۹ دی ۱۳۹۴، ۸:۳۴
کد خبر: 81899295
T T
۰ نفر
آنچه در مورد بيماري آنفلوآنزا بايد دانست

بوشهر- ايرنا - باتوجه به كنترل موج نخست بيماري آنفلوآنزا و بدليل اينكه در اوايل زمستان نيز شيوع اين بيماري مشكلاتي ايجاد مي كند ارتقاي دانش افراد جامعه در مواجهه با اين بيماري تبعات آن را كاهش خواهد داد.

به گزارش ايرنا آنفلوآنزا يك عفونت ويروسي است كه بيني، گلو و ريه را در گير مي كند ،اين بيماري با سرماخوردگي متفاوت است و علائم شديد تري دارد و ويروسهاي آنفلوآنزا ي ( A ) و ( B) بيماري را ايجاد مي كنند.
ويروس نوع ( A ) بطورمعمول عامل ايجاد كننده شيوع ساليانه آنفلوآنزاست.
اين ويروسها مدام در حال تغيير خود هستند و انواع جديدي ايجاد مي كنند كه خصوصيات متفاوتي دارد به همين دليل ساختمان ويروس از سالي به سال ديگر تغيير مي كند و واكسن ها و حتي داروها براي اثر بخشي بايد تغيير كنند.
آنفلوآنزا نوع C يك بيماري خيلي خفيف مي دهد (مثل سرماخوردگي) و يا گاهي عفونت با آن بدون علامت است و هرگز باعث همه گيري و اپيدمي نمي شود و انواعB وC فقط باعث بيماري درانسان مي شوند.
زمان شيوع بيماري اواخر پاييز و اوايل زمستان است و از مواجهه با ويروس تا ايجاد علائم يك تا چهار روز طول مي كشد.
علائم اين بيماري شامل تب، درد بدن، سردرد، خستگي، بي اشتهايي، سرفه خشك، احساس خشكي يا زخم درگلو است كه به صورت ناگهاني ايجاد مي شوند.
هرچند بيشتر افراد بدون عارضه خوب مي شوند امابرخي اوقات عفونت باكتريايي همانند عفونت گوش، عفونت سينوس ها و يا التهاب مجاري هوايي (برونشيت) به آن اضافه مي شود.
كودكان زير ٢سال، افراد بالاي ٦٥ سال و افرادي كه بيماري جدي دارند بيشتر از بيماري آنفلوآنزا آسيب پذير هستند.
البته در كودكان قبل از مدرسه و نوزادان بعلت اينكه علائم آنفلوآنزا بسيار شبيه به ساير ويروسهايي كه درگيري تنفسي مي دهند است، تشخيص دقيق آنفلوآنزا مشكل است ولي در هر صورت بايد فوري به پزشك مراجعه كرد.
استفاده از مايعات كافي در طول روز و تغذيه مناسب براي بهبود سريع و جلوگيري از حالت كم آبي در بدن و استراحت در بستر نيز توصيه مي شود.
فردي كه به آنفلوآنزا مبتلا شده بهتر است در خانه بماند و با حضورخود در مدرسه يا محل كار ديگران را بيمار نكند.
برغم توانمندي و توانايي كنترل بيماري توسط برخي افراد بدليل ساختار فيزيكي بدنشان اما بايد به اين نكته مهم توجه كرد كه بسياري از افراد جامعه را زنان باردار، افراد ديابتي ، كودكان ، بيماران قلبي و ديگر افراد دچار نقص سيستم ايمني تشكيل مي دهند و حضور فرد بيمار سلامت آنان را در معرض خطر قرار مي دهد.
افراد بيمار هنگام عطسه و سرفه بايد جلوي دهان خود را با دستمال كاغذي بگيرند تا قطركهاي آلوده به ويروس در فضا پخش نشوند.
بدليل نقش سلامت در توسعه پايدار، خبرگزاري جمهوري اسلامي استان بوشهر (ايرنا ) با همكاري دانشگاه علوم پزشكي بوشهر و سازمان آموزش پروش براي جلب مشاركت همگاني و عبور ايمن از موج دوم بيماري آنفلوآنزا ابعاد مختلف اين بيماري را بررسي كرده است.
كارشناس آنفلوآنزاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: سه نوع ويروس آنفلوآنزا شامل A،Bو Cوجود دارد كه تنها ويروس آنفلوآنزاي نوع A و B باعث بيماريهاي مهم در انسان مي شوند.
محمد باقر مهبودي افزود: يكي از انواع ويروسهاي نوع A، ويروس آنفلوآنزاي خوكي يا (H1N1) است كه نخستين بار بيماري ناشي از آن در انسان در سال 2009 در مكزيك مشاهده شد.
وي يادآورشد: شيوه اصلي انتقال بيماري از راه ريز قطره هاي تنفسي است كه در زمان عطسه و سرفه ايجاد مي شود.
مهبودي گفت: در محيط هاي بسته و شلوغ انتقال ويروس از طريق هوا و همچنين آلودگي دست با ويروس و تماس دست آلوده با چشم، دهان و بيني نيز از ديگر راههاي انتقال اين بيماري است.
اين كارشناس گفت: ويروس آنفلوآنزاي نوع Aمي تواند در انسان باعث بروز عفونت حاد ريوي شود كه شدت آن از يك بيماري بدون علامت تا يك عفونت كشنده است.
وي يادآورشد: نشانه هاي معمول آنفلوآنزا عبارتند از تب با شروع ناگهاني، لرز، گلودرد، سرفه خشك كه اغلب با سردرد، بي حالي و خستگي همراه است.
مهبودي افزود: بيماري آنفلوآنزاي نوع A در افراد مسن، نوزادان، كودكان و افراد دچار نقص سيستم ايمني شديدتر است و معمولا مرگ در اين بيماري در افراد مسن و همچنين افراد داراي بيماريهاي مزمن ديده مي شود.
كارشناس آنفلوآنزاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر گفت: بيماري آنفلوآنزا در تمام دنيا وجود دارد و هرسال پنج تا 10 درصد بزرگسالان و 20 تا 30 درصد كودكان به آن مبتلا مي شوند.
وي ادامه داد: بيماري آنفلوآنزا د ر مناطق معتدل نيمكره شمالي از آبان تا فروردين و در نيمكره جنوبي از فروردين تا شهريور شيوع دارد اما در مناطق گرمسير بيماري داراي الگوي فصلي نبوده و درتمام طول سال ديده مي شود ولي بيشترين موارد در فصلهاي باراني است.
مهبودي افزود شست و شوي مكرر دستها به خصوص بعد از تماس مستقيم با افراد بيمار يا محل زندگي آنها مي تواند باعث كاهش خطر ابتلا به بيماري شود و افراد بيمار بايد آداب بهداشتي در زمان سرفه و عطسه شامل رعايت فاصله از ديگران، پوشاندن دهان و بيني با دستمال كاغذي و شست و شوي دستاها را رعايت كنند.
كارشناس كنترل عفونت بيمارستان خليج فارس استان بوشهر نيز گفت: امسال با شروع فصل سرما در ايام محرم و صفر افراد با حضور در مسجد ها و حسينيه ها و تماس با يكديگر و همچنين تعدادي از زائران نيز بعد از بازگشت از عتبات خود دچار آنفلوآنزا شده و به ساير افراد خانواده انتقال داده اند.
معصومه براري راههاي انتقال بيماري را ترشحات دهان و بيني، دست دادن و روبوسي، دست زدن و تماس با اشيا و سطوحي كه ممكن است آلوده باشند، تماس دست آلوده با دهان و بيني و چشمان ذكر كرد.
وي يادآورشد:سالمندان، كساني كه بيماري زمينه اي و مزمن شامل (ديابت، قلبي، نارسايي كليوي، دياليزي، تنفسي و آسم)، كودكان و مادران باردار در معرض خطر اين بيماري هستند.
براري تصريح كرد:اگر فردي از اين گروه در معرض خطر مبتلا به آنفلوآنزا شود ويروس آنفلوآنزا با بيماري زمينه اش همراه شده و احتمال مرگ و مير را افزايش مي دهد بهتر است اين افراد سالانه قبل از شروع سرما و اپيدمي واكسن آنفلوآنزا تزريق كنند.
وي گفت: چنانچه فردي در ابتداي بيماري تب بيشتر از سه روز همراه با تنگي نفس، سرفه، درد عضلاني و نشانه هاي حاد داشته باشد حتما بايد به پزشك مراجعه و از خود درماني و مصرف بدون تجويز آنتي بيوتيك به شدت بپرهيزد.
براري يادآورشد:بهترين راه پيشگيري آموزش و اطلاع رساني است كه در اين زمينه به مراجعه كنندگان و بيماران آداب تنفسي به صورت پوستر و چهره به چهره به وسيله كادر درماني پزشك و پرستار آموزش در بيمارستان شهداي خليج فارس داده مي شود.
براري انجام واكسيناسيون را از جمله ديگر اقدام هاي اين بيمارستان ذكر كرد و گفت: سالانه همه كادر درماني به خصوص اورژانس و بخشهاي ويژه برعليه آنفلوآنزا واكسينه مي شوند و امسال نيز تا پايان مهر290 نفر از كاركنان بيمارستان و 180 بيمار در معرض خطر در بخش دياليز ، تالاسمي و قلب در مهر و آبان واكسينه شدند.
وي با اشاره به تجهيز اتاقهاي ايزوله فشار منفي و اتاق ايزوله اورژانس گفت: بيمارستانهاي شهداي خليج فارس بوشهر ، سلمان فارسي تامين اجتماعي بوشهر و امام خميني ( ره ) كنگان مراكز درماني استان هستند كه داراي اتاق ايزوله با فشار منفي و فيلتر هپا بوده و فضاي اين اتاق ها با تهويه فشار منفي مانع انتشار ويروس به ساير بخشهاي بيمارستان مي شود و با اين بيماران، تنها پرسنل ويژه درماني در تماس هستند و بيماران داراي نشانه هاي حاد آنفلوآنزا بدون تاخير در اورژانس به اين اتاق منتقل و بستري مي شوند.
وي يادآورشد:در بخش اورژانس بيمارستان خليج فارس نيز يك اتاق ايزوله قرار دارد كه بيماران مشكوك به نشانه هاي آنفلوآنزا براي جداسازي از ساير بيماران و ايزولاسيون در اين اتاق بستري مي شوند.
براري گفت: همچنين براي جلوگيري از ابتلا و انتشار ويروس آنفلوآنزا نياز است كه كاركنان درماني در حين مراقبت از بيماران مبتلا در فاصله كمتر از يك متر از وسايل حفاظت فردي گان، دستكش، ماسك N95استفاده شود.
وي افزود:اين وسائل به تعداد كافي در اختيار پزشكان و همه كادر پرستاري بخش ها قرار داده شده و پوسترهاي آموزشي در خصوص پوشيدن و درآوردن آن در معرض ديد همه كاركنان و دانشجويان گذاشته شده است.
اين كارشناس يادآورشد:داروي انتخابي در درمان آنفلوآنزا قرص اسلتاميوير است كه به صورت بسته هاي 10 تايي به مدت پنج روز مصرف مي شود اين دارو از طرف مركز بهداشت در اختيار واحد پيشگيري از بيماريها مستقر در بيمارستان قرار داده شده و بعد از ويزيت با دستور پزشك متخصص به طور رايگان به بيماران مبتلا به آنفلوآنزا داده مي شود.
معاون تربيت بدني و سلامت اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر نيزگفت:در راستاي ترويج مسائل بهداشتي و آموزشي براي دانش آموزان و اولياي آنها پوسترهايي در خصوص آنفلوآنزا چاپ و همچنين دوره هاي آموزشي نيز براي دانش آموزان، مديران و اولياي آنان برگزار شده است.
حسن قلندري افزود: همچنين حدود 25 هزار نفر از دانش آموزان در قالب بهداشت ياران در مدارس ابتدايي، پيشگامان در متوسطه اول و سفيران سلامت در متوسطه دوم در بخش آنفلوآنزا فعال هستند و نكته هاي بهداشتي را به دانش آموزان در كنار مربيان بهداشت ارائه مي كنند.
وي يادآورشد:با وجود تنها 74 مربي بهداشت در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر تلاش مي شود بهداشت عمومي و فردي مدارس به خصوص در اين شرايط كه موج بيماري آنفلوآنزا وجود دارد با حساسيت بيشتري پي گيري و كنترل شود .
قلندري گفت: همچنين طرح تهويه كلاس هاي درس در دستور كار است كه همكاري خانواده ها در اين خصوص ضروري است.
وي افزود: نگاه آموزش و پرورش به مدارس سلامت محور است و در اين خصوص در كنار دانشگاه علوم پزشكي برنامه هاي خوبي طراحي شده است.
اين مقام مسئول گفت:عزم عمومي آموزش و پرورش مبتني بر سلامت و تربيت نسل سالم است كه در اين خصوص به همكاري خانواده ها نيازمنديم.
قلندري گفت:كمبود نيروي انساني و نبود واحد درسي سلامت از مشكلات مهمي است كه براي برون رفت از آن بايد تدبير شود.
رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر نيز گفت: آنفلوآنزا بيماري واگيردار است كه به وسيله نوعي ويروس ايجاد مي ‌شود و اين نوع ويروس‌ها در پرندگان و پستانداران ايجاد بيماري مي كنند.
دكتر فرهاد عباسي افزود: اين بيماري باعث عفونت حاد دستگاه تنفسي مي‌ شود كه با سردرد ناگهاني، درد ماهيچه، تب، ضعف و بي‌حالي شديد نمايان در موارد حاد به خصوص در خردسالان باعث سينه‌ پهلو مي شود.
وي يادآورشد: سه گونه ويروس آنفلوآنزا به نامهاي A، Bو C وجود دارد و در حالت معمولي دوره بيماري سه تا چهار روز است.
عباسي اظهاركرد:تغييرات ويروسي آنفلوآنزا به ويژه هنگامي خطرناك تر مي شود كه دو ويروس مختلف با يكديگر تركيب و يك ويروس جديد را به وجود آورند كه از پايه و اساس با ويروس هاي قبلي متفاوت است.
وي اظهار كرد: آنفلوآنزا در تمام رده هاي سني به غير از دوران شيرخوارگي ديده مي‌ شود و شيوع ناگهاني انواع مختلف آنفلوآنزا تقريبا هر زمستان رخ مي‌دهد و شدت آن متفاوت است.
عباسي گفت: بسياري از افراد آنفلوآنزا را با سرماخوردگي اشتباه مي گيرند اين درحالي است كه اين دو بيماري علاوه بر شباهتهاي بسيارزيادي كه با هم دارند تفاوت هايي نيز دارند.
وي تصريح كرد: آنفلوآنزا برعكس سرماخوردگي شروع ناگهاني دارد و نشان هاي بيماري نيز به طور ناگهاني در فرد ايجاد مي شود اين بيماري بعد از پنج تا شش روز بهبود مي يابد.
عباسي افزود: بيماران قلبي، ريوي، كليوي، ديابت، آسم، بارداري و كهنسالي و كودكان نيز به دليل ضعف سيستم دفاعي امكان مبتلا شدن آنان به آنفلوآنزا بيشتر است.
وي يادآور شد: چون اين بيماري واگير دار است در مكان‌هاي عمومي امكان انتقال اين بيماري زياد است.
عباسي گفت: هرچند دوره معمولي بيماري سه تا چهار روز است اما چون در جريان آنفلوآنزا ميكروب‌هاي ديگري به بدن حمله مي‌ كنند ازاين رو سبب پيدايش عفونت‌هاي ثانوي به خصوص در دستگاه تنفس مي شود و اين بدان معنا است كه آنفلوآنزا مقاومت بدن را كم كرده و آن را براي ابتلا به بيماري‌هاي ديگر آماده مي‌ سازد.
وي افزود: به كار بردن ماسك، گندزدايي هواي اتاق بيماران و جدا كردن سريع مبتلايان از افراد سالم تا حدي مانع شيوع آنفلوآنزا مي‌ شود.
عباسي گفت: به جز رعايت اصول بهداشتي يكي از مهمترين توصيه هاي پزشكان در مورد پيشگيري از ابتلا به اين ويروس تزريق واكسن است.
وي گفت: واكسيناسيون در برابر آنفلوآنزا در همه افراد بزرگتر از شش ماه كه در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض آن هستند، اهميت دارد كه بايد در اوايل پاييز قبل از شيوع آنفلوآنزا تجويز و به منظور حفظ ايمني در برابر انواع جديد ويروس آنفلوآنزا هر سال تكرار شود.
عباسي يادآورشد:در واقع درمان هاي مورد استفاده در آنفلوآنزا تنها به منظور بهبود نشانه هاي بيماركاربرد دارد و اين بيماران به استراحت در بستر نياز دارند.
وي تصريح كرد: از آنجا كه تب، باعث تعريق زياد و خشك شدن آب بدن مي شود، بيمار بايد آب، آبميوه و نوشيدني هاي بيشتري دريافت كند و در مواردي كه سرفه ها شديد و آزار دهند هستند، مصرف دارو توصيه مي شود.
رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر افزود: استفاده از نوشيدني هاي شيرين و گرم اثر بسيار خوبي دارد درمقابل مصرف سيگار باعث بدتر شدن نشانه هاي بيماري آنفلوآنزا مي شود و افراد بيمار از محيط هاي پر از دود سيگار اجتناب كنند.
وي افزود: آنتي بيوتيك ها بر ضد ويروس آنفلوآنزا تاثير ندارد، ولي براي درمان عوارض آنفلوآنزا مثل ذات الريه به كار مي رود و دو داروي اسلتامي وير و زانامي وير بر ضد ويروس آنفلوآنزا در دسترس است.
وي تصريح كرد: اين داروها در مقابل ويروس آنفلوآنزا فعاليت دارند و در صورتي كه طي 48 ساعت اول پس از شروع بيماري مصرف شوند، طول دوره بيماري را كاهش مي دهند مصرف اين داروها تنها با دستور پزشك مجازاست.
عباسي موارد داراي اهميت را افزايش تب يا سرفه، وجود خون درخلط، گوش درد ، تنگي نفس يا درد قفسه سينه، ترشحات غليظ از بيني، سينوس‌ها يا گوش‌ها، درد سينوس ودرد يا سفتي گردن ذكر كرد.
6045/6047