاهدان قرار دارد موارد مشكوك به آنفلوانزا در كمترین زمان در این مركز مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.
وی افزود: افراد مسن و دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران خاص و كودكان زیر 10 سال از جمله گروههای در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف نظیر آنفلوانزا هستند كه باید نكات ایمنی را بیشتر از سایر اقشار رعایت كنند.
شهرستان های زاهدان، چابهار، سراوان، خاش و كنارك تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان قرار دارند.
7316/3042/6081 /1596
۰ نفر