براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن بايد مجهز بود

تهران - ايرنا - معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: تبادل فرهنگي با تهاجم فرهنگي كاملا متفاوت است و بايد براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن كاملا مجهز بود.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، حميدرضاكفاش در دوره آموزشي توجيهي ويژه اعضاي فعال بسيج حوزه ستادي كه در ساختمان شهيد رجايي برگزار شد، در مورد تهاجم فرهنگي و شيوه هاي مقابله با آن ، با تاكيد بر فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه ' تهاجم فرهنگي كه سال ها قبل آن را گوشزد مي كردم هم اكنون عنيات انكار ناپذيري يافته است' گفت: قصد داريم در اين دوره آموزشي با در كنار هم قراردادن اين تعاريف هر فردي بتواند يك تعريف ويژه از فرهنگ داشته باشد.
وي افزود: فرهنگ مجموعه دست‌آوردهاي مادي و معنوي هر جامعه اعم از دانش هنر، اخلاقيات ، قواعد، آداب ، رسوم ، عادات و ديگر قابليت هاي اكتسابي است كه از نسلي به نسل ديگر انتقال مي يابد. فرهنگ به دو بخش مادي و معنوي تقسيم مي شود. آنچه كه در فرهنگ قابل لمس مي باشد مربوط به بخش مادي است اما در بحث معنوي و غيرمادي آثار آن قابل لمس است.
وي اظهاركرد: برخي مواقع اثرمعنوي به عنوان يك فرهنگ پاس داشته مي شود اما فرهنگ معنوي مفهومي است كه بسيجيان دنبال آن هستيد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش آموختني و اكتسابي ، زنده ، هويت دهنده ، نسبي و منتقل شدن را از خصوصيات فرهنگ برشمرد و ادامه داد: انتقال فرهنگ في نفسه بد نيست اما بايد دقت كرد كه در هر فرهنگي مباحث مثبت و خوب آن را گرفته و هيچ چيز را بدون تحليل و جستجو به طور كامل نپذيريم. فرهنگ اسلامي ، ايراني و بومي ما بسيار غني است و بايد روي اين مساله كار كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، كفاش در مورد خصوصيات تبادل فرهنگي گفت: گزينش، تحليل و توليد فرهنگي سه ويژگي اين بخش است كه هر كدام تعريف خاصي دارد. در بخش گزينش بايد هر فرد همه فرهنگ ها را نظاره كند و بعد از آن بهترين را انتخاب كند.
وي با بيان اينكه در بخش تحليل افراد بايد نسبت به چيزي كه مي پذيرند تحليل داشته باشند و هر چيزي را قبول نكنند افزود: در مكتب اسلامي و تفكر ايراني و بومي خود منعي براي جذب ويژگي هاي خوب ديگران و ديگر فرهنگ ها نداريم. تبادل فرهنگي از جنس خوبي ها ، ارزش ها و داشتن قدرت تحليل است و مكتب اسلام اين را مي گويد. ما بايد ديدگاه پيامبر (ص) را در اين زمينه به جهان صادر كنيم.
فراهنگ **1417**1569