نخستين طرح بقعه باغ دين و زندگي كشور در دزفول در دست طراحي و اجراست

دزفول-ايرنا-رييس اداره اوقاف و امور خيريه دزفول از طراحي نخستين بقعه باغ دين و زندگي كشور در اين شهرستان خبر داد و گفت:اين طرح در بقعه محمدابن جعفر (ع) در دست اجراست.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام فائز فائزي روز دوشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه با بيان اينكه بقعه محمدابن جعفر طيار(ع) با هفت هكتار وسعت به درستي مورد بهره برداري قرار نگرفته است افزود:بقعه باغ دين و زندگي مكاني براي برگزاري اردوهاي دانش آموزي سراسر كشور مي باشد.
وي افزود:در طراحي بقعه باغ دين و زندگي مسايل ديني ، اعتقادي ، شرعي و فقهي به صورت غير مستقيم و با استفاده از نشانه ها به دانش آموزان آموزش داده مي شود.
حجت الاسلام فائزي افزود:براي ساخت زيرزمين بقعه محمدابن جعفر(ع) با زيربناي 2 هزار متر مربع نيز پيگيري هايي انجام شده كه اميدواريم تا پايان سال عمليات ساخت آن آغاز شود كه با ساخت آن محيطي مناسب براي خانواده ها و زائران فراهم خواهد شد.
وي تعداد بقاع دزفول را 57 بقعه متبركه عنوان كرد وگفت:در بررسي انجام شده سه بقعه سبزقبا (ع) ، محمدبن جعفر(ع) و بقعه علي اصغر معروف به علي شلگهي به دليل دارابودن ظرفيت گردشگري مي توانند در جذب گردشگر مذهبي موثر باشند.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بقعه سبزقبا گفت:كاشي كاري صحن اصلي بقعه سبزقبا با اعتباري افزون بر سه ميليارد ريال انجام شده و ساخت زيرزمين اين مكان زيارتي نيز با پيشرفت 50 درصدي در دست اجراست و در صورت تامين اعتبار تا پايان سال تكميل خواهد شد ضمن اينكه كاشي كاري گنبد طلاي سبزقبا نيز در دست اجرا مي باشد.
وي با بيان اينكه بقعه علي اصغر يا علي شلگهي نيز با وجود باغ هاي اطراف زمينه توسعه و زيبا سازي را دارد گفت:500 ميليون ريال براي انجام اصلاحاتي در بقعه علي شلگهي در نظر گرفته شده كه اميدواريم بزودي جذب و تا پايان سال اصلاحات صورت گيرد تا به محيطي مفرح و شاد براي تعطيلات نوروز خانواده ها تبديل شود.
وي افزود:بقعه متبركه سيدعلي يا شاه ركن الدين نيز با دارا بودن معماري سنتي از جمله بقاع بي نظير استان خوزستان مي باشد كه ديواره هاي اين بقعه به دليل رطوبت خسارت ديده است و قرار است از سوي اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول اعتباري جهت مرمت اين بقعه در نظر گرفته شود.
رييس اداره اوقاف وامور خيريه شهرستان دزفول با اشاره به اينكه در سال جاري هيچ اعتباري براي توسعه بقعه سبزقباي دزفول در نظر گرفته نشده است گفت:از مسوولان محلي انتظار مي رود براي جذب اعتبار جهت توسعه بقعه سبزقبا تلاش كنند.
وي در خصوص تبديل كتابخانه وقفي صادق صميمي به فروشگاه نيز گفت:اين كتابخانه جزو موقوفات خاص مي باشد كه توليت آن بر عهده آموزش وپرورش است و آموزش وپرورش نيز اين مكان را اجاره داده و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
وي بر ضرورت معرفي بقاع متبركه دزفول تاكيد كرد و گفت:در تلاش هستيم تا اطلاعاتي از قبيل معرفي بقعه و پيشينه آن در قالب بروشور براي گردشگران نوروزي تهيه شود تا اين اماكن زيارتي بهتر به گردشگران معرفي شوند.
حجت الاسلام فائزي با اشاره به ذهنيت موجود نسبت به اوقاف گفت:اين ذهنيت منفي ناشي از برخي غرض ورزي ها و عدم شفاف سازي مي باشند.
رييس اداره او قاف و امور خيريه شهرستان دزفول در خصوص مشكل اهالي كوي سعدي با اوقاف اظهار كرد:موقوفه پلاك 1544 حدود 800 تا يكهزار هكتار مي باشدو كوي سعدي نيز جزو اين موقوفه مي باشد كه ساخت و سازهاي زيادي در اين منطقه صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه با وجود گذر مدت زمان زيادي هنوز اين پرونده تعيين تكليف نشده است افزود:با ورود مسوولان اوقاف كميته اي جهت رسيدگي به اين پرونده از سوي اوقاف تشكيل شد و جلسات اين كميته هر دو هفته يكبار برگزار مي شود.
حجت الاسلام فائزي با اشاره به اينكه 102 سهم از هر خانه و املاك اين پلاك موقوفه مي باشند افزود:با توجه به اينكه اين زمين در قطعات مختلف بفروش رفته جدا كردن 102 سهم اين زمين مشكل است ضمن اينكه مردمي كه اقدام به خريد زمين در اين پلاك كرده اند با مشكل صدور سند مواجه شده اند.
7278/6068