۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81886644
T T
۰ نفر

آشفته بازار قيمت ها در آستانه شب چله

۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81886644
آشفته بازار قيمت ها در آستانه شب چله

زنجان - ايرنا - با نزديك شدن به شب يلدا، قيمت آجيل و ميوه در بازار نوسان دارد و قيمت برخي از ميوه‌ها نيز با افزايش تقاضا سير صعودي پيدا مي كند.

اين روزها در آستانه شب يلدا بازار ميوه و آجيل تب و تاب خاصي به خود گرفته و نبض اين بازار به تپش افتاده است.
عده‌اي هستند كه با مشاهده بي ساماني در قيمت ميوه هايي همچون هندوانه فقط قيمت را مي بينند و يا سوال مي كنند و چون توان خريد ندارند بدون خريدي، از بازار خارج مي شوند.
رئيس اتاق اصناف استان زنجان در اين زمينه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در آستانه شب يلدا افزايش قيمت ميوه در بازار وجود ندارد.
رحيم حاج نايبي با بيان اينكه هر سال هندوانه اين شب از هرمزگان و بندرعباس وارد بازار اين استان مي شد كه متاسفانه به دليل سيل اخير در اين شهرها اين ميوه شب چله از اهواز و دزفول خريداري شده است.
وي ادامه داد: هندوانه شب يلدا امروز/ 29 آذر/ وارد بازار ميوه استان زنجان و با افزايش ميوه در بازار كاهش قيمت نيز انجام مي شود.
رئيس اتاق اصناف استان زنجان گفت: هيچگونه نگراني در خصوص كمبود هندوانه و افزايش قيمت آن وجود ندارد.
حاج نايبي حذف واسطه‌هاي ميوه را يكي از سياست‌هاي اتاق اصناف عنوان كرد و افزود: خوشبختانه در صنف آجيل و خشكبار و شيريني قيمت‌ها ثابت است و هيچگونه افزايشي وجود ندارد.
يكي ديگر از ميوه فروشان شهر زنجان اظهاركرد: هم اكنون قيمت هر كيلوگرم هندوانه در ميدان ميوه و تره بار سه هزار و 400 تومان است كه در بازار با قيمت چهار هزار تومان به متقاضيان عرضه مي شود.
اين ميوه فروش كه خواست نامش فاش نشود، تاكيد كرد: قيمت ميوه‌ها به مناسبت شب يلدا همچون سال‌هاي گذشته به حتم افزايش پيدا مي كند.
وي خاطرنشان كرد: قيمت هر كيلوگرم ميوه به مناسبت شب چله 30 تا 35 درصد افزايش دارد.
اين ميوه فروش افزود: قشر متوسط و كم درآمد جامعه هندوانه نمي خرند و فقط افرادي كه مناسبت‌هاي خاصي دارند اقدام به خريد مي كنند.
اين فعال صنف ميوه فروشان يادآورشد: دلال‌ها و باغداران ميوه‌ها را در انبار ذخيره و در روزهاي خاص محصول خود را با قيمت بالايي در ميدان عرضه مي كنند كه وجود اين افراد در بازار ميوه، يكي از دلايل افزايش قيمت‌هاست.
وي اشاره كرد: دولت بايد بازار ميوه را در دست بگيرد تا دلال‌ها از بازار حذف شده، قيمت ميوه‌ها كاهش يابد و از صادرات ميوه با هدف تامين نيازهاي داخلي جلوگيري شود.
يكي ديگر از ميوه فروشان زنجاني گفت: هندوانه ‌هاي موجود در بازار محصول شهر ميناب است و افزايش قيمت ميوه براي شب چله حتمي است.
سيد جواد حسيني افزود: نظارت‌ها بايد در ميدان ميوه و تره بار براي تعيين و كنترل قيمت‌ها در بازار انجام شود.
وي تاكيد كرد: رسيدگي و كنترل بر قيمت ميوه‌ها وجود ندارد.
يكي از مشتريان در بازار ميوه اظهاركرد: در شب يلدا ميوه‌ها گران مي شود و علت اين موضوع نيز مشخص نيست.
احمد احمدخاني افزود: مسئولان بايد براي كنترل و ثبات ميوه به خصوص در ايام خاص سال نظارت بيشتري داشته باشند.
وي تاكيد كرد: هم اكنون قيمت هر كيلوگرم هندوانه از چهار هزار تا پنج هزار تومان است.
يكي از قنادان با سابقه در شهر زنجان نيز گفت: همشهريان از دو روز مانده به شب چله اقدام به خريد شيريني‌هاي مورد نياز خود مي كنند.
منصور رفيعي با 40 سال سابقه فعاليت در اين صنف اظهاركرد: با توجه به اينكه نرخ انواع شيريني‌ها توسط اتحاديه اعلام مي شود قيمت‌ها بر اساس آن به فروش مي رسد و در اين روز خاص هيچگونه افزايش در بازار وجود ندارد.
وي افزود: با توجه به وضعيت اقتصادي مردم، روز به روز مشتريان واحدهاي قنادي رو به كاهش است.
يكي از با سابقه ترين آجيل فروشان زنجان نيز گفت: با 60 سال سابقه فعاليت در اين صنف، نرخ انواع آجيل در مناسبت‌هاي مختلف سال نوساني ندارد.
مجيد انتشار افزود: با توجه به افزايش قيمت آجيل قدرت خريد مردم كاهش يافته و تقاضا نيز كم شده است.
يكي ديگر از مشتريان در آجيل فروشي شهر زنجان گفت: در اين واحد قيمت برخي از آجيل و تخمه‌ها مشخص است ولي برچسب قيمت بر روي آجيل‌ها وجود ندارد.
حسين مشهودي تاكيد كرد: با توجه به اينكه قيمت تخمه كدو مشخص نبود يك كيلوگرم از آن را خريدم و پس از خروج از مغازه بر اساس حساب و كتابي كه انجام دادم مغازه دار اين تخمه را با كيلويي 38 هزار تومان فروخته بود.
وي متذكر شد: قيمت همين نوع تخمه در مغازه‌هاي ديگر 20 تا 22 هزار تومان بود.
مشهودي از متوليان خواست براي كنترل و افزايش نيافتن قيمت‌ها به طور جدي اقدام كنند تا شاهد آشفته بازار قيمت‌ها نباشيم.
7325/6085