بی توجهی به اجساد حیوانات وحشی استان های شمالی ،از دست دادن منابع مطالعاتی بیماری ها است

ساری ایرنا -رئیس انستیتو پاستور ایران پژوهشكده شمال گفت:اجساد حیات وحش كه به دلیل مختلف در استان های شمالی از بین می رود مهمترین و با ارزش ترین منبع مطالعاتی و پژوهشی برای بیماری ها هستند كه همچنان به این مقوله علمی بی توجهی می شود.

دكتر محسن آسوری روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به وجود 800 بیماری مشترك دام و انسان اشاره كرد و افزود: به رغم وجود امكانات و تجهیزات مختلف پژوهشی و تحقیقاتی ،اما مطالعات و بررسی بیماری ها به دلیل كمبود اجساد آزمایشگاهی ،صورت نگرفته است .
وی گفت: انستیتو پاستور ایران پژوهشكده شمال دراین راستا تفاهم نامه ای را با محیط زیست گلستان امضا كرده است تا بتواند از اجساد سالانه 200 مورد حیوانات وحشی كه به دلایل مختلف تلف می شوند را برای انجام تحقیقات و پژوهش استفاده كند.
وی گفت : بیماری انگلی روده ای ، هاری و جلدی از طریق مطالعات اجساد حیوانات قابل انجام است.
وی یكی از نیازهای مهم برای انجام آزمایش های مختلف در مدل های مختلف سرطان را موش آزمایشگاهی دانست و گفت: پژوهشكده شمال رده موش های سرطانی را از سه مدل به 10 مدل از نگهداری و استفاده از موش های سرطانی افزایش داده است.
وی بیان داشت: اكنون استفاده از مدل های موش های آزمایشگانی برای بررسی سرطان معده و پستان در این مركز وجود دارد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان شش مركز علمی و پژوهشی كشور را برای ایجاد موش های ترا ریخته تعیین كرده است كه پژوهشكده شمال به عنوان مركز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی كشور انتخاب شد.
وی در بخش دیگری به وجود انواع گیاهان دارویی به عنوان منابع مهم بررسی و پژوهشی برای تولید دارو های غیر شیمیایی انواع بیماری ها در استان های شمالی اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به اینكه زیر ساخت های پژوهشی گیاهی و تولید داروهای طبیعی گیاهی در شمال وجود دارد ، بررسی عصاره های گیاهی و اثرات آنان در بر طرف كردن انواع بیماری ها در دست اجرا است.
رئیس انستیتوپاستور ایران پژوهشكده شمال از مهیا كردن بستر مناسب برای انجام مطالعات گیاهان دارویی در این مركز خبر داد و بیان داشت: ایجاد مدل های سرطانی ، ایجاد مدل های بیماری دیابت و تاثیرژن های مختلف از طرح های در دست اجرای این مركز است.
وی آموزش ، خدمات تشخیصی ، تولید ، مركز رشد ، رایانش زیستی را از محورهای فعالیت انستیتوپاستور ایران پژوهشكده منطقه شمال برشمرد .
آسوری همچنین توسعه فعالیت پژوهشی و خدماتی در ارتباط با سلول های بنیادی و توسعه و حمایت شركت های دانش بنیان و هسته های فناور در مركز رشد و استقرار و توسعه رایانش زیستی را از دیگر ماموریت های این مركز عنوان كرد.
وی یكی از طرح های در دست اجرای پژوهشكده شمال را پروز پوكی استخوان با همكاری مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران عنوان كرد و گفت: طرح بررسی سرطان های گوارشی و پستان نیز با همكاری كشور انگلستان را آغاز كرده ایم.
آسوری از آغاز طرح بررسی رابطه آلاینده ها و باقی مانده سموم در ایجاد سرطان خبر داد و گفت: به دلیل كمبود اعتبار این طرح متوقف شده است .
وی ادامه داد: از آنجایی استان مازندران پنج محصول استراتژیك برنج ، مرغ ، ماهی ، مركبات و صیفی و سبزی را تولید می كند ،بررسی این طرح علمی باید انجام شود تا اظهار نظرها به صورت علمی اعلام شود .
آسوری از راه اندازی آزمایشگاه تشخیص محصولات حلال و حرام و تقلبات محصولات غذایی در آمل خبر داد و گفت: پژوهشكده شمال با راه اندازی مركز رشد زیست فناوری با 36 هسته و 47 ایده تا كنون چهار اختراع را ثبت و شش محصول این شركت را تجاری سازی كرده است.
وی تعداد شركت دانش بنیان این مركز را 12شركت عنوان كرد و گفت : رایانش زیستی نیز با هدف تجزیه تحلیل ژنتیكی حیوانات، گیاهان و انسان نیز در این مركز راه اندازی شده است.
وی بازدید دانشجویان و دانش آموزان از برنامه های مهم این پژوهشكده عنوان كرد و گفت: در چهار سال اخیر بیش از چهار هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان و معلمان و استادان از این مركز دیدن كردند.
وی گفت: طرح واكسیناسیون خوراكی حیات وحش به صورت پایلوت با همكاری سازمان محیط زیست ، انستیتو پاستور ایران و شركت فرانسوی در آمل انجام می شود.
اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی در زمینه اپیدمیولوژی و تخشیص و پیشگیری بیماری های اولویت دار، پژوهش در زمینه مولكولی و بیماری های ژنتیكی ، ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تشخیص تخصصی ، توسعه همكاری های آموزشی با دانشگاه های منطقه و توسعه و بهبود بخش تولید از ماموریت های پژوهشكده شمال است.ك/3
6990/6097