۳ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۵۸
کد خبر: 81892778
T T
۰ نفر
ساخت و ساز در محدوده بازار قيصريه لار، ثبت جهاني اين اثر را به تاخير انداخته است

شيراز- ايرنا- مدير پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر لار گفت: برخي از ساخت و سازها در محدوده بازار قيصريه لار، ثبت جهاني اين يادمان تاريخي را در فهرست سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) به تاخير انداخته است.

به گزارش دريافتي روز پنجشنبه ايرنا از روابط عمومي مدير پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر لار، شهاب الدين رفعتي
افزود: اگر ساخت‌وسازها در محدوده عرصه و حريم اين اثر تاريخي كنترل شود، مي‌توان روند ثبت جهاني اين اثر را كه در سده سوم هجري قمري بنا شده و يكي از قديمي‌ترين بازارهاي ايران محسوب مي شود، شتاب بيشتري بخشيد.
شهاب الدين رفعتي گفت: ارتفاع خارج از ضابطه برخي ساختمان‎ها از جمله بانك ملي در ضلع جنوبي ميدان، معماري‌هاي نامتجانس ساخت و سازهاي جديدو شكل‌گيري كاربري‎ها وفعاليت‌هاي ناهماهنگ از جمله موانع ثبت جهاني اين اثر است كه رفع آن نيازمند همكاري ساير دستگاه‌هاي اجرايي شهر لار از جمله شهرداري، فرمانداري و دادگستري است.
مدير پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر لاردرمورد اين كه مجوز ساخت‌ و سازها در عرصه و حريم بازار بر چه مبنايي انجام شده است، اظهار كردبراساس ضوابط عرصه و حريم، صدورهرگونه مجوز براي ساخت و سازدر محدوده آثار تاريخي ثبت شده برعهده سازمان ميراث فرهنگي است و بادر نظر گرفتن موقعيت ملك مورد تقاضا نسبت به اثر تاريخي و مبتني بر تحليل‌هاي كارشناسي و تفاسير قانوني، مجوزهايي صادر مي‌شود.
رفعتي بيان داشت: نظارت بر ساخت و سازهايي كه در محدوده يادمان هاي تاريخي قرار دارند به عهده ميراث فرهنگي هر منطقه است و در صورتي كه پروژه‌اي برخلاف مجوز صادر شده، روند احداث آن انجام شود ميراث فرهنگي مي‌تواند مانع ساخت‌ و ساز شود.
مديرپايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر لار بيان كرد: نكته‌ ديگري كه درباره صدور مجوز براي ساخت‌وسازها در محدوده آثار تاريخي وجود دارد، امكان تغيير و بازنگري عرصه و حريم اين آثار است كه در اين صورت شرايط را براي تصميمات علمي و منطقي‌ تر براي صدور مجوزهاي ساخت‌ و ساز فراهم مي‌آورد.
رفعتي با اشاره به لزوم بازنگري در عرصه و حريم بازار قيصريه، افزود: براساس بازديدها و بررسي‌هاي انجام شده، بايد گروهي از متخصصان شهرسازي در كنار كارشناسان معماري و باستان‌شناسي به بازنگري و اصلاح عرصه و حريم اين اثر تاريخي بپردازند.
او ادامه داد: بازنگري و اصلاح عرصه و حريم آثاري مانند بازار قيصريه و باغ نشاط لارستان اين امكان را فراهم مي‌كند كه با منطقي شدن خطوط عرصه و حريم بر مبناي ضوابط منظري، حقوقي و فني شرايط براي حفاظت از اين آثار ارزشمند تاريخي بيش از پيش فراهم شود.
مجموعه بازار قيصريه، آب انبار دهن‌شير، مسجد، ميدان قيصريه، مجموعه كاروانسراهاي گلشن و نو و فضاهاي پيراموني آن مي‌تواند به صورت يك مجموعه شهري مرتبط با هم براي ثبت در فهرست آثار جهاني آماده شود.
بازار قيصريه لار مجموعه نفيس و متنوعي از معماري قديم ايران و جلوه‌هاي بارزي از شيوه‌ها و شگردهاي معماري كهن از پيش از صفويه تا قاجاريه در آن مشاهده مي‌شود.
اين بازار از آثار تاريخي مهمي است كه در حدود قرن سوم بنا شده. در كتيبه‌اي كه به خط نستعليق به طور برجسته بر روي سنگ نقش شده، بيانگر زمان تعمير اين بازار در سال 1015 هجري قمري است.
بازار قيصريه لار شامل دو شبكه شمالي و جنوبي است كه مدخل ورودي جنوبي آن از ميدان نوبنياد لار شروع و به محله هاي شمالي و قديمي بازار ختم مي‌شود، رشته ديگر شرقي و غربي است كه در تقاطع بازار شمالي جنوبي داراي يك چهارسوق وسيع هشت‌گوش است و در چهارگوش آن چهار باب مغازه در هر سمت احداث شده ‌است.
در اطراف چهارسوق و پشت چهار مغازه در هر سمت، بازاري دورتا دور ادامه دارد و به اين ترتيب طرح جانبي را به وجود آورده‌ كه در ساير بازارهاي ايران نظيرش ديده نمي‌شود.
جالب ترين بخش قيصريه لار همين طرح چهارسوق است كه از نظر معماري منحصر به فرد است، گنبد سنگي چهارسوق داراي طرح بسيار جالبي است و ارتفاعش از ۱۸ متر فراتر است.
شهرستان لارستان به مركزيت لار در فاصله 378 كيلومتري جنوب شيراز واقع شده است.
6118