به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شهرام آدم نژاد امروز(سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگاران افزود: سیستم تصمیم گیری بر اساس داده ها، از هدر رفت سرمایه های ملی در بخش حمل و نقل جاده ای جلوگیری می كند و میزان بهره وری را نیز در این بخش ارتقا می بخشد.
وی یادآورشد: مدیریت درست در كشورهای پیشرفته جهان براساس داده های ثبتی است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با راه اندازی این سیستم به دنبال كنترل درست ترافیك بار و مسافر در جاده های كشور است.
وی با بیان اینكه سازمان راهداری با راه اندازی این سیستم به ابرداده ها دسترسی پیدا كرده است، افزود: در این سیستم سازمان راهداری به همه داده های مربوط به بار، مسافر، ترانزیت، تعداد ناوگان و رانندگان دسترسی پیدا كرده است.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در این سیستم، همه داده های حمل و نقل كشور به یك انبار بزرگی منتقل می شود و پس از آماده سازی لایه های تحلیلی، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی گفت: برای راه اندازی سیستم مدیریت یكپارچه داشبورد، 17 پروژه در فرآیندهای مختلف تعریف شده است تا 120 شاخص حوزه های مختلف حمل و نقل، برای افزایش ایمنی در راه های كشور فراهم شود.
آدم نژاد ادامه داد: این سیستم 26 آذرماه امسال همزمان با هفته حمل و نقل در سازمان راهداری آغاز به كار كرده است و در یك ماه آینده همه اطلاعات این سیستم در اختیار مردم قرار می گیرد؛ سامانه 141 نیز بخشی از این پروژه است.
وی اظهار داشت: هم اكنون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیش از 96 درصد بار و مسافر در كشور را مدیریت می كند و شفافیت اطلاعات برای اخذ تصمیم گیری های درست در این بخش برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بسیار ضرورت دارد.
** تامین حقوق شهروندی با راه اندازی سیستم مدیریت یكپارچه داشبورد
معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهارداشت: همه اطلاعات و داده های سیستم یكپارچه مدیریت داشبورد در اختیار عموم قرار می گیرد تا مردم برعملكرد این سازمان در بخش های مختلف حمل و نقل جاده ای قضاوت كنند.
آدم نژاد افزود: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با این سیستم همه عملكرد خود را در اختیار مردم و شهروندان قرار می دهد تا همگان به سهولت بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود در این بخش دسترسی داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه بدون همكاری و مشاركت مردم امكان كنترل بیشتر راه های كشور عملی نیست، گفت: در یك كشور مترقی و مدرن همه باید برای افزایش ایمنی در جاده ها تلاش كنند.
وی با بیان اینكه برای راه اندازی این سیستم 11 ماه به طور شبانه روز در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تلاش شده است، گفت: همه سازمان های خدمت رسان به مردم باید از سیستم های مشابه داشبورد استفاده كنند تا اطلاعات ثبتی آنها در اختیار مردم قرار گیرد زیرا مردم بهترین قاضی برای ارزیابی عملكردها هستند.
** پایش و حفظ زیرساخت های حمل ونقل ضروری ست
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه با بیان اینكه پایش و حفظ زیرساخت های حمل و نقل یكی از اهداف راه اندازی این سیستم است، گفت: با این سیستم، روزهای اوج ترافیك و مناطق آن در راه های كشور به سهولت برای ما قابل پیش بینی است.
آدم نژاد اظهارداشت: بررسی سیستم های هوشمند در سازمان راهداری نشان می دهد در برخی از روزهای خاص و تعطیل، متوسط تاخیر كاربران در راه های منتهی به شهر تهران بیش از 4.5 ساعت است.
وی با بیان اینكه هم اكنون در راه های شریانی كشور 400 دوربین ثبت تخلفات سرعت و 680 دوربین نظارتی نصب شده است، گفت: با همكاری پلیس راه كشور برای نخستین بار تخلفات سرعت در راه های كشور هفت كیلومتر كاهش پیدا كرده است.
وی به برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نصب سیستم توزین در راه های شریانی كشور اشاره كرد و گفت: سازمان راهداری درصدد است تا پایان سال 95 همه 34هزار كیلومتر راه های شریانی كشور را كه 75 درصد ترافیك كشور روی آن انجام می شود، به سیستم توزین مجهز كند.
** ضرورت كنترل میزان بار كامیونها برای حفظ جاده ها
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، كنترل تناژ اضافه بار كامیون ها در جاده های كشور سبب خواهد شد در راستای حفظ سرمایه های ملی از تخریب راه های كشور جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه سالانه به طور متوسط یك هزار و 800 میلیارد تومان به علت اضافه بار، رویه جاده ها لطمه می بینند، گفت: قرار است در سیستم داشبورد، همه عملیات ترانزیت و میزان حمل كالا توسط ناوگان باری به صورت برخط كنترل شود.
سخنگوی كارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی در ادامه با اشاره به واریز سهیمه سوخت ناوگان عمومی در كارت سوخت آنها، افزود: با توجه به رصد میزان تردد این ناوگان در آذرماه امسال، سهیمه سوخت ناوگان عمومی برون شهری در كارت های مربوطه واریز شد تا رانندگان به نسبت نیاز خود از آن استفاده كنند.
آدم نژاد یادآورشد: تصمیم گیری براساس داده های ثبتی بسیاری از مشكلات ما را در جاده های كشور برطرف می كند و اكنون بخش های مختلف بخش حمل و نقل جاده ای از جمله تردد شمارها، عملیات ترانزیت، معاینه فنی، اضافه تناژ، كارت های هوشمند، صورت وضعیت و بارنامه های ناوگان عمومی به صورت برخط قابل دسترسی است.
اقتصام ** 1108 ** 9314 ** 2023
معاون سازمان راهداری:
سامانه یكپارچه داشبورد برای اطلاعرسانی وضعیت حملونقل جادهای راهاندازی شد
۱ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر:
81889450
تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از راه اندازی سیستم مدیریت یكپارچه داشبورد خبر داد و گفت: با استفاده از این سیستم، همه اطلاعات و داده های حمل و نقل جاده ای كشور در اختیار مردم قرار می گیرد.