۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۲
کد خبر: 81875674
T T
۰ نفر
كتابخانه ديجيتال رويكردي نوين براي افزايش سرانه مطالعه

تهران - ايرنا -امروزه انتقال و ارايه اطلاعات به روز و جديد از اهميت بالايي برخوردار است و هر فرد با داشتن كتابخانه ديجيتال در هر زمان و مكاني مي تواند علاوه بر كسب اين اطلاعات ، در ترويج كتابخواني نيز سهيم باشد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار حوزه كتاب و ادبيات ايرنا، با توجه به توسعه فناوري در ابعاد گوناگون، عرصه كتاب و كتابخواني هم از آن بي بهره نبوده و توانسته است با وجود تمامي مشكلات و محدوديت ها، حضور خود را در شكل ها و قالب هاي جديد ديجيتالي حفظ كند.
كتابخانه هاي ديجيتالي در نظام هاي آموزشي، مبادلات كتب و در امر اطلاع رساني، تحول جديدي مي تواند ايجاد كند و منجر به ترويج فرهنگ مطالعه شود.
**كتابخانه ديجيتال توسعه يافته تر از كتابخانه سنتي
كتابخانه هاي ديجيتالي در واقع بخش توسعه يافته كتابخانه هاي سنتي هستند كه مفهومي جديد در عرصه فناوري اطلاعات را با هدف رساندن اطلاعات ايفا مي كنند.
توسعه كتابخانه ها از شكل سنتي به ديجيتال باعث مي شود كه دامنه وسعت فعاليت هاي نهادهاي فرهنگي از سطوح علمي مانند سايت ها، مجلات علمي تا كتابخانه هاي عمومي با هدف ارائه كتاب هاي الكترونيكي متنوع به عموم قشرهاي مختلف مردم گسترش يابد.
** كتابخانه ديجيتال حد و مرزي ندارد
روزبه سماواتي كارشناس حوزه نشر در اين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد:كتابخانه ديجيتالي، كتابخانه‌اي است كه هيچ‌گونه حد و مرزي ندارد و هر كس مي‌تواند از طريق اتصال به شبكه هاي فناوري به بازيابي در دنياي اطلاعات بپردازد.
وي با بيان اينكه هزينه‌هاي ذخيره ديجيتالي نسبت به هزينه فضاي قفسه كتابخانه‌ها كاهش مي‌يابد، اظهار مي دارد:بايد ديدگاه مسوولان فرهنگي، متخصصان كتابداري و اطلاع‌رساني به برخورداري مردم از كتابخانه ديجيتالي تغيير يابد.
سماواتي مي افزايد:كتابخانه ديجيتالي بر پايه سيستم رايانه اي است كه به گردآوري، ذخيره‌سازي، سازماندهي، جستجو و توزيع مواد ديجيتالي براي دسترسي كاربران مي‌پردازد. اين كارشناس حوزه نشر با اشاره به اينكه مردم كشورهاي مختلفي داراي كتابخانه ديجيتالي هستند، ادامه مي دهد:ناشران ما بايد در زمينه كتاب‌هاي ديجيتالي فعاليت بيشتري كنند و دستگاه‌هاي فرهنگي نيز برنامه ريزي هاي خود را در اين جهت ارايه دهند.
سماواتي اضافه مي كند:با توجه به اينكه به دست آوردن كتاب‌هاي مكتوب و كاغذي براي مردم راحت‌تر از تهيه كتاب‌هاي ديجيتالي است، اما بايد اين شيوه سنتي تغيير يابد و كتاب‌هاي ديجيتالي در دسترس‌تر باشند.
وي مي گويد:همچنين ناشران و نويسندگان قادرند سريع و با هزينه كم يك كتاب را اصلاح و ويرايش كنند.
وي با بيان اينكه اگر كتاب‌هاي ديجيتال گسترش يابد ، هزينه‌ها نيز پايين مي‌آيد، تصريح مي كند: در اين ميان بحث محيط زيست نيز بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، زيرا استفاده از كاغذ يعني از بين رفتن بخشي از محيط زيست است و كتاب‌هاي ديجيتال مي‌توانند از هدر رفتن هزينه ها جلوگيري كنند.
طاها نيتي ، كارشناس حوزه نشر الكترونيك نيز در اين زمينه مي گويد:راه‌اندازي كتابخانه‌هاي ديجيتالي يكي از شيوه‌هاي مرسوم در دنياي امروز است كه تمامي اطلاعات به صورت بايت‌هاي ديجيتالي ذخيره‌سازي شده و در دسترس كاربران قرار مي گيرد.
با داشتن يك رايانه مي توان به كتابخانه ديجيتال مجهز شد
وي با بيان اينكه تنها با داشتن يك رايانه مي توان از وجود انبوه كتاب هاي مورد نياز برخوردار شد، اظهار مي دارد: گسترش حوزه كتاب هاي ديجيتال راه مناسبي براي دسترسي همگان به كتاب، دانش و اطلاعات است و ديگر نيازي نيست كتابخانه هاي متعدد با هزينه هاي زياد ايجاد شود يا هزينه بسياري را براي چاپ كتاب پرداخت كرد.
نيتي ادامه مي دهد:در حال حاضر انبوهي از كتاب هاي ديجيتال به زبان فارسي در اينترنت وجود دارد و مراكز مختلفي مانند كتابخانه ملي در حال ايجاد يا گسترش اين كتابخانه ها هستند.
اين كارشناس حوزه نشر الكترونيك با بيان اينكه مجهز شدن به كتابخانه ديجيتال بويژه براي نسل جوان كشور بسيار مهم و ضروري است، مي افزايد: از اين طريق مي توان سرانه مطالعه را در كشور افزايش داد.
نيتي تصريح مي كند:دسترسي به تمامي علوم و ادبيات از طريق كتاب هاي ديجيتال به ايجاد تمهيدات و سرمايه گذاري هاي اوليه اي نياز دارد و مديران فرهنگي بايد زمينه هاي گسترش آن را فراهم كنند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه كتاب هاي ديجيتال در كشور ما هنوز جايگاه جدي خود را پيدا نكرده است، مي گويد:شكاف ديجيتال بين مناطق مختلف كشور، مانع گسترش بهره گيري از كتابخانه ديجيتال براي عموم مردم است و براي رفع اين مشكل لازم است تمهيداتي انديشيده شود تا همه از امكانات رايانه اي برخوردار شوند.
افراد كتابخوان مي توانند در هر نقطه اي از كشور يا جهان به يك كتاب دسترسي پيدا كنند و لازم نيست كه ناشر هزينه زيادي بابت انتقال كتاب ها به بازار مصرف بپردازد.
فراهنگ **9022 ** 1569
۰ نفر