۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۸
کد خبر: 81869313
T T
۰ نفر
توصیه مهم پلیسی و ترافیكی به زائران رضوی در روزهای آخر ماه صفر

مشهد ایرنا- مهمترین توصیه های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی و فرمانده انتظامی مشهد به سه میلیون زائر عزادار عازم مشهدالرضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر تشریح شد.

هر سال طی روزهای پایانی ماه صفر حدود سه میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان به كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد وارد می شوند. افزون بر 250 هزار نفر از این افراد را زائران پیاده رضوی تشكیل می دهند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی روز دوشنبه در نشستی خبری به همین منظور گفت: در این استان در طول سال دو عملیات عمده ترافیكی وجود دارد كه مربوط به ایام نوروز و روزهای دهه پایانی ماه صفر است.
سرهنگ حمیدرضا گرایلی افزود: طی روزهای پایانی ماه صفر امسال با توجه به برودت هوا و ریزش برف در شمال و شمال غرب استان طرحهای ترافیكی خاصی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در طول بزرگراههای خاتم الانبیا، شهید كلانتری و جاده های كلات و فریمان عوامل پیاده پلیس راه مستقر و گشت سواره نیز دایر شده كه در صورت نیاز به كاروانهای پیاده راهنماییهای لازم را ارائه می كنند.

* محدودیتهای ترافیكی از 19 آذر ماه
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی گفت: سه روز آخر ماه صفر دوره اوج ترافیك است كه همزمان با آن و از ساعت 24 روز چهارشنبه 18 آذرماه محدودیتهای ترافیكی اجرا می شوند.
وی افزود: این محدودیتهای تا زمان عادی شدن شرایط یعنی تا صبح روز شنبه 21 آذر ادامه خواهند داشت.
او ادامه داد: در این طرح مسیرهایی در شهر مشهد همچون میدان شهدا، تقاطع شهید گمنام، نواب صفوی، میدان بسیج، تقاطع شهید اندرزگو، چهار راه شهدا، تقاطع زرینه، گنبد سبز و میدان 17 شهریور به سمت حرم مطهر مسدود خواهند بود.
سرهنگ گرایلی گفت: در طول اجرای طرح، هرگونه توقف خودرو در اطراف حرم رضوی در این محدوده ممنوع است و در صورت مشاهده، خودرو با جرثقیل منتقل خواهد شد.
وی افزود: رفت و آمد موتورسیكلت،دوچرخه، گاری و سه چرخ نیز در محدوده طرح ترافیك ممنوع است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی ادامه داد: به خودروهای همراه با هیاتها عزاداری اجازه انتقال وسایل داده می شود اما توقف این خودرو ها ممنوع است لذا بعد از تخلیه وسایل باید محل را ترك كنند.
وی با اشاره به اینكه در محدوده طرح با هماهنگی مترو، اتوبوسرانی و تاكسیرانی شرایط مناسبی فراهم شده گفت: از زائرین و مجاورین در خواست می شود وسایل نقلیه خود را در مسافتی بین سه تا چهار كیلومتری حرم مطهر امام رضا(ع) و در مكانی مطمئن متوقف نموده و این مسیر را با وسایل نقلیه عمومی و یا پیاده طی كنند.
سرهنگ گرایلی همچنین به ایستگاههای صلواتی در طول مسیر بزرگراهها اشاره و توصیه كرد: در زمان شلوغی و ترافیك به ویژه در شب از پخش مواد غذایی خودداری و در صورت فعالیت خادمان در شب نیز از جلیقه شبرنگ استفاده شود.
وی افزود: امسال طی هماهنگیهای ایجاد شده ایستگاههای صلواتی در طول مسیر در خلاف جهت ترافیك و با فاصله مناسب از جاده مستقر شده اند.

* حضور محسوس پلیس
فرمانده انتظامی شهرستان مشهد نیز در این نشست خبری گفت: در طول مسیر كاروانهای پیاده، یگانهای گشت افزوده می شوند و در مسیرهای منتهی به حرم نیز یگانهای پلیس جهت ارائه خدمات به زائران مستقر هستند.
سرهنگ حجت نیكمرام افزود: تجارب سال گذشته نشان می دهد هیاتها در روز 29 صفر نیز به عزاداری می پردازند لذا حضور فیزیكی پلیس طی روزهای 28 و 29 صفر كاملا محسوس خواهد بود.
وی گفت: عمده مشكلات این مراسم در سالهای گذشته گم شدن كودكان و كهنسالان بوده است لذا به خانواده ها توصیه می شود شماره تماس و محل سكونت كودكان و افراد كهنسال را با آنان همراه كنند.
فرمانده انتظامی شهرستان مشهد افزود: توقف خودروها در مسیرهای نزدیك به محدود به حرم رضوی و انتقال آنها توسط پلیس از دیگر مشكلاتی است كه در سالهای گذشته مشاهده شده لذا از مردم درخواست می شود در صورت مواجه با این موضوع با مركز فوریتهای پلیسی 110 ارتباط برقرار كنند.
وی ادامه داد: پیش بینی نكردن محل اسكان نیز از مشكلات پرتكرار زائران است لذا به مسافران مشهدالرضا توصیه می شود امسال با برودت هوا حتما قبل از سفر محل اقامت خود را مشخص كنند.
سرهگ نیكمرام همچنین توصیه كرد كاروانهای پیاده رضوی در طول روز حركت كنند و در صوت نیاز به ادامه حركت در طول شب از لوزم لازم مانند جلیقه شب نما و تابلوهای ایست استفاده شود.
وی گفت: هیاتهای مذهبی نیز باید ساعتهای حركت را رعایت كنند و در روزهایی به غیر از 28 و 29 صفر از منتهی الیه سمت راست حركت كنند.
فرمانده انتظامی شهرستان مشهد افزود: وسایل همراه این هیاتها باید در حد عرف باشد و از ورود وسایل نقلیه دارای لوازم صوتی، علامتهای غیرمتعارف، آلات و ادوات موسیقی كه گاهی به صورت ناآگاهانه استفاده می شود و طبلها و باندهای صوتی بزرگ كه مزاحمت داشته باشند جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اوج ترافیك در خروجیهای شهر مشهد در بعدازظهر روز 30 صفر نیز از زائرین خواست با توزیع روز برگشت از پیش آمدن مشكلات جلوگیری كنند.
سرهنگ نیكمرام گفت: برای زائران عرب و انگلیسی زبان نیز مترجمانی پیش بینی شده كه جهت راهنمایی زائران در میدان بیت المقدس مشهد و اطراف حرم رضوی مستقر هستند.
وی افزود: زائران لوازم پرارزش و حجیم خود را تا حد امكان به همراه نیاورند تا هم در صف طولانی باجه امانات حرم مطهر گرفتار نشوند و هم خطر سرقت كاهش یابد.

* محور مشهد - نیشابور روز 18 آذر مسدود است
رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: از صبح چهارشنبه 18 آذر ماه جاده قدیم مشهد - نیشابور به منظور رفت و آمد زائران پیاده رضوی مسدود می‌شود.
سرهنگ محمد صفایی افزود: مسافرین از آزادراه شهید شوشتری وارد مشهد شوند زیرا جاده قدیم مشهد - نیشابور مسدود و ایزوله می شود و در صورت نیاز روز سه شنبه نیز این محدودیت ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: برای هر هیات عزاداری نیز یك خودرو خدمت رسان در نظر گرفته شده كه باید در مسیر آزادراه حركت كند و در صورت لزوم با استفاده از دوربرگردانها به هیاتها خدمات را ارائه كنند و سپس به مسیر بازگردند.
رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: رانندگان این خودروها باید از حركت با سرعت گام انسانی و در خلاف جهت ترافیك نیز اجتناب كنند.
وی افزود: حركت پیاده روان زائر باید در خلاف جهت ترافیكی باشد و نیز رفت و آمد آنها در شب و در نقاط مه آلود ممنوع است.
سرهنگ صفایی ادامه داد: 22 كیلومتر جاده در ورودی مشهد از شمت نیشابور برای زائرین پیاده ایجاد شده كه عابر پیاده را از سطح جاده جدا می كند.
وی گفت: با مسئولان هیاتها نیز هماهنگ شده تا در صورت زمینگیر شدن اعضای هیات به علت بارش و برودت هوا، در محلهای اسكان تعبیه شده به استراحت بپردازند.
رییس پلیس راه خراسان رضوی افزود: در صورتی كه كاروانهای پیاده به سكونت در محلهای غیر پیش بینی شده ناچار شوند از طریق شماره تلفن 110 با پاسگاه محل هماهنگ شوند تا پلیس به منظور ارائه خدمات لازم، از حضور آنها مطلع باشد.
وی ادامه داد: هفت محور تربت جام، سرخس، كلات، قوچان و چناران، تربت حیدریه، طرقبه شاندیز و نیشابور به سمت مشهد مشمول این طرح است.
سرهنگ صفایی از مردم خواست در صورت مشاهده موارد مشكوك به لحاظ ترافیكی، امنیتی و یا انتظامی مراتب را بلافاصله به مركز فوریتهای پلیسی 110 اطلاع دهند.
وی گفت: با توجه به مشكی بودن رنگ پوشاك اغلب زائران پیاده كه عامل دیده نشدن در شب است، در هر كاروان پیاده پنج نفر همیار انتخاب شده اند تا با استفاده از جلیقه شبرنگ و تابلو ایست جهت هشدار فعالیت كنند.
رییس پلیس راه خراسان رضوی افزود: آخرین موج ترافیكی ناشی از بازگشت زائران اربعین حسینی به این استان دیشب به پایان رسید اما هم اكنون بر حجم كاروانهای پیاده رضوی در مسیر مشهد افزوده می شود.
7500/1858
۰ نفر