۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81904528
T T
۰ نفر

چای ترش دشمن فشار و چربی خون

۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81904528
چای ترش دشمن فشار و چربی خون

زاهدان- ایرنا- چای ترش با خواص منحصر به فرد خود باعث كاهش فشار و چربی خون به عنوان شایع ترین امراض می شود و در نتیجه انسان با مصرف آن عمری طولانی تر خواهد داشت.

به گزارش ایرنا خستگی یك روز سخت را هیچ چیز جز به قول مادر بزرگ ها یك چای قند پهلوی كمر باریك البته از نوع ترش رفع نمی كند.
در خانه ما ایرانی ها چای جزء لاینفك زندگی است و روزانه شاید دو یا سه بار آن را دم كنیم، اما باید مراقب قندهای پهلوی چای بود تا با مصرف زیاد آن ها دندان ها ،فشار خون و قند خون خود را نامتعادل نكنیم.
چای انواع مختلفی دارد كه از آن جمله می توان به چای سیاه، چای سفید، چای قرمز و مانند آن ها اشاره كرد اما آنچه كه چای ترش را متمایز از سایر چای ها كرده خواص فراوان آن است اگر چه سایر چای ها نیز خصوصیات خود را دارند اما به قول معروف هرگلی بوی خود را دارد و بوییدن خواص گل چای ترش نیز خالی از حكمت نیست.
ترشی این گیاه به دلیل وجود اسید سیتریك و ویتامین C آن است كه از مهمترین خواص این گیاه محسوب می شود، این گیاه به دلیل دارا بودن آنتی اكسیدان و مقدار زیادی از آنتوسیانین ضد چربی خون و كاهش فشارخون و ضد سرطان نیز شناخته شده است.
از خصوصیات ظاهری این گیاه می توان به بوته ‌های یك ساله آن كه ارتفاع دو تا سه متر دارند اشاره كرد همچنین این گیاه دارای كاسبرگ های قرمز و برگ های پهن سه تا پنج وجهی سبز مایل به زرد است.
یكی از فروشندگان داروهای گیاهی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چای قرمز یا ترش به دلیل تركیبات مفیدی كه دارد سبب كاهش فشارخون می شود.
زهرا صیادی ادامه داد: همچنین این چای به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها می تواند قند خون را كنترل و موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود.
رضا رونده كارشناس گیاهان دارویی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به چای ترش، چای مكه یا چای قرمز هم می گویند كه این چای با چای سفید، سبز و سیاه هم خانواده نیست.
وی ادامه داد: معروفیت اصلی این چای تركیبی در آن است كه سبب كاهش فشارخون شده و همچنین می تواند قند خون را كنترل كرده، موجب تمدد اعصاب، جریان بهتر خون و از حرارت كبد بكاهد و به دلیل داشتن ویتامین C نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
وی خاطر نشان كرد: واقعیت این است كه چای قرمز حاوی ماده ای است كه می تواند از جذب كربوهیدرات بكاهد اما نمی تواند به تنهایی باعث لاغری شود بلكه این چای در كنار رژیم غذایی و تحرك مناسب می تواند یك نوشیدنی رژیمی و كم كالری باشد.
این كارشناس گیاهان دارویی گفت: چای ترش یا چای قرمز از كاسبرگ گیاهی خاص تهیه شده و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف می شود.
یك پزشك تغذیه نیز اظهار داشت: چای قرمز یا چای ترش در نقاط مختلف دنیا با نام های متفاوتی خوانده می شود كه یكی از مهم ترین خواص آن شباهت تركیبات آن با انسولین است و به همین دلیل این گیاه خواص ضد دیابتی نیز دارد.
محمودرضا حیدری گفت: دانه های این گیاه نیز غنی از چربی و پروتئین است و دم كرده برگ این گیاه منبعی غنی از آهن و مس به وجود می آورد.
وی افزود: نكته مهم آن كه زنان باردار، شیرده، افرادی كه قصد بارداری دارند، كسانی كه از قرص ضدبارداری استفاده می كنند و زنان یائسه ای كه تحت هورمون درمانی هستند باید با نظر پزشك از این چای استفاده كنند زیرا این چای سطح استروژن بدن را تغییر می دهد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین افرادی كه قند و فشار خون پایینی دارند باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط كنند تا دچار رخوت و سستی نشوند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چای ترش یا همان چای مكی و قرمز گیاهی است كه عمدتا در نقاط مختلف دنیا و همچنین ایران به ویژه سیستان و بلوچستان كشت می شود.
علیرضا مباركی ادامه داد: این گیاه سرشار از آهن، مس، اسید سیتریك، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامین c است.
وی بیان كرد: این چای برخلاف چای معمولی كه دفع كننده آهن است و توصیه می شود بعد از غذا میل نشود به دلیل دارا بودن آهن توصیه می شود همواره استفاده شود.
وی اظهار داشت: از دیگر اثرات مطلوب این چای می توان به پایین آوردن چربی خون و فشار خون اشاره كرد و همچنین این گیاه به دلیل سرشار بودن از آنتی اكسیدان ها ضد پیری نیز شناخته شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی زاهدان افزود: همچنین در طب سنتی از این چای به عنوان نشاط آور، آرام بخش و داشتن اثرات مطلوب بر كبد و صفرا یاد شده است.
وی ادامه داد: در مطالعات مختلف نشان داده این گیاه فشارخون افراد دیابتی را كاهش می دهد اما از نظر علمی اثراتش بر كاهش قندخون هنوز ثابت نشده است.
وی با بیان اینكه مصرف چای ترش هیچ محدودیتی ندارد توصیه كرد: افراد در طول روز50 گرم این گیاه را در یك لیوان آب جوش ریخته و بعد از چند دقیقه دم كشیدن میل كنند و از دم كردن این چای به صورت چای معمولی خوداری كنند زیرا در این صورت احتمال از بین رفتن ویتامین این گیاه وجود دارد.
مدیر باغبانی جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت: هم اینك 280 هكتار از مزارع استان در شهرستان های دلگان، نیكشهر، ایرانشهر، چابهار، زهك، هیرمند، مهرستان و جلگه چاه هاشم به كشت چای ترش اختصاص دارد.
اردشیر شهركی ادامه داد: به دلیل استقبال خوب مردم استان از این محصول این گیاه عمدتا در شهرستان های دلگان و جلگه چاه هاشم كشت می شود.
بنابراین با توجه به خواص فراوان چای ترش در رفع بسیاری از بیمارهای و در نتیجه افزایش طول عمر به همه افراد دوستدار سلامتی توصیه می كنیم از مصرف این چای غافل نشوند.
7316 / 6081/ 6075
۰ نفر