۱ دی ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81890032
T T
۰ نفر
اعتبارات حوزه راهداري خراسان رضوي كمتر از استاندارد جهاني است

مشهد- ايرنا- معاون راهداري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: اعتبارات حوزه راهداري اين استان با استاندارد جهاني همخواني ندارد و بسيار كمتر از نياز است.

عليرضا خجسته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس استاندارد جهاني بايد چهار درصد از هزينه ساخت هر جاده و محور ارتباطي صرف نگهداري از راه و رسيدگي به مشكلات آن شود.
وي بيان كرد: هم اكنون 20 هزار كيلومتر راه همسنگ در خراسان رضوي وجود دارد و سالانه شش هزار ميليارد ريال براي نگهداري از راه هاي اين استان مورد نياز است.
وي گفت: اين در حالي است كه اعتبارات سالانه حوزه راهداري در اين استان 400 ميليارد ريال مي باشد كه بسيار كمتر از استاندارد تعيين شده است.
خجسته افزود: حجم عمليات راهداري و تردد پر شمار در محورهاي استان به عنوان استاني زائر پذير، تخصيص اعتبارات بيشتري را مي طلبد و اعمال محدوديت در تخصيص اعتبارات اين حوزه ايمني در جاده ها را كاهش مي دهد.
وي اظهار كرد: راهداران، قشر بي ادعا هستند كه از خودگذشتگي و سختي كار آنها با دستمزدشان همخواني ندارد.
خجسته با تاكيد بر اينكه نگهداري، تعمير و مرمت پل‌ هاي بزرگ يكي از وظايف اداره كل راه و شهرسازي استان است گفت: 45 گروه گشت راهداري در استان فعال است كه در صورت لزوم و وقوع حادثه بلافاصله وارد عمل مي شوند.
معاون اداره كل راه و شهرسازي خراسات رضوي با اشاره به اقدامات حوزه راهداري در سال جاري افزود: در نيمه نخست امسال 800 كيلومتر ترميم رويه راه هاي حوزه استحفاظي و مرمت 450 دستگاه ابنيه فني انجام شده است.
وي ادامه داد: در اين مدت 82 گروه راهداري متشكل از 900 نفر در راههاي اين استان به مسافران خدمت رساني كرده، 30 گروه امدادي و تعميراتي با 526 دستگاه و 45 گشت راهداري نيز فعال بوده اند.
خجسته اظهار كرد: طبق بررسي هاي انجام شده 109 نقطه پرحادثه يا مستعد حادثه در خراسان رضوي شناسايي شده اند كه تاكنون عمليات آشكارسازي و آرام سازي در 31 نقطه پرحادثه انجام شده و ادامه آن نياز به اعتبارات بيشتري دارد.
وي با اشاره به طرح راهداري زمستاني اين اداره در سال جاري گفت: 973 راهدار در قالب 106 گروه راهداري با 587 دستگاه ماشين آلات سنگين، نيمه سنگين و سواري در 76 نقطه از استان براي انجام راهداري زمستاني مستقر شده اند.
خجسته افزود: در طرح زمستاني امسال 31 اداره راهداري در شهرستان ها و 32 راهدارخانه ثابت و سيار در راه هاي خراسان رضوي خدمت رساني مي كنند.
وي بيان كرد: 51 گردنه شهري به طول 545 كيلومتر و 136 مقطع كولاك گير و مه گير به طول 586 كيلومتر در طول راه هاي اين استان زير پوشش طرح زمستاني راهداري قرار دارند.
خراسان رضوي 20 هزار و 484 كيلومتر راه دارد كه 6 هزار و 331 كيلومتر آن راه شهري و 14 هزار و 152 كيلومتر نيز راه روستايي هستند.
7489 / 6053