۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۴۰
کد خبر: 81879656
T T
۰ نفر
سازمان بهداشت جهانی:هند ركوردار مرگ و میركودكان در جنوب آسیا است

دهلی نو- ایرنا- سازمان بهداشت جهانی اعلام كرد كه هند با مرگ 696 هزار نوزاد در سال 2015 ركورد دار مرگ میر نوزادان در جنوب آسیا است .

به گزارش ایرنا، براساس جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی كه روز سه شنبه منتشر شد ،894 هزار نوزاد درسال 2015 درمنطقه جنوب آسیا مرده اند كه 696 هزار آن مربوط به هند بوده است .
براساس این گزارش، بنگلادش و اندونزی نیز هریك با 74 هزار فوت نوزاد در رده دوم مرگ و میر نوزادان قرار گرفته است .
سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام كرد كه جدید ترین آمار نشان می دهند ك هند قادر نخواهد بود به اهداف سالانه خود در كاهش مرگ و میر نوزادان، بهبود سلامت مادران در سال 2015 و حتی اهداف توسعه پایدار كه یكی از اهداف هند برای كاهش مرگ و میر نوزادان به 12 از هر هزار نفر تا سال 2030 برسد.
«پونم ختراپال» مسئول سازمان بهداشت جهانی در منطقه شرق آسیا گفت: دولت هند در مورد بخش بهداشت این كشور نگران است و مصمم به بهبود وضعیت بهداشتی این كشور است .
وی افزود:هند كشور بزرگی است و ایالت های مختلف تصمیم های متفاوتی در خصوص توجه به سیستم بهداشت و یا بی توجهی به آن اتخاذ می كنند و این مسائل پیشرفت در زمینه بهداشتی دراین كشور را با مشكل روبه رو كرده است .
كارشناسان بهداشتی می گویند: حدود دوسوم از مرگ و میر نوزادان را می توان با بكارگیری اقدامات بهداشتی كاهش داد.
مسئول سازمان بهداشت جهانی منطقه شرق آسیا گفت كه اقدام های متمركز برای افزایش توانمندی بخش بهداشت كه در بسیاری از كشور ها بسیار ضعیف عمل می كند، باید آغاز شود.
به گفته وی، هند با افزایش مراقبت های بهداشتی و درمانی می تواند ازمرگ تعداد زیادی نوزاد جلوگیری كند.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حالی كه منطقه جنوب آسیا توانسته است در كاهش مرگ و میر كودكان زیر 5 سال پیشرفت داشته باشد اما آمار مرگ و میر نوزادان هنوز در این منطقه بالا است.
منطقه جنوب آسیا 30 درصد از تعداد كل مرگ و میر نوزادان در جهان را به خود اختصاص داده است.
كشور های بنگلادش، هند، اندونزی، میانمار و نپال بیشترین آمار مرگ و میر نوزادان در جهان را نیز به خود اختصاص داده اند.
*آساق*267*1600**1010