۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴
کد خبر: 81869112
T T
۰ نفر
معين : سياست هاي مخرب دولت گذشته منشا آسيب هاي اجتماعي امروز است

كاشان- ايرنا- وزير اسبق علوم گفت: وضعيت اجتماعي جامعه كنوني خوب نيست و با آسيب شناسي و ريشه يابي مي توان پي برد عامل اين وضعيت، سياست هاي مخرب دولت گذشته است.

به گزارش ايرنا، مصطفي معين روز دوشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه كاشان به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: دانشگاه يك نهاد مدرن و پويا و روز دانشجو شناسنامه و هويت دانشجوي ما با يك فرايند 60 ساله پرفراز و نشيب است.
وي افزود: نقش دانشجو قبل از انقلاب، دوره انقلاب و پس از انقلاب و جنگ تحميلي بر كسي پوشيده نيست، بسياري از فرماندهان جنگ ما از دانشجويان بودند كه مهندسي جنگ را برعهده داشتند.
معين گفت: در دوران سازندگي و جنبش مردمي دوم خرداد و راي 20 ميليوني به دولت اصلاحات، نقش پيشاهنگي برعهده دانشجويان بود.
وزير اسبق علوم افزود: بحران هايي كه سالهاي قبل از 84 به دولت وارد شد از جمله قتل هاي زنجيره اي، حادثه كوي دانشگاه و غيره نهضت دانشجويي را به دوره سرخوردگي و انفعال رسانيد و باعث شد راي به تحريم انتخابات دهند و ناخواسته سهمي در بروز دولت نهم و دهم ايفا كنند، دوره سياهي كه بركشور تحميل شد.
وي گفت: تاكنون دو جنگ تحميلي بر كشور ما وارد شده يكي جنگ تحميلي هشت ساله كه از سال 59 تا 67 از سوي دشمن بود و جنگ سخت افزاري و نابودكننده كه بسياري از زيرساخت هاي كشور و منشا آسيب هاي اجتماعي فراوان شد.
معين افزود: جنگ تحميلي دوم از سال 84 تا 92 از سوي دوستان ناآگاه بوده و جنگ نرم افزاري موجب تخريب فرهنگ و ارزشهاي اخلاقي گرديد.
وي گفت: برداشت هاي خرافي و داعش وار از دين، فروپاشي اقتصادي، فساد سياسي، اقتصادي و علمي در دوره مهرورزي (پديده قرن 21) از پيامدهاي جنگ تحميلي دوم بود.
به گفته وي حتي آموزش عالي به عنوان پاك ترين وزارتخانه تا قبل از دولت نهم، در اين دوره سياه با پرونده هاي بورسيه و صندوق رفاه و اختلاس آلوده شد، پنج سال انجمن هاي اسلامي منحل شد، درحالي كه تشكل دانشجويي يك نهاد خودجوش است.
معين، دلايل جنگ تحميلي دوم را در ضعف فرهنگي عمومي، نخبگان كشور رسالت خود را انجام ندادند و معيارهاي انتخاب اصلح را به مردم نگفتند، تفكر اصلاح طلبان و تقسيم آرا بين سه كانديدا و تحريم غلط انتخابات دانست.
وي اظهار داشت: در سال 92 پيش بيني فعالان سياسي مشخص نبودن اوضاع بود اما با كنار رفتن عارف و دولت اصلاحات، روحاني پيروز ميدان انتخابات شد.
وزير اسبق علوم گفت: آموزش عالي در دوره سازندگي نگاهش مبتني بر تحول بود و اوضاعش مثل امروز اسفناك نبود، در سياست اصولي و راهبردي ما در تحول ساختاري، استقلال و آزادي علمي در دانشگاه لازم است و دانشجو بدون دغدغه بايد نظرات علمي خود را بيان كند.
معين گفت: دو هزار نهاد مدني در دوره اصلاحات داشتيم، دانشگاه پويا و شاد و قانونمند بود، دانشگاه بايد در خدمت جامعه باشد اما متاسفانه اين ارتباط در دولت قبلي قطع شد و بايد احيا شود، در سال 84 بسياري از فعالان در آموزش عالي ستاره دار شدند.
وي تاكيد كرد: فضاي دانشگاه الان نسبت به دوره قبلي بازتر شده اما به شرايط مطلوب نرسيده و اميدواريم وزارت علوم هم مجوزهاي جديد براي نهادها بدهد، زيرا ما در دولت اصلاحات هم به تكثر نهادها و انجمن ها اعتقاد داشتيم.
وي گفت: بيش از چهار ميليون دانشجو در اختيار وزارت علوم است و يك سوم جمعيت كشور از وزارت آموزش عالي گذشته اند كه اين ظرفيت عظيمي است اما نرخ بيكاري در بين فارغ التحصيلان بيشتر از افرادي است كه به دانشگاه نرفته اند، بنابراين به يك تحرك در فضاي دانشگاه ها نياز داريم.
معين گفت: يكي از مشكلات ما كمبود و فقدان نهادهاي مدني است، نهادهاي مدني در تمامي حوزه ها به عنوان بازوان دولت هستند و مي توانند در رفع معضلات فرهنگي و اجتماعي به دولت كمك كنند.
معين در مورد مذاكره ايران با 1+5 نيز گفت: اسلام دين صلح است، دولت تدبير و اميد با كياست به مذاكره نشست و اجازه نداد سرنوشت كشورمان مانند ليبي، افغانستان و غيره شود.
وي افزود: دولت تدبير و اميد در 1.5 سال گذشته با سربلندي با 6 قدرت بزرگ دنيا با اقتدار به گفتگو نشست و مذاكره كرد و اين بزرگترين پيروزي بعد از انقلاب بود و عامل آن غيرت تمام مردم بود.
وي تاكيد كرد: سياست يعني اداره مدبرانه يك جامعه و ديپلماسي با تدبير كه موحب شد اين معضل چندين ساله رفع شود.
3009/6021
۰ نفر