۵ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۵۷
کد خبر: 81895124
T T
۰ نفر
شصت و سومين سالروز درگذشت استاد كريم ساعي در كرج برگزار شد

كرج - ايرنا - آئين گراميداشت شصت و سومين سالگرد مرحوم دكتر كريم ساعي با حضور مسئولان كشوري و استاني عصر شنبه در سالن اجتماعات پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران مستقر در كرج برگزار شد.

اشتياقي كه دانشجويان، محققين و تشكل هاي مردم نهاد حوزه هاي منابع طبيعي و محيط زيست براي زنده نگه داشتن نام و ياد استاد ساعي از خود نشان مي دهند، نشانگر جايگاه ارزشمند وي در نزد ايرانيان است.
مرحوم دكتر كريم ساعي در سال 1289 خورشيدي در مشهد به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهش به پايان رساند و وارد مدرسه عالي فلاحت دانشگاه تهران، واقع در كرج شد و در سال 1310 خورشيدي با درجه مهندسي فارغ التحصيل شد.
در فاصله سال هاي 1307 تا 1313 كه دانش آموختگان ايراني به خارج كشور اعزام مي شدند، كريم ساعي نيز براي مدت دو سال به مونپليه در انستيتو اگرونوميك فرانسه رفت و با درجه ممتاز فارغ التحصيل شد.
به دليل موفقيت هاي پي در پي در همان سال هاي تحصيل در فرانسه مجله روودوبوآ (به فرانسوي: Revue de bois) با چاپ عكس و زندگينامه اش، او را يكي از نوابغ و نوادر علمي معرفي كرد.
پس از آن ساعي به آمريكا اعزام شد و در سال 1316 فوق ليسانس خود در رشته آمار جنگل از دانشگاه بركلي كاليفرنيا گرفت.
پس از بازگشت به ايران در همان سال به خدمت اداره كل كشاورزي درآمد و نخستين تشكيلات جنگلباني ايران را در واحدي به نام دايره جنگل در اداره كل فلاحت تاسيس كرد.
او در سال 1317 رياست دايره جنگل را به عهده گرفت و پس از آن موفق شد اداره جنگلباني را در سال 1319 خورشيدي بنيان گذارد.
در سال 1321 خورشيدي به پيشنهاد او دانشكده كشاورزي كرج، رشته جنگل را بنيان گذاشت و خود او به عنوان مدرس مشغول به تدريس اين رشته در دانشگاه تهران شد. از سال 1324 پس از انتقال دانشكده كشاورزي از فلاحت به دانشگاه تهران، رشته جنگل توسعه بيشتري پيدا كرد.
سرانجام در روز پنج شنبه چهارم دي 1331 خورشيدي كريم ساعي در راه بازگشت از يك ماموريت پژوهشي از شيراز به تهران بر اثر سقوط هواپيماي مسافربري شركت هواپيمايي ايران نزديك فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داد.
كريم ساعي موسس رشته جنگلداري در ايران، پايه‌گذار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري ايران و باني ساخت بوستان ساعي و كاشت درختان خيابان وليعصر بود. او نخستين كسي بود كه براي جنگل‌كاري و توسعه فضاي سبز تهران نقش مثبتي ايفا كرد.ك/3
1535
۰ نفر