۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۴
کد خبر: 81881256
T T
۰ نفر
چين به تايوان بابت خريد تسليحاتي از آمريكا هشدار داد

تهران - ايرنا - حزب حاكم كمونيست چين در مقام شوراي عالي اين كشور روز چهارشنبه با صدور بيانيه اي به تايوان هشدار داد تا از خريد تسليحات از آمريكا پرهيز كند.

خبرگزاري فرانسه به نقل از اين بيانيه اعلام كرد كه پكن با هرگونه خريد تسليحاتي از سوي تايپه از جمله اسلحه ؛ سخت افزار و فناوري هاي نظامي به هر بهانه اي و از هر كشوري مخالف است و آنرا به شدت محكوم مي كند.
اين بيانيه ابراز اميدواري كرد تا تايوان صلح موجود ميان پكن و تايپه را به فال نيك گرفته و ضمن آنكه به بهبود هرچه بيشتر اين مناسبات حسنه مي انديشد به اقداماتي هم دست نزند كه به وخيم شدن مناسبات حسنه فعلي بيانجامد.
بيانيه شوراي عالي چين كه ازسوي بخش تايوان حزب كمونيست اين كشور صادر شده است درعين حال امضاي هرگونه قرارداد خريد تسليحاتي تايپه با واشنگتن را مضر و مخل روند اتحاد و بازگشت تايوان به سرزمين مادري آن چين عنوان كرد و پيش بيني كرد كه اين قبيل اقدامات خودسرانه از طرف تايپه مناسبات دو سوي تنگه تايوان را بطور كامل برهم خواهد زد.
براساس اين گزارش، پكن همچنين با اعتراض به گسترش روند همكاريهاي نظامي ميان آمريكا و تايوان، از واشنگتن خواست تا فروش تسليحات جنگي به اين منطقه را متوقف سازد.
«هونگ لي» سخنگوي وزارت امور خارجه چين امروز تصميم اخير آمريكا در فروش تسليحات پيشرفته نظامي به تايوان را خطرناك توصيف كرد و گفت كه كاخ سفيد با در پيش گرفتن چنين روندي شرايط منطقه را به سمت بي ثباتي سوق مي دهد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين در بخش ديگري از سخنان خود ضمن محكوم كردن تصميم دولت باراك اوباما براي صدور اجازه فروش دو ناو مجهز به موشك هاي هدايت شونده به تايوان در هفته جاري، تصريح كرد كه توقف اين روند به طور حتم در ايجاد فضاي مثبت در مناسبات دوجانبه پكن - واشنگتن تاثيرگذار خواهد بود و اين نكته اي است كه آمريكا بايد به آن توجه داشته باشد.
پيش از اين سرهنگ «وو چيان» سخنگوي وزارت دفاع چين در سخناني با اشاره به تداوم برنامه فروش جنگ افزارهاي آمريكايي به تايوان، آن را غيرقابل قبول دانست و گفت كه دولت پكن با اين موضوع به شدت مخالف است.
موضوع تايوان از زمان پيروزي انقلاب چين در سال 1949 ميلادي به دليل حمايت آمريكا از حكومت اين جزيره، همواره از چالش هاي جدي در روابط دو قدرت مهم جهاني يعني چين و آمريكا بوده است.
تايوان و چين در پايان جنگ داخلي سال 1949 ميلادي از يكديگر جدا شدند، اما چين اين جزيره را بخشي از خاك خود مي داند و مايل است كه در تايوان بعد از پيوستن به سرزمين مادري، نيز الگوي يك كشور و دو نظام را همچون هنگ كنگ و جزيره ماكائو پياده كند.
آمريكا در بيش از سه دهه گذشته بزرگترين فروشنده سلاح به جزيره تايوان بود و اين مساله همواره اعتراضات شديد چين را در پي داشته است.
آساق**1378**1392