عبدالوحيد فياضي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهي ايرنا اظهار داشت: چون پراكندگي در پذيرش دانشجويان مقطع ارشد در كشور وجود دارد، اين طرح مي تواند سبب ايجاد سياست متمركز در جذب دانشجويان شود.
وي گفت: متاسفانه هم اكنون هر دانشگاهي يك سياست خاص در زمينه جذب دانشجويان ارشد دارد و بر همين اساس نيز آمايش مطلوبي از نظر فارغ التحصلان در كشور وجود ندارد.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: معتقدم معضلاتي همچون بيكاري و غيره در جامعه فارغ التحصيلان كشوري به سبب نبود سياست متمركز در جذب دانشجو است.
وي ادامه داد: بر همين اساس مجلس شوراي اسلامي سال گذشته مصوبه طرح ادغام آمون هاي تحصيلي كارداني به كارشناسي را تصويب كرد و به نظر مي رسد تصويب طرح ادغام آزمون هاي تحصيلات تكميلي نيز ضرورتي انكارناپذير است.
فياضي اظهار داشت: هم اكنون در جذب دانشجو در دانشگاه ها شاهد اعمال سليقه هايي هستيم و دانشگاه آزاد در اين راستا جدا از سياست هاي آموزش عالي كشور نسبت به ثبت نام و فارغ التحصيلي دانشجويان اقدام مي كند.
وي گفت: طرح ادغام آزمون هاي تحصيلات تكميلي به طور حتم سبب توسعه عدالت آموزشي شده و از ويژه خواري علمي نيز جلوگيري مي كند.
اين نماينده مردم نوشهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد در كشور يك متولي آموزش عالي داشته باشيم اما هم اكنون 2 متولي يعني وزير علوم، تحقيقات و فناوري و نيز دانشگاه آزاد در اين زمينه وجود دارند.
وي ادامه داد: دانشگاه آزاد در بسياري از موارد هيچگاه پاسخگو نبوده است به گونه اي كه در دوره دكتري گاهي شاهد پذيرش 50 نفر بدون هيچ حساب و كتابي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: اينگونه عملكردهاي دانشگاه آزاد اسلامي استانداردهاي وزارت علوم كه مطابق با علم جديد و روز دنيا است؛ هيچونه سنخيتي ندارد.
اين در حالي است كه رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در اين زمينه معتقد است: اجراي طرح ادغام سنجش و پذيرش، استرس و اضطراب دومي است كه پس از ادغام كنكور دانشگاه آزاد اسلامي و كنكور دولتي در رشتههاي كارشناسي و دكتري حرفهاي - اما اينبار براي ادغام آزمونهاي تحصيلات تكميلي - به داوطلبان كنكور و خانوادههاي آنها وارد ميشود.
حميد ميرزاده با بيان اينكه 'اين طرح در راستاي توسعه دولتي كردن بيشتر آموزش عالي و خلاف اصل 44 قانون اساسي است'، خاطرنشان كرد: انتخاب دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري با سازوكاري كه در اين طرح آمده، زمينهساز فساد است و حق دانشجويان برجسته را كه در حالت فعلي با وزن بالاي تأثير آزمون كتبي اغلب داوطلبان برجسته و شايسته انتخاب ميشوند، به امر مصاحبه و حب و بغضهاي غير قابل كنترل ميسپارد.
وي با اشاره به عواقب ديگر اين طرح گفت: تعداد پذيرش دانشجويان تحصيلات تكميلي بهشدت با اجراي اين طرح كاهش مييابد و سيل مهاجرت داوطلبان به خارج از كشور افزايش خواهد يافت و با پول خانوادههاي ايراني، دانشگاههاي خارج از كشور آباد ميشود و تبعات نامطلوب فرهنگي و اخلاقي ناشي از مهاجرت هم به آن اضافه خواهد شد.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامي حتي به صورت غيرمتمركز اقدام به جذب دانشجو مي كند كه با انتقاد شديد وزارت علوم مواجه شده است.
اين در حالي است كه معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره آخرين وضعيت بررسي رشته هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد اسلامي توضيح داد و اعلام كرد كه مهلت تعيين شده براي رفع نقص برخي از اين رشته ها در چند روز آينده به اتمام مي رسد.
مجتبي شريعتي نياسر شب گذشته در حاشيه جلسه ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شش هزار و 700 رشته فاقد مجوز دانشگاه آزاد را بررسي كرديم كه نزديك به 40 درصد اعلام نقص شد و 27 درصد رشته محل ها نيز به خاطر نداشتن شاخص هاي لازم، مردود شناخته شد كه آنها ديگر قابل ارائه نيست.
فراهنگ**9187**1569
تهران-ايرنا-سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم اجرايي شدن طرح ادغام آزمون هاي تحصيلات تكميلي گفت: يكي از دلايل افزايش آمار بيكاري در كشور نبود سياست متمركز در جذب دانشجو بوده است.