۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81880399
T T
۰ نفر

ايران رتبه نخست توليد علم در جهان اسلام را دارد

۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81880399
ايران رتبه نخست توليد علم در جهان اسلام را دارد

كاشان- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه كاشان و دانشمند برتر جهان گفت: رتبه ايران در توليد علم در جهان اسلام براساس پايگاه هاي استنادي ISI و اسكوپوس از سال 2000 تا 2015 از چهار به يك ارتقا يافته است.

به گزارش ايرنا، سيدعليرضا اشرفي شامگاه سه شنبه در آيين نكوداشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشكي كاشان با اشاره به تفاوت علم واقعي با علم ژورناليست اظهارداشت: در كشورهاي پيشرفته علم پنهاني وجود دارد كه در ژورنال ها درج نشده و در صورتي كه مقايسه علمي اين كشورها با ايران را از طريق علم ژورنال انجام دهيم، به خطا رفته ايم.
وي افزود: علم در دنيا با نظام هاي استنادي مختلفي از جمله ISI، اسكاپوس و ISC سنجيده مي شود و در ايران براساس اين پايگاه ها شاهد توليد علم در سالهاي 2000 تا 2015 در خاورميانه، جهان اسلام و بين الملل هستيم.
عضو هيات علمي دانشگاه كاشان تصريح كرد: رتبه توليد علم ايران در بين الملل نيز براساس پايگاه استنادي اسكوپوس از 48 به 16 و در پايگاه ISI از 49 به 17 از سال هاي 2000 تا 2015 ارتقا يافته است.
وي با اشاره به رشد سهم توليد علم ايران از كل توليد علم دنيا خاطرنشان كرد: ايران براساس چاپ مقاله در ژورنال، رتبه 16 در كل دنيا را داراست.
ISI يا همان موسسه اطلاعات علمي (Institute for Scientific Information) يكي از موسسات معتبر در عرصه جهاني مي باشد و بدليل دارا بودن استاندارهاي بالاي علمي و ارزيابي درحال حاضر در جايگاه نخست جهاني قرار گرفته است.
معيارهاي ارزيابي و ارزش دهي اين موسسه مورد قبول تمامي مراكز پژوهشي و علمي دنيا بوده و نشرياتي كه در اين موسسه پذيرفته مي شوند مي بايست از فيلترهاي زيادي بگذرند.
اسكوپوس (Scopus) نيز يكي از نمايه‌هاي استنادي معتبر و شناخته ‌شده ‌است كه اطلاعات كتاب‌ شناختي حدود ۲۵ ميليون سند را در خود جمع‌آوري كرده ‌است، اسكوپوس اطلاعات محصولات هزاران ناشر علمي را از سراسر جهان در خود جاي داده و هزاران مجله علمي پژوهشي را در خود نمايه كرده‌ است.
پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) يا به اختصار ISC نيز يك سامانه اطلاع رساني علمي است كه در صدد تجزيه و تحليل مجلات علمي كشورهاي اسلامي بر اساس معيارهاي علم سنجي معتبر اسلامي است و مقر آن در شيراز است.
بر اساس اعلام رييس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در سال جاري، سيدعليرضا اشرفي به همراه دو تن ديگر از اعضاي هيات علمي دانشگاه كاشان در زمره يك درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمي جهان قرار گرفتند.
3009/6021