۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۶
کد خبر: 81865956
T T
۰ نفر
مديرعامل منطقه آزاد: چابهار بهشت سرمايه گذاران و گردشگران است

چابهار- ايرنا- رييس هيات مديره و مديرعامل منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار گفت: اين بندر بهشت سرمايه گذران، گردشگران و طبيعت دوستان داخلي و خارجي است.

حامدعلي مباركي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در چابهار و تشريح ظرفيت هاي سرمايه گذاري و گردشگري چابهار اظهار داشت: چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي كشور و به دروازه توسعه محور شرق لقب گرفته است.
وي گفت: وجود ساحل ماسه اي در كنار كوه هاي منياتوري و طبيعت بكر و زيبا در چابهار براي هر گردشگري زيبا و خاطره انگيز است.
وي با اشاره به ظرفيت ها و زيرساخت هاي چابهار گفت: اين بندر قابليت پهلوگيري شناورهاي اقيانوس پيما را دارد و از كوتاه ترين راه ارتباطي كشورهاي آسياي مركزي و افغانستان به درياهاي آزاد برخوردار است.
وي از ديگر مزيت هاي بندر چابهار را كوتاه ترين مسير ترانزيتي محور شرق ايران، وجود منابع عظيم شيلاتي و دريايي و امكانات پرورش آبزيان و زيرساخت‌هاي جاده‌اي، انرژي و مخابراتي عنوان كرد.
رييس هيات مديره و مديرعامل منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار گفت: محورهاي اصلي سرمايه گذاري در اين منطقه بهره گيري از ظرفيت ترانزيتي محور شرق (استان هاي شرقي، افغانستان، آسياي ميانه) به عنوان شبكه توزيع منطقه اي و هاب ترانزيت كالا و بهره گيري از ظرفيت صادرات مجدد براي كشورهاي منطقه (حوزه خليج فارس و درياي عمان، افغانستان و پاكستان) و تمايل كشورهاي همسايه و شرق آفريقا براي سرمايه گذاري در منطقه مبتني بر زنجيره ارزش (چاي، برنج، خشكبار و...) و توسعه تجارت است.
مباركي خليج چابهار را از زيباترين خليج هاي طبيعي كشور دانست و گفت: اين خليج ماحصل آميزش دريا، زمين و آفتاب است كه در طول هزاران سال به صورت طبيعي در گوشه اي از درياي عمان و در همسايگي شهر چابهار ايجاد شده است.
وي بيان كرد: صنايع دستي چابهار شامل سكه دوزي، سوزن دوزي، تراش سنگ هاي قيمتي، انواع ابزار آلات صيد و صيادي و سفالگري جهت فروش در بازارهاي ملي و منطقه اي و نمايشگاههاي مختلف كشور عرضه مي شود.
وي گفت: با توسعه اسكله ها، افتتاح فرودگاه بين المللي، كارخانه هاي پتروشيمي، فولاد، آلومينيوم و تيتانيوم، تكميل راه آهن چابهار- زاهدان، گازرساني و جاده ترانزيتي چابهار- ميلك زابل تحول عظيمي در اين منطقه شكل خواهد گرفت.
وي گفت: نگاه ويژه رهبر معظم انقلاب، رياست جمهوري و مسئولان كشوري به ويژه نگاه توسعه اي و بلند استاندار سيستان و بلوچستان به توسعه و آباداني اين منطقه كمك شاياني كرده است بطوريكه طرح هاي بزرگ اقتصادي به سرعت در حال انجام است.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا امنيت موجود، اين بندر را به مكاني مناسب و امن براي فعاليت سرمايه گذاران و منطقه اي زيبا و به ياد ماندني براي تفريح و گردش مسافران داخلي و خارجي عنوان كرد.
احمدعلي موهبتي افزود: همدلي، همراهي و همگامي مردم با مسئولان و وحدت و برادري اقوام و مذاهب در شهرستان چابهار زمينه ساز امنيت قابل قبول اين منطقه شده است.
وي گفت: چابهار يكي از 10 نقطه برتر دنيا است و در آينده اي نزديك با اجراي طرحهاي بزرگ اقتصادي و تجاري به رشد و توسعه قابل توجهي خواهد رسيد.

امام جمعه شهرستان چابهار نيز به قابليتهاي تجاري، اقتصادي و گردشگري اين شهرستان اشاره كرد و اظهار داشت: رسانه ها بايد واقعيت هاي منطقه زيباي چابهار را براي سرمايه گذاران و گردشگران ترسيم و تشريح كنند تا اين منطقه توسعه پيدا كند.
حجت الاسلام سيد محمد موسوي افزود: خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي (ايرنا) به عنوان تريبون نظام وظيفه سنگيني در چابهار دارد و با نقش آفريني مي تواند به توسعه منطقه كمك بزرگي كند.
وي بيان كرد: وقتي چابهار به توسعه برسد ساير مناطق سيستان و بلوچستان نيز رشد پيدا خواهند كرد.
منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار يكي از مناطق آزاد هفت گانه كشور است كه در زميني به مساحت 140 كيلومترمربع و در 9 پيكره تجاري، كارگاهي، مسكوني، صنايع سنگين، نيمه سنگين و سبك، روستاي تيس، جنگلي در هفتم شهريور سال 1372 توسط مجلس شوراي اسلامي مصوب و اوايل سال 1373 آغاز به كار كرد.
سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار با اهداف انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، سرمايه گذاري و افزايش در آمد عمومي، ايجاد اشتغال سالم و مولد، تنظيم بازار كار و كالا، ارتباط فعال با ابزارهاي جهاني و منطقه اي، توليدات و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي و ارائه خدمات عمومي تشكيل يافته است.
اسكله هاي تجاري و صيادي، جنگل هاي حرا، ساحل ماسه اي و صخره اي، كوههاي مريخي، درختان انجير معابد، تمساح پوزه كوتاه (گاندو)، منطقه ليپار، قلعه تيس، گورستانهاي تاريخي، چاه هاي آب، زيارتگاهها و اماكن مذهبي مانند آرامگاه سيد غلام رسول، مساجد زيبا و ديدني، سواحل معروف به دريا بزرگ و دريا كوچك، آثار تاريخي مثل غارهاي سه گانه، قلعه پرتغاليها، بازارچه قديمي شهر چابهار، بازارهاي خريد منطقه آزاد، پلاژ ساحلي تيس و بسياري جاذبه هاي طبيعي و تاريخي ديگر چابهار را به يكي از منحصر به فردترين مناطق ديدني ايران و جهان تبديل كرده است.
چابهار در 700 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در ساحل درياي عمان معروف به مكران واقع شده است.
3043 / 6081