۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81867000
T T
۰ نفر
برند دوچرخه سواري آسيا، نيازمند حمايت هاي جدي

تبريز- ايرنا- تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز به عنوان برند اين رشته ورزشي در ايران و آسيا كه طي سال هاي اخير افتخارات بزرگي را نصيب كشور كرده است، به لحاظ مالي در وضعيت مناسبي قرار ندارد و اين موضوع مي تواند زنگ خطري جدي براي اين رشته ورزشي در ايران باشد.

اين تيم پرافتخار كه 14 سال قبل به همت مديران ورزش دوست مجتمع پتروشيمي تبريز و جمعي از پيشكسوتان و ورزشكاران دوچرخه سواري ايجاد شد، خيلي سريع پله هاي ترقي را طي كرد و علاوه بر مسابقات داخلي در سطح قاره پهناور آسيا نيز افتخارات عظيمي كسب كرد كه در تاريخ اين رشته براي ايران مانندي ندارد.
كسب قهرماني در تمام رده‌هاي تيمي و انفرادي تورهاي آسيايي بين سال هاي 2007 تا 2010 تنها گوشه اي از افتخارات تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز مي باشد و اين در حالي است كه اين تيم فعاليت هاي خود را با شركت در تورهاي منطقه ‌اي، ليگ‌ هاي داخلي آغاز كرد اما در مدتي اندك به يكي از تيم هاي قدر و صاحب سبك در تورهاي بين‌المللي تركيه، جلاجا و لانكاوي مالزي و البته تور بين المللي ايران- آذربايجان تبديل شد.
اوج قدرت و فعاليت حرفه اي تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز به فصل 2008 و 2009 بر مي گردد كه در آن سال با شركت در پنج تور خارجي و دو تور داخلي بين‌المللي و كسب يكهزار و 15 امتياز و با اختلاف دو برابري با تيم دوم، رتبه نخست تيم هاي آسيايي را به دست آورد.
در همين فصل ركاب ‌زنان پتروشيمي تبريز در رده ‌بندي انفرادي آسيا نيز سكوهاي اول تا سوم را تصاحب كردند.
نگاهي به نام ها و عناوين ركاب زنان تيم پتروشيمي تبريز همچون قادر ميزباني، احد كاظمي، حسين عسگري، حسين ناطقي، بهنام خسروشاهي، مهدي سهرابي، صمد پورسيدي، حسين عليزاده و آندره ميزوروف قزاق مي تواند جايگاه، وزن و صاحب سبك بودن اين تيم به عنوان يك برند بين المللي دوچرخه سواري ايران در عرصه هاي بين المللي را نشان دهد.
باشگاهي كه طي 14 سال توانست نام خود را در ايران و آسيا بلندآوازه و براي خود جايگاهي رفيع دست وپا كند، امروز در وضعيت نابسامان مالي قرار دارد و خطر انحلال آن را تهديد مي كند؛ بر اين اساس لازم است دست اندركاران وزارت ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، به همراه مسئولان استاني كمر همت ببندند و مانع از افول اين باشگاه مطرح شوند.
كارشناسان ورزشي مي گويند با توجه به جايگاه بين المللي دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز، انحلال اين تيم موجب مي شود مجموعه اين رشته ورزشي در كشور دچار لطمه شود و ورزشكاران فعال در اين عرصه علاوه بر صدمات روحي و جسمي با آسيب هاي اجتماعي بيشماري نيز مواجه شوند.
در همين ارتباط رئيس كميسيون فرهنگي و ورزشي شوراي اسلامي شهر تبريز، خواستار اتخاذ و اجراي تدبيري براي مقابله جدي و ريشه اي و نه مقطعي با خطر انحلال احتمالي تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز شد.
سعيد حاجي زاده در گفت وگو با ايرنا، ضمن اشاره به خدمات درخشان فعاليت تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز به عرصه ورزش قهرماني كشور، اظهار كرد: شركت پتروشيمي تبريز كه خود را متعلق به بخش خصوصي معرفي مي كند، مدعي است از پرداخت هزينه هاي تيم دوچرخه سواري مستاصل است و امكان تداوم تيمداري در اين رشته ورزشي را ندارد، اين در حالي است كه انحلال تيمي كه تنها با هفت ميليارد ريال در سال اداره مي شود نبايد كار سختي براي شركتي باشد كه درآمد چندين ميلياردي دارد.
وي افزود: تيم تشكيل شده با عنوان ' تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز' به عنوان تيمي حرفه اي در تورهاي قاره اي حضور يافته و شش سال جايگاه قهرماني آسيا را به خود اختصاص داده است و در حقيقت ثمره 30 سال زحمت مستمر مسئولان و ورزشكاران استان در قالب تور دوچرخه سواري آذربايجان است و بي توجهي به اين تلاش ها و حتي طرح سخناني داير بر انحلال تيم، جفا به ورزش استان و قديمي ترين تور دوچرخه سواري آسيا و ايران است.
حاجي زاده با تاكيد بر ضرورت مداخله مسئولان ارشد حوزه ورزش و مالكان شركت پتروشيمي تبريز نسبت به حل و فصل ريشه اي و هميشگي مشكلات مالي تيم دوچرخه سواري، گفت: نبايد فراموش شود كه سهم مهمي از اقتدار تيم ملي ايران در رشته دوچرخه سواري و قرار گرفتن در صدر رتبه بندي آسيا و همچنين اعطاي سهميه هاي فعلي به رشته دوچرخه سواري ايران براي حضور در المپيك، مرهون موفقيت هاي تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز است.
هر چند پيش از اين مشكلات مالي و تمايل نداشتن مديران پتروشيمي به تيمداري در رشته دوچرخه سواري باعث شده بود حق شركت اين تيم در تورهاي مختلف آسيايي براي سال 2016 با اما و اگرها مواجه شود، با پادرمياني مديران استاني و مديركل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي اين مشكل در آخرين روزها و فرصت باقي مانده به صورت مقطعي رفع شد.
دبير هيات دوچرخه سواري آذربايجان شرقي با بيان اينكه حق شركت تيم دوچرخه سواري نيمه حرفه اي پتروشيمي تبريز در سال 2016 به فدراسيون بين المللي دوچرخه سواري واريز شد، گفت: با اين اقدام پتروشيمي تبريز در رشته دوچرخه سواري به تيمداري ادامه مي دهد و براي فصل بعدي دوچرخه سواري در آسيا و جهان مشكلي نخواهد داشت.
ناصر هوشيار همچنين از ايجاد تغييرات مديريتي در تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز خبر داد و افزود: مسئوليت فني اين تيم به كاظم خاتون آبادي پيشكسوت و مربي تبريزي سپرده شده است.
تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز قرار است از 18 آذر جاري در پنجاه و يكمين دوره تور بين المللي دوچرخه سواري مالزي كه تا 22 همين ماه ادامه خواهد داشت، شركت كند.
بدون ترديد تبريز مهد و كانون دوچرخه سواري جاده ايران است كه طي 30 سال اخير ركاب زنان بنامي را به تيم هاي ملي در رده هاي مختلف تقديم كرده است و اين موضوع لزوم توجه بيش از پيش مسئولان به تقويت تيم هاي اين خطه از ايران اسلامي و حل مشكلات ساختاري و مالي باشگاه هاي فعال در اين حوزه را اجتناب ناپذير مي كند.
دعوت از هشت ركاب زن تبريزي به جمع 10 نفره تيم ملي جاده اي جمهوري اسلامي ايران، نشان دهنده بنيه هاي قوي و استعدادهاي ناب اين رشته ورزشي در آذربايجان است.
مسئولان امر بايد به اين نقطه مهم توجه كنند كه فعاليت تيم پتروشيمي تبريز در رشته دوچرخه سواري نه براي آذربايجان و تبريز كه براي كل كشور و حتي مجموعه دستگاه ورزش ايران فرصتي ايده آل و بزرگ است كه مي تواند براي نام بزرگ جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف بين المللي و جهاني افتخار كسب كند.
گزارش از: سيديحيي مرتضائي
3038/518