۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81872705
T T
۰ نفر

محمد گلریز: به دنبال كارهای تبلیغاتی نبوده ام

۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81872705
محمد گلریز: به دنبال كارهای تبلیغاتی نبوده ام

تهران- ایرنا- محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی با ابراز گله از خبرهایی مبنی بر ورود وی به كارهای تبلیغاتی می گوید هیچ گاه دنبال فعالیت های تبلیغاتی نبوده است.

به گزارش روز چهارشنبهٔ خبرنگار موسیقی ایرنا، به تازگی ترانه یا سرودی با صدای خوانندهٔ خاطره ساز سرودهای انقلابی، محمد گلریز، از شبكه های صدا و سیما پخش شده كه موضوع آن، فعالیت های یك بانك بوده است.
پس از پخش این قطعه، سایت های گوناگون با تیتر كردن اینكه خوانندهٔ سرودهای انقلابی برای این بانك كار تبلیغی خوانده است؛ خواسته یا ناخواسته، گَردی از تردید و تیرگی به روی سال ها خاطرهٔ مردم از این صدای ماندگار و ارزشی پاشیدند. صدایی كه در همهٔ‌سال های پر فراز و فرود انقلاب و دفاع مقدس، طنینِ با صلابت و خالصانه اش دلگرم كنندهٔ مردمِ شهرها و روحیه بخش مردان جبهه ها بوده است.
به همین منظور، خبرنگار موسیقی ایرنا با این خوانندهٔ پیشكسوت موسیقی ایرانی گفتگو كرد كه محمد گلریز ضمن پرداختن به این موضوع، از دیگر فعالیت های موسیقایی خود نیز سخن گفت.

** چون كارمند بانك صادرات بودم، قانع شدم كه بخوانم
محمد گلریز دربارهٔ چرایی خواندن آهنگ برای بانك صادرات، گفت: در طول سال ها فعالیتم، هیچ گاه به دنبال كارهای تبلیغاتی نبوده ام و با وجود پیشنهادهای بسیاری كه به من می شده، اصلاً تمایلی به این گونه كارها نداشته ام؛ اما ممكن است برای هر كسی در طول فعالیت كاری اش این پیش بیاید كه برخلاف خواست خود عمل كند. من كارمند این بانك هستم و سال های سال در این بانك كار كرده ام. از طرف مدیریت بانك صادرات چندین جلسه با بنده گذاشتند و گفتند كه شما سال های سال در روابط عمومی این بانك كار كرده اید و چون از خانوادهٔ این بانك هستید، از شما خواهش می كنیم این آهنگ را برای بانك بخوانید. اما من پاسخ دادم كه من سال ها برای اهل بیت (ع) و امام و شهیدان خوانده ام؛‌ و هرچند خواندن این آهنگ برای بانك، منافاتی با این كارها ندارد، اما بهتر است كه من نخوانم.
این خوانندهٔ خاطره ساز سرودهای ملّی و انقلابی ادامه داد: اما مسئولان بانك گفتند كه شما خوانندهٔ بیرون از خانوادهٔ بانك نبوده اید كه ما بخواهیم با شما قرارداد امضا كنیم؛ بلكه از شما كه خودتان عضوی از بانك هستید، خواهش می كنیم كه این كار را برای خانوادهٔ خود بخوانید. به هر ترتیب گرچه دو دل بودم كه این كار را بخوانم یا نه، اما با این صحبت ها تاحدی قانع شدم كه این كار را برای بانكی كه سال ها در آن خدمت كرده ام بخوانم. گرچه خدا شاهد است كه در طول سال های فعالیتم، با وجود داشتن پیشنهادهای بسیار برای كارهای تبلیغاتی، هیچ گاه به سمت اینگونه كارها نرفته ام و كارنامهٔ من در طول این سال ها گواه این مطلب است.
این خوانندهٔ پیشكسوت موسیقی ایرانی، افزود: این حقیقتِ همهٔ ماجرای خواندن این آهنگ است. حتی پس از آنكه پذیرفتم، این را هم گفتم كه پس آهنگ طوری كار شود كه حالت ترانه داشته باشد. اگر كسی گوش داده باشد، متوجه می شود كه كار، ملودیِ زیبا و حالتی احساسی دارد و شعرش هم دارای مضمون هایی دربارهٔ مستضعفان و كمك به همنوعان است و حتی برای اینكه شعر، حالت ترانه پیدا كند، خودم نیز در آن تغییرهایی اعمال كردم. به هر روی خدا ناظر بر اعمال ما است؛ و اگر من این كار را خواندم، تنها برای این بود كه این بانك را خانهٔ دوم خود می دانستم.
خوانندهٔ سرود ماندگار «ای مجاهد شهید مطهر» ادامه داد: در اوایل انقلاب كه خواننده یی به آن شكل فعال نبود و بنده خوانندهٔ فعالی بودم،‌ آن قدر برنامه هایی به من پیشنهاد می شد كه اگر من می خواستم آن برنامه ها را بروم، منفعت های مالی فراوانی نصیبم می شد، اما آن برنامه ها را در شأن خود نمی دانستم و نرفتم و تا زمانی كه نفس دارم برای انقلاب و اسلام و ایران خواهم خواند.

** امام گفت مردم عراق را لازم داریم
این هنرمند كه توفیق حضور در راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) را به دست آورده بود، دربارهٔ این سفر معنوی گفت: واقعاً زبان قاصر است از وصف عظمت این همایش بزرگ مذهبی. من در سایت ها خواندم كه به نقل از روزنامهٔ ایندیپندنت انگلیس نوشته شده بود در همهٔ دنیا، همچنین مانور مذهبی وجود ندارد. دوست دارم این را بگویم كه حضور هنرمندان در اینچنین همایش های مذهبی و مردمی می تواند برای مردم بسیار دلگرم كننده باشد. در این همایش، مردم هر كاری از دستشان بر می آمد برای زائران انجام می دادند و به بنده نیز بسیار محبت داشتند.
وی ادامه داد: در همین راهپیمایی یاد این جمله از حضرت امام (ره) افتادم كه زمانی كه صدام به شهرهای ما حملهٔ شیمیایی می كرد و عده یی می گفتند باید مقابله به مثل شود، ایشان این جملهٔ كلیدی را بیان كردند كه «ما مردمِ عراق را لازم داریم». معنی جملهٔ امام را من در این سفر درك كردم. مردم عراق همهٔ اندوختهٔ خود را تقدیم زائران امام حسین (ع) می كردند و بسیار جالب است كه مردمی كه روزگاری با ما در جنگ بودند، امروز این طور برادرانه در كنار ما هستند و این اتفاق را باید به فال نیك گرفت؛ و مسئولان باید آن را تقویت كنند، چراكه همین اتحاد می تواند چونان سیلی عظیم در برابر غرب و آمریكا عمل كند.

** خواندن برای شهید مدرس و اربعین؛ و دبیری دو جشنواره
گلریز دربارهٔ فعالیت های موسیقایی خود نیز گفت: چندی پیش كاری را با شعر اسماعیل فرزانه و آهنگ و تنظیم رمضان عظیمی برای شهید مدرّس خواندم كه كاری درخور شد و چند بار كلیپ آن هم از شبكه های صدا و سیما پخش شده است. اما اگر در پخش این كار تنها به همان ایام سالروز شهادت شهید مدرس و سالگرد تشكیل مجلس (دهم آذر) بسنده نمی شد، این كار هم آهنگی می شد به فراگیری و ماندگاری سرود «شهید مطهری». دلیل ساخته شدنِ این آهنگ هم این بود كه چندی پیش كه به همت فردی خیّر خانهٔ شهید مدرس خریداری شد تا تبدیل به موزه شود، به بنده پیشنهاد شد تا كاری دربارهٔ شهید مدرّس بخوانم و من پذیرفتم؛ درحالی كه تاكنون هیچ آهنگی دربارهٔ این شهید ملّی خوانده نشده بود.
خوانندهٔ سرود ماندگار «خجسته باد این پیروزی» دربارهٔ برنامه های پیش روی خود گفت: به تازگی دبیری هیئت داوران بخش موسیقی جشنوارهٔ مدرسهٔ عشق و نیز دبیری بخش موسیقی جشنوارهٔ بسیج هنرمندان به بنده واگذار شده است كه این جشنواره قرار است در دههٔ فجر برگزار شود.
افزون بر این ها، به دنبال آن هستم كه اگر توفیق شود، كاری را دربارهٔ اجتماع عظیم اربعین، به دو زبان فارسی و عربی بخوانم؛‌ پیشنهاد این كار را داده ام و اگر حمایت كننده یی برای این كار پیدا شود، ان شاء الله ساخته خواهد شد.
فراهنگ**3067**1569
۰ نفر