كود توزیع شده، یك چهارم نیاز سالیانه است/ تداوم ثبات قیمت كود اوره

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی از تداوم ثبات قیمت كود اوره با وجود مخالفت پتروشیمی ها و توزیع یك میلیون و یكصد هزار تن كودشیمیایی در 9 ماه گذشته با توجه به نیاز سالیانه كشور به چهار میلیون و 700 هزار تن كود خبر داد.

«یزدان سیف» امروز (یكشنبه) در نشست خبری درباره تامین و توزیع انواع كودشیمیایی به كشاورزان افزود: هم اكنون مصرف كودشیمیایی بخش كشاورزی ایران، 57 كیلوگرم در هكتار برابر با یك سوم استاندارد جهانی است.
به گفته او، میانگین مصرف عنصر پایه كود در دنیا 120 كیلوگرم در هر هكتار است.
وی گفت: در سال 1384 مصرف كود شیمیایی در ایران 115 كیلوگرم در هكتار بود كه با توجه به عملكرد نامناسب دولت نهم و دهم، میزان مصرف كود كشور به 36 كیلوگرم در هكتار كاهش یافت.
وی درباره اقدام های دولت یازدهم در این زمینه گفت: پارسال میزان مصرف كودشیمیایی برای غنی سازی خاك و تغذیه گیاهان به 57 كیلوگرم در هكتار رسید و رتبه ما را در جهان به 90 ارتقا داد.
به گفته وی، در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی) ایران در مصرف كود رتبه 117 جهان را داشت.
وی تاكید كرد خاك به اصلاح برخی املاح نیازمند است كه باید از طریق مصرف كودها تامین شود.
سیف افزود: گیاهان ما از لحاظ تغذیه ای دچار فقر غذایی شده اند كه همین امر در كاهش عملكرد و اقتصاد كشاورزان تاثیر بسزایی داشته است.

** توزیع 1.1 میلیون تن كودشیمیایی در 9 ماه گذشته
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفت: از آغاز امسال تاكنون بیش از یك میلیون و یكصد هزار تن انواع كودشیمیایی در كشور توزیع شده است.
وی اضافه كرد: با توجه به بارندگی‌ها احتمال می‌دهیم مصرف نهاده‌ تا پایان سال افزایش یابد و تغذیه گیاهان نیز مناسب‌تر شود.
به گفته سیف، برآوردها نشان می دهد كشور به چهار میلیون و 700 هزار تن كود در سال نیاز دارد اما اكنون سالیانه یك میلیون و 600 هزار تن كود استفاده می شود كه در آینده بخش كشاورزی را با مشكل جدی روبرو می كند.
چندی پیش «كامبیز بازرگان» رئیس موسسه تحقیقات خاك و آب كشور، از نیاز سالیانه بخش كشاورزی به چهار میلیون تن كود خبر داده و مصرف فقط 2 میلیون تن كود در سال های گذشته را سبب كاهش بنیه غذایی خاك و تهدیدكننده تولید محصول های كشاورزی دانسته بود.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفت: در سال های گذشته بخش زیادی از كود كشور از چین و هند وارد می شد اما تلاش داریم در پساتحریم ها كود باكیفیت و استاندارد را از كشورهای اروپایی تامین كنیم.
وی افزود: پیش بینی می شود رفع تحریم ها در دو تا سه سال گذشته رشد قابل توجهی را در صنعت كود ایجاد كند.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه بیست‌ و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریكا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای كاهش برخی فعالیت‌های اتمی تهران، تحریم های هسته‌ای علیه این كشور لغو خواهد شد.

** تغییری در قیمت كودشیمیایی نداریم
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفت: هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت عرضه كود به كشاورزان وجود ندارد و كود طبق روال پارسال توزیع خواهد شد.
وی افزود: كود شیمیایی جزء كالاهای اساسی، حساس و ضروری است كه مشمول قیمت‌گذاری می‌ شود و قیمت آن در ستاد تنظیم بازار تعیین شده است.
سیف از ثبات قیمت خرید مواد مورد نیاز این شركت از پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: كارگروه تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، از پتروشیمی‌ها خواستند اگر مدعی ضرر و زیانند، مستندات خود را برای تعیین قیمت، به سازمان حمایت اعلام كنند تا از آن طریق پرداخت شود.
وی اضافه كرد: قیمت كود اوره به‌عنوان یكی از تولیدهای پتروشیمی، تثبیتی است؛ بنابراین هم قیمت خرید ما از پتروشیمی‌ها و هم قیمت فروش ما به كشاورزان تغییری نكرده است و تا این لحظه نیز هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت كود اوره وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر قیمت خوراك پتروشیمی‌ها افزایش یابد به قاعده ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44، باید پتروشیمی‌ها ضرر و زیان خود را از دولت دریافت كنند.
وی ادامه داد: بنابراین به استناد قانون تعزیرات حكومتی، قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل اجراست و هیچ قانون دیگری نمی‌تواند
آن را تغییر دهد.
پیش از این مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفته بود كود اوره جزء فهرست اولویت های كالاهای اساسی، حساس و ضروری «موضوع مصوبه شانزدهم فروردین 1393» به شمار می رود و به استناد این مصوبه كالاهای اولویت‌دار مشمول اقدام های تنظیم بازار مانند تعیین قیمت، تامین (تولید داخل و واردات)، تعیین تعرفه، موجودی و قیمتگذاری است و از مصادیق ماده چهار قانون تعزیرات حكومتی به شمار می رود و هر گونه تخلف از آن مشمول جرایم این قانون می شود كه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
همان زمان، قائم مقام انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی نیز از رایزنی ها برای عرضه كود اوره در بورس كالای ایران خبر داده و گفته بود: بر اساس قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، در خرید محصولات پتروشیمی از سوی دولت یا به دستور آن، قیمت بورس كالا مبنای عمل خواهد بود و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف كنندگان داخلی در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار می گیرد.
«فریبرز كریمایی» تاكید كرده بود «اعمال قیمت های یارانه ای مصوب برای اینگونه محصولات پتروشیمی نباید موجب ایجاد بار مالی اضافی برای واحدهای پتروشیمی تولیدكننده شود».

** واردات 125 تن بذر دانه روغنی در سال 1393
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفت: در زمینه كشت كلزا با چند مشكل مانند مقاوم نبودن بذرها به سرما و ریزش زیاد آنها روبرو بودیم.
وی ادامه داد: فرانسه یكی از كشورهایی است كه مناطق سردسیر آن شرایطی همانند ایران دارد؛ بنابراین در نظر گرفتیم بخشی از بذرهای مورد نیاز برای كشت دانه‌های روغنی را از این كشور وارد كنیم.
وی تصریح كرد: پارسال 125 تن بذر وارد كشور شد كه بیش از 90 تن از فرانسه و بقیه از دیگر كشورها بود.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی كمك دولت را برای بهره گیری از تحقیق داخلی درباره اقتصادی كردن تولید خواستار شد.
سیف تصریح كرد: شرط شركت خدمات حمایتی كشاورزی برای واردات بذر، انتقال دانش فنی آن به كشور است؛ زیرا با واردات كیفی بذر می توان شاهد ارتقای عملكرد بخش كشاورزی بود.
وی افزود: حفظ محیط زیست بدون توجه به اقتصاد كشاورزی امكان‌پذیر نخواهد بود.
اقتصام**9186** 2023 **1961
۰ نفر