۲ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۳
کد خبر: 81891012
T T
۰ نفر
رئیس مركز اقلیم شناسی: دستكاری طبیعت تغییرات اقلیمی ایجاد كرده است

اردبیل - ایرنا - رئیس مركز اقلیم شناسی كشور گفت: دستكاری طبیعت در طی زمان های گذشته تغییرات اقلیمی ایجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید حبیبی خندان روز چهارشنبه در همایش بررسی پدیده ال نینو و اثرات احتمالی آن بر استان اردبیل افزود: تغییراتی كه انسان ها در طبیعت از ابتدای خلقت ایجاد كرده اند باعث فشار بر طبیعت شده و روند طبیعی تغییرات اقلیمی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی بیان كرد: در 25 سال گذشته افزایش دمای هوا در جهان تغییرات دمای اقیانوس ها را در پی داشته و موجب بروز پدیده های خاص اقلیمی شده است.
رئیس مركز اقلیم شناسی ایران گفت: تحقیقات اقلیم شناسی نشان می دهد میانگین دمای هوا تا سال 2100 بین یك و نیم تا شش درجه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: در خوش بینانه ترین شرایط و توجه سیاستمداران دنیا به كاهش سوخت های فسیلی و گازهای گلخانه ای این افزایش تا یك و نیم درصد خواهد بود.
حبیبی خندان افزود: تمامی دستگاه های مرتبط از جمله امور آب و فرودگاه ها و حوزه های كشاورزی باید اجرای پروژه های خود را بر اساس آینده نگری ها و پیش بینی های محققان اقلیم شناسی انجام دهند.
وی گفت: هم اكنون بیشتر دستگاه های مربوطه اجرای پروژه های خود را بر اساس مطالعات و تجربیات سال های گذشته انجام می دهند كه این موضوع در حین وقوع پدیده های جدید خسارت هایی به دنبال می آورد.
وی افزایش دمای هوا را تیغ دولبه ای دانست كه خشكسالی و سیل را به همراه آورده و موجب خسارت های دو چندان می شود كه بر این اساس در سطح جهان تحركاتی از سوی دولت ها برای كاهش دمای هوا انجام گرفته است.
حبیبی خندان بیان كرد: بسیاری از دولت ها در دنیا به این نتیجه رسیده اند كه باید در معیشت و نوع رفتار خود با طبیعت تغییراتی دهند و برنامه های مختلفی در حوزه های سیاسی ، فرهنگی و زیربنایی در كشورهای خود اجرا كرده اند.
وی با اشاره به ظهور پدیده ال نینو در جهان بر اثر تغییرات جوی و افزایش دما گفت: این پدیده باعث افزایش دمای هوا در اقیانوس ها شده و همچنین موجب عوض شدن گردش بادها و بارندگی از مسیر طبیعی شده است.
حبیبی خندان ادامه داد: پدیده هایی چون سیل و خشكسالی از عواقب بروز پدیده ال نینو است كه در مناطق آمریكای جنوبی مشاهده می شود.
وی افزود: این پدیده احتمالا در قسمت هایی از جنوب شرقی ایران اختلال ایجاد كند كه در این خصوص نیز باید اطلاع رسانی های هواشناسی به مردم انجام شود.
وی در ادامه با اشاره به افزایش مانگین دما در كشور در سال های اخیر گفت: این امر باعث شده تعداد روزهای همراه با بارش كمتر شده و زمان های بارش به فصل تابستان و فصل های گرم سوق داده شود.
رئیس مركز اقلیم شناسی كشور افزود: كاهش میانگین دمای هوا باعث می شود تغییراتی در نحوه كشت محصولات كشاورزی داده شده و كشت گیاهانی مقاوم و متناسب با شرایط نامساعد جوی گسترش یابد.
وی بیان كرد: كاهش بارش های پاییزی نیز تحولاتی در دراز مدت در شیوه معیشت كشاورزی به وجود خواهد آورد كه باید قبل از وقوع چنین تغییراتی در جهت جلوگیری از افزایش دما در كشور برنامه ریزی كنیم.
همایش بررسی پدیده ال نینو و اثرات احتمالی آن بر استان روز چهارشنبه با همكاری اداره كل هواشناسی و شركت آب منطقه ای استان به منظور آگاه سازی مردم در خصوص پدیده ال نینو و تغییرات اقلیمی به مدت یك روز در اردبیل برگزار شد.
3006/ 1257