۶ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۵۵
کد خبر: 81896530
T T
۰ نفر
حمله به پزشكان،داستان تازه اي نيست

تهران - ايرنا - رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي درمورد هجمه به پزشكان درسال هاي اخير گفت: حمله به پزشكان به عنوان داستان تازه اي نيست و از سال هاي گذشته نيز بوده است.

به گزارش ايرنا ازسازمان نظام پزشكي، دكترعباس آقازاده با بيان اينكه همراه بيماربدترين حالت را براي عزيزان خود متصورمي شوند و انتظار اقدامات بسيارحياتي و عاجلي را توسط كادر درماني و پزشكي دارند، افزود: همين امرسطح انتظارت همراهان از كادر درماني را بيش از گذشته افزايش مي دهد به اين معنا كه پزشك بايد مانند مسيح (ع) با يك فوت بيمار را سرپا كند.
وي با اشاره به اينكه در برخي موارد بايد بيمار را براي بررسي بيشتر به آزمايشگاه يا دربخش جراحي و نزد جراح بفرستيم، اظهاركرد: از آن جايي كه مدت زماني كه در اين زمينه طي مي شود در اكثر مواقع براي همراه بيمار غير قابل تحمل است، شروع به بيتابي و حركات غيرقابل توصيف مي كند.
آقازاده با گلايه از اينكه پيش از انقلاب هم اين مسائل وجود داشته و پديده جديدي نيست، گفت: برخي بيمارستان هاي مركز شهر تهران معروف بود به اينكه افراد هنگام مراجعه اول به زد و خورد پزشكان مي پرداختند و بعد مشكل خود را شرح مي دادند.

**برخي پزشكان به دنبال كدهاي القايي هستند
رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي ادامه داد: وقتي همراه بيمار، پرسنل درماني را بي تفاوت و يا غير جدي مي پندارد خود به خود براي تهاجم به كادر پزشكي، تحريك مي شود، حتي در برخي اوقات پزشكان در زمان ورود بيمار به فكر زدن كد اضافه تر و يا كدهاي القايي در جهت افزايش درآمد هستند، كه اين مهم نيز احتمال حمله و تهاجم به كادر پزشكي را تشديد مي كند.
آقازاده با اشاره به علل تهاجمات به كادر پزشكي و تغييرات آن در طي چهار سال اخير تصريح كرد: يكي از مشكلات افزايش امكان تماس مردم با يكديگر در سايه امكانات الكترونيك موجب انعكاس خبر در شبكه هاي اجتماعي در لحظه را براي همه فراهم كرده است.
به گفته وي درسايه تحولات سياسي در جامعه، با افزايش اتكا و تاكيد بر مسئله سلامت، گروه ها و جناح هاي سياسي در جامعه درتلاش براي نشان دادن خود به عنوان مدعي و منجي سلامتي مردم هستند تا در ميان مردم راي جمع كرده و محبوبيتي اخذ كنند و از آن جايي كه سلامت جزء سه اولويت جامعه قرار گرفته، توقعات عمومي از پرسنل درماني و سلامت به علت تبليغات حكومتي بالا رفته است.

** تصور مردم اخذ بهترين نتيجه با هر مراجعه به هر مركز درماني است
وي با انتقاد از اينكه تصور بيماران و همراهانشان بر اين است كه بايد با هر مراجعه اي به هر مركزي، بهترين نتيجه را بگيرند، تصريح كرد: درغير اين صورت موجب عصبانيت و درگيري ميان كادر پزشكي و همره بيمار خواهد شد.
وي با ابراز تاسف از اينكه چنين تبليغاتي توسط افرادي مطرح شده كه نياز به اعتماد ملي و حمايت مردم براي قرار گرفتن درحكومت داشتند، اضافه كرد: اما درعمل نه تنها امكانات و ملزومات اين حمايت را فراهم نكردند بلكه در برآوردن نيازها و مطالبات پرسنل درماني، بهداشتي و اداري امر سلامت، تلاش كافي را مبذول نداشتند.

** طرح تحول سلامت در ادامه مسير خود نتوانست تمام انتظارات را برآورده كند
رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي از دفترچه بيمه سلامت و تامين اجتماعي به عنوان امري مثبت در آغاز طرح تحول سلامت نام برد و افزود: افراد داراي دفترچه در مراجعه به مراكز درماني كل كشور، از امتيازات تازه اي برخوردار شدند كه اين امر بسيارمطلوب، مورد انتظار و افتخار ما است اما اين طرح در طي مسير خود نتوانست تمام جوانب آن را برآورده كند.
آقازاده ناموفق بودن تجميع بيمه ها را يكي ديگر از مشكلات اين طرح دانست و گفت: در رابطه با همكاري بيمه هاي تكميلي نيز هر استان با استان ديگر و هر شهر با شهر ديگر متفاوت بود و صاحبان فرآيند اعم از پزشكان، پرستاران، ماماها و كادر اداري نتوانستند از تسهيلات به وجود آمده استفاده لازم را ببرند.

**حمايت نظام پزشكي از عدم پرداخت هزينه هاي سلامت از جيب مردم
آقازاده با اشاره به حمايت سازمان نظام پزشكي براي درجهت عدم پرداخت مبلغ از سوي مردم درمقابل اقدامات درماني خاطرنشان كرد: از طرف ديگر بايد آن چه كه به كادر پزشكي و درماني وعده داده شده بود، هم اجرا مي شد.
به گفته وي بيماراني كه از چنين امكاناتي برخودارمي شوند، تصورشان بر اين است كه درهرمرحله و درهركجا از اين امتيازات برخودارند و نه تنها نبايد كل فرانشيز را پرداخت كنند، بلكه با پرداخت 3 تا 5 درصدي، انتظار اقدامات عاجل را نيز دارند.
رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي ادامه داد: اگر بيماران به عللي مانند سقوط از بلندي، حادثه غير مترقبه و غيره تحت پوشش نباشند، متاسفانه به سمت كادر درماني و اداري امرسلامت حمله مي كنند در اين راستا اگر دولت نتواند در پوشش همگاني بيمه و در تخصيص اعتبارات سلامت، از اولويت و توليت بهداشت و درمان برخودار شود، با توجه به افزايش سطح توقعات مردم، كادر سلامت مورد تهاجم قرار خواهند گرفت.

** آغاز طرح تحول با حمله به پزشكان به صورت يكجا توسط دولتمردان
وي با انتقاد از اينكه دولتمردان آغاز طرح تحول و تخصيص اعتبارات سلامت را با حمله به پزشكان به صورت يكجا شروع كردند، خاطرنشان كرد: اين كه در بودجه ملي كشور سلامت بايد در اولويت اول قرار گيرد، از خواسته هاي هميشگي، افتخارات و آرزوهاي ما بود.
آقازاده با تاكيد براينكه يكي از روياهاي بنده نيز در اولويت قرار دادن سلامت در بودجه نويسي بود و اين اتفاق نيز افتاد، با ابراز تاسف از آغاز هجمه و حمله از سوي زعماي امر سلامت عليه پزشكان، تصريح كرد: متاسفانه همزمان با اجراي اين كار، پزشكان را طوري معرفي كردند كه گويا تمام آن ها مبالغ اضافه از مردم دريافت و آن ها را سركيسه مي كنند و هزار كار خلاف ديگر.
وي اضافه كرد: اما بعدها همان زعماي امر سلامت در مصاحبه هاي خود درصدد كمرنگ تر كردن اين مهم برآمده و به ابداعات و مباحث جديد كه منظور ما اين نبود و پزشك تحت فشار است، دست زدند كه حاصلي جز روي آنتن رفتن پزشكان به عنوان قشر زيرميزي بگير نداشت.
رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه روي آنتن بردن قشر پزشك به عنوان سردمداران امر سلامت درجامعه درهمه رسانه هاي ملي نوشتاري و شنيداري، امري بود كه مردم را به سمت توقعات بيشتر از جامعه پزشكي سوق داد، افزود: اين امر موجب شد افرادي هم كه گاهي حقي نداشتند، به عنوان مدعيان پزشكان به پرخاش و دعوا پرداختند.

**پزشك دركشيدن نخ بخيه (درخميني شهر) كمترين سهم را داشت
وي با اشاره به مسئله خميني شهر درمورد كشيدن بخيه زيرچانه كودكي توسط پزشك معالج، گفت: پزشك اورژانس هيچ بخيه اي را نكشيد و دستورچنين كاري را هم نداد اما در زدن كد مربوطه براي اخذ مبلغي ازمادر بيمار، اشتباهي صورت گرفت كه شامل تمام كادر درماني همراه با پزشك مربوطه شد هرچند كه پزشك دركشيدن نخ بخيه كمترين سهم را داشت.
آقازاده ادامه داد: در مواردي هم ادامه دعواهاي خانوادگي، اجتماعي و طبقاتي به دنبال مصدومان به اورژانس كشيده مي شود و كافيست يك طرف از دعواها، كادر درمان را در طرف مقابل تصور كند، كه در آن صورت به جسارت و بي ادبي به كادر درماني خواهند پرداخت. در اين جا مقصر مسئله كيست و كجاست؟
وي اظهاركرد: اگر بيمه همگاني و تكميلي، پوششي ملي شامل تصادفات، حوادث و سوانح داشتند، آيا باز هم دعوايي پيش مي آمد؟ اگر سيستم اداره كننده درمان كشور اعم از وزارت خانه هاي بهداشت و رفاه در تامين مطالبات و مزاياي كادر سلامت از كفايت كافي برخوردار بوده و پرداخت ها را به موقع انجام مي دادند، عوامل سلامت با دلخوشي، دلگرمي و خوش رويي با بيماران برخورد نمي كردند؟

**قانون برنامه ششم توسعه و الزامات توسعه سلامت
وي گفت: در قانون ششم توسعه بايد به الزامات مربوط به توسعه پايدار كشور از جمله الزامات سلامت توجه كافي انجام شود، اگر دولتمردان و زعماي امر سلامت در رابطه با وظايف و اختيارات كادر سلامت، تبليغات نادرستي انجام ندهند، صاحبان فرآيند شامل پزشكان، پرستاران و كادر اداري امر سلامت در رابطه با مردم وظايف خويش را به درستي انجام دهند، رسانه هاي جمعي تغيير رويه داده و حمله به جامعه خدوم پزشكي را مسئله اي مشتري آفرين تلقي نكنند، مي توان اميدوار بود كه تكرار و تعدد وقايع تاسف بار اخير كاهش يابد.
آقازاده خاطرنشان كرد: نظام پزشكي با تمام وجود و امكانات خويش با برخورداري از حمايت بي دريغ تمامي اعضاي خدوم خود كه بالغ بر 240 هزار نفر در كل كشور و سازمان هاي موجود در حدود 200 شهرستان كشور، آماده است با اهداف فوق، همكاري لازم را ضمن صيانت از حقوق مردم انجام داده و از فداكاري ها و ايثارگري هاي جامعه خدوم پزشكي نيز دفاع لازم را به عمل آورد.
اجتمام**7268**1724
۰ نفر