۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۸:۲۹
کد خبر: 81880044
T T
۰ نفر
هشدار چين به آمريكا: فروش تجهيزات نظامي به تايوان ممنوع است

پكن - ايرنا - چين با اعتراض و هشدار به گسترش روند همكاريهاي نظامي ميان آمريكا و تايوان، از اين كشور خواست فروش تسليحات جنگي به اين منطقه را متوقف سازد.

به گزارش ايرنا، «هونگ لي» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در سخناني تصميم اخير آمريكا در فروش تسليحات پيشرفته نظامي به تايوان را خطرناك توصيف كرد و گفت كه كاخ سفيد با در پيش گرفتن چنين روندي شرايط منطقه را به سمت بي ثباتي سوق مي دهد.
او همچنين يادآور شد: ايالات متحده به طور كامل بر خطر آفرين بودن و حساسيت برنامه فروش سلاح به تايوان واقف است و پكن از اين كشور مي خواهد از برنامه هاي خود صرف نظر كند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد كه توقف اين روند به طور حتم در ايجاد فضاي مثبت در مناسبات دوجانبه پكن - واشنگتن تاثيرگذار خواهد بود و اين نكته اي است كه آمريكا بايد به آن توجه داشته باشد.
پيش از اين سرهنگ «وو چيان» سخنگوي وزارت دفاع چين در سخناني با اشاره به تداوم برنامه فروش جنگ افزارهاي نظامي آمريكا به تايوان، آن را غيرقابل قبول دانست و گفت كه دولت پكن با اين موضوع به شدت مخالف است.
موضوع تايوان از زمان پيروزي انقلاب چين در سال 1949 ميلادي به دليل حمايتهاي آمريكا از حكومت اين جزيره، همواره از چالش هاي جدي در روابط دو قدرت مهم جهاني يعني چين و آمريكا بوده است.
خبرگزاري شين هوا در گزارشي اعلام كرد كه سخنان اخير «هونگ لي» در واقع واكنش پكن به تصميم دولت باراك اوباما براي صدور اجازه فروش دو ناو محافظ مجهز به موشك هاي هدايت شونده به تايوان در هفته جاري بوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين در جديدترين موضع خود در اين رابطه تاكيد كرد: ديدگاه چين در مخالفت با فروش سلاح از سوي آمريكا به تايوان، موضعي ثابت، روشن و صريح است.
تايوان و چين در پايان جنگ داخلي سال 1949 ميلادي از يكديگر جدا شدند، اما چين اين جزيره را بخشي از خاك خود مي داند و مايل است كه در تايوان بعد از پيوستن به سرزمين مادري، نيز الگوي يك كشور و دو نظام را همچون هنگ كنگ وجزيره ماكائو پياده كند.
آمريكا در بيش از سه دهه گذشته بزرگترين فروشنده سلاح به جزيره تايوان بود و اين مسئله همواره اعتراضات شديد چين را در پي داشته است.
آساق*231*1597