۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۵۲
کد خبر: 81906820
T T
۰ نفر
قوت و ضعف نمايشگاه لوازم خانگي مشهد از منظر بازديدكنندگان

مشهد- ايرنا- سه نمايشگاه مرتبط با لوازم خانگي براي چندمين سال متوالي برگزاري در مشهد در حالي به كار خود پايان داد كه بازديدكنندگان دست اندركار در حوزه اقتصاد ضمن پافشاري براي برگزاري بيشتر اين نوع نمايشگاهها از نحوه حضور توليدكنندگان و نوع كالاهاي عرضه شده رضايت مطلوب را نداشتند.

به گزارش ايرنا، هفدهمين نمايشگاه بين المللي لوازم خانگي، سيزدهمين نمايشگاه بين المللي صوتي و تصويري، پنجمين نمايشگاه تخصصي فرش ماشيني، موكت و كف پوش بطور همزمان طي روزهاي نهم تا سيزدهم دي ماه جاري در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي مشهد برگزار شد.
نمايشگاههاي داخلي تخصصي در سطح ملي و بين المللي با هدف معرفي توانمنديهاي يك منطقه جغرافيايي، كمك به تعاملات بازرگاني، افزايش صادرات، رونق بازار و توليد داخل در يك حوزه خاص از كالا و خدمات برپا مي شوند.
نمايشگاه لوازم خانگي مشهد طي چهار روز برگزاري مورد استقبال قابل توجه مردم قرار گرفت اما به نظر مي رسيد كه اقبال توليدكنندگان براي جذب مشتري مناسب به دلايل مختلف در اين نوع نمايشگاه بالا نبود، اين مطلبي است كه دست اندركاران حوزه لوازم خانگي به آن اذعان داشتند.

* حضور توليدكنندگان متعدد در يك كالاي خاص
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران به خبرنگار ايرنا گفت: به نظر مي رسد برگزاري نمايشگاه به يك عادت سالانه براي متوليان اين بخش تبديل شده كه حتما بايد هر سال نمايشگاهي با عنوان لوازم خانگي برگزار كنند در حالي كه هيچ برنامه اي جديدي براي ارتقا سطح و اثرگذاري آن ندارند.
محمد طحانپور افزود: فلسفه برگزاري نمايشگاه تخصصي ارائه كالاهاي صادرات محور است تا امكان انعقاد قرارداد براي تبادل كالا با بازديدكنندگان اقتصادي خارج از كشور يا تجار داخلي و صادرات آن فراهم شود.
وي بيان كرد: بعضا به نظر مي رسد گروههايي هستند كه از برگزاري اين نوع نمايشگاهها سود شخصي مي برند و باعث ورود كالاهاي بي كيفيت و نامرغوب به اين نوع نمايشگاهها مي شوند كه با اهداف ماهوي برگزاري نمايشگاه فاصله دارد.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران محدود بودن توليدات جديد در بخش لوازم خانگي را يكي از اشكالات اساسي اين نمايشگاه ذكر و بيان كرد: به دليل تحريمهاي اقتصادي طي چند سال اخير فناوريهاي جديد وارد اين بخش از توليد نشده لذا كارهاي جديد در اين رده انجام نگرفته كه قابل عرضه در نمايشگاه باشد.
وي گفت: ايران برندهاي خوب و باكيفيت زيادي در بخش توليد لوازم خانگي دارد كه بسياري از آنها در نمايشگاه مشهد حضور نداشتند اما در مقابل اسمها و عناوين جديد در توليد لوازم خانگي به وفور ديده مي شد.
طحانپور افزود: در اين نمايشگاه تعدد بيش از حد يخچال، اجاق گاز و كولر با اسامي و عناوين مختلف آزاردهنده بود در حالي كه در برخي ديگر كالاها مانند لوازم صوتي و تصويري تعداد عناوين توليدكنندگان محدود بود، از سوي ديگر لوازم خانگي چيني وارداتي نيز در اين نمايشگاه به چشم مي خورد.
وي ادامه داد: تعدد بيش از حد كارخانه هاي توليد لوازم خانگي، توليدكنندگان خوب و صاحب برند را در حاشيه قرار داده و بازار صادرات اين نوع كالا را مخدوش كرده است.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران گفت: از سوي ديگر ورود كالاهاي چيني در اين بخش بسيار زياد شده كه متاسفانه در اين نوع نمايشگاههاي تخصصي نيز حضور مي يابند.
وي مشكل اين صنعت را ركود اقتصادي فعلي در كشور ندانست و افزود: ركودي وجود ندارد و مردم بر اساس نيازشان خريد مي كنند اما آنچه از نظر توليدكنندگان ركود اقتصادي ايجاد كرده تعدد كارخانه با اسامي و عناوين مختلف در توليد يك كالاي خاص است.
طحانپور ادامه داد: اكنون در يخچال و كولر شمار زيادي كارخانه در كشور وجود دارند كه توليدات و عرضه بيش از حد از يك كالا توسط آنها مانع فروش كالاها با برندهاي خوب و صاحب نام در بازار شده است.
وي صادارت لوازم خانگي توليدي ايران را معطوف به كشورهايي كه به لحاظ فناوري و اقتصادي عقبتر هستند ذكر و بيان كرد: توليد بايد صادرات محور با هدف معرفي كالا به بازارهاي صاحب نام باشد لذا وقتي براي برخي كالاها بازار صادراتي خوبي وجود ندارد نبايد بيش از حد از آن توليد كرد.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران افزود: فلسفه برگزاري نمايشگاههاي تخصصي عرضه كالاهاي جديد، باكيفيت، صادرات محور و معرفي برندهاي برتر است تا تجار كشورهاي خارجي با حضور در اين نمايشگاهها عامل معرفي آن به كشورهاي ديگر شوند اما متاسفانه به اين مساله در نمايشگاه مشهد توجهي نشده بود.
وي همچنين محل برگزاري و فضاي در اختيار گذاشته شده براي توليدكنندگان در سه نمايشگاه مرتبط با لوازم خانگي در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد را بسيار مطلوب ذكر كرد.

* نمايشگاه لوازم خانگي ضعيفتر از قبل
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم خانگي مشهد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا نمايشگاه لوازم خانگي را در مقايسه با دوره هاي پيشين آن به لحاظ حضور توليدكنندگان مطرح و تحقق اهداف برگزاري چنين نمايشگاهي ضعيف ذكر كرد.
مجيد كسائيان گفت: كيفيت توليدات لوازم خانگي در مشهد و ساير نقاط كشور مطلوب است و كارخانه هاي صاحب نامي در اين عرصه وجود دارند كه متاسفانه در اين نمايشگاه حضور نداشتند.
وي افزود: از سوي ديگر براي حضور كالاهاي خانگي در اين نمايشگاه نيازسنجي مناسبي بر اساس تقاضاي بازار نشده بود بوري كه برخي كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه مانند كولر محصولي خارج از فصل بودند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم خانگي مشهد ادامه داد: نمايشگاه محلي براي ايجاد رقابت بين توليدكنندگان به منظور جذب بازارهاي صادراتي است لذا بايد از توان بازاريابي خود در اين فضاها بهره گيرند اما متاسفانه توليدكنندگاني كه در اين نمايشگاه حضور داشتند بيشتر فروشنده بودند و كالاي قابل ارائه براي صادرات نداشتند.
وي با اشاره به حضور مطلوب توليدكنندگان صاحب نام خراسان رضوي در اين نمايشگاه گفت: چيدمان حضور توليدكنندگان در نمايشگاه بايد بگونه اي باشد كه بين توليدكنندگان براي معرفي و ارائه بهترين كالا رقابت بوجود آيد اما متاسفانه اين مساله در نمايشگاه لوازم خانگي مشهد محقق نشد.

* سايه ركود بر نمايشگاه لوازم خانگي مشهد
رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: ركود اقتصادي در اقتصاد كشور بطور كامل در اين نمايشگاه مشهود بود زيرا در آن نه خريدار و نه كالاي جديدي وجود داشت.
مظاهري افزود: صنعت لوازم خانگي وابسته به شرايط اقتصادي كشور است و تا زماني كه اقتصاد ساختمان متحول نشود و دوباره رونق نگيرد نمي توان به رونق گرفتن صنعت لوازم خانگي اميد داشت.
وي بيان كرد: چند سالي است كه ركود بازار لوازم خانگي را در بر گرفته لذا تا زماني كه ركود برطرف نشود نمي توان اينگونه نمايشگاهها را براي توليدكنندگان مثمرثمر دانست.
رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي خراسان رضوي گفت: مدتي است كه قيمت لوازم خانگي هيچ افزايشي نداشته زيرا بنيه اقتصادي مردم بگونه اي نيست كه توان خريد كالاهاي گران را داشته باشند.
وي افزود: واردات در لوازم خانگي بايد كنترل شود تا توليدكنندگان داخلي بتوانند كالاهاي خود را به فروش برسانند.
مظاهري ادامه داد: نمايشگاهها در زماني كه اقتصاد لوازم خانگي رونق نداشته و خريداري نباشد نمي تواند مشكلي از اين صنعت رفع كند.
وي كاهش نرخ سود بانكي، رفع موانع صادراتي، كاهش واردات لوازم خانگي و حمايت متوليان براي رفع ركود در اين بازار را ضروري دانست.

* نمايشگاه لوازم خانگي يا فروشگاه لوازم خانگي
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: به نظر مي رسد نمايشگاهها از جمله نمايشگاه لوازم خانگي مشهد بيشتر جنبه فروش مستقيم پيدا كرده اند تا اينكه در واقع بخواهند يك نوع مشاركت تجاري ايجاد كنند.
قاسمعلي كيومرثي افزود: در اينگونه نمايشگاهها بايد توليدكنندگان كالاي جديد خود را در معرض بازديد عموم قرار دهند تا با بازاريابي مناسب براي كالاي خود مشتري جذب كنند.
وي در مورد تعدد مجوزهاي صادره براي توليد برخي لوازم خانگي نيز گفت: سرمايه گذاري يك قانون و دستورالعمل دارد كه بر اساس آن نمي توان مانع تقاضاي فرد براي سرمايه گذاري در يك رده صنعتي به عنوان مثال لوازم خانگي شد.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: اين سازمان هر سال اولويتهاي سرمايه گذاري در هر بخش صنعتي را اعلام مي كند كه قطعا امسال اولويت سرمايه گذاري استان توليد بخاري نبوده است.
وي ادامه داد: صنعتگران اگر به دنبال بازار اشباع نشده هستند مي توانند اولويتهاي سرمايه گذاري استان را در نظر بگيرند.
كيومرثي گفت: در بازار، رقابت و كيفيت كالا حرف نخست را مي زند لذا توليدكننده هر چه بتواند قيمت تمام شده كالا را كاهش و ميزان توليد باكيفيت را افزايش دهد و مشتري خود را حفظ كند بطور قطع در رقابت با ساير توليدكنندگان موفقتر خواهد بود.
وي افزود: نمايشگاهها نيز عرصه رقابت توليدكنندگان براي معرفي و ارائه كالاهاي مرغوب و باكيفيت است كه بايد از اين فرصت براي جلب مشتري بهره گرفته شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي وضعيت صنعت لوازم خانگي را در اين استان مطلوب توصيف و بيان كرد: برندهاي خوبي در بخش لوازم خانگي وجود دارد كه بازارهاي خاص خود را دارند.
مدير پروژه سه نمايشگاه كه متولي برگزاري آنها در مشهد بوده است نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا حضور برندهاي مختلف داخلي و نمايندگيهاي كشور خارجي و همچنين استقبال مردم از اين نمايشگاهها را مطلوب ارزيابي كرد.
زهرا ميرنژاد گفت: دعوت براي حضور در اين نمايشگاهها از صاحبان برندها، توليدكنندگان و واردكنندگاني كه صاحب كد اقتصادي هستند بوده كه با هماهنگي اتحاديه ها و نمايندگيها و ثبت نام از آنها در اين نمايشگاه انجام گرفته است.
وي افزود: حدود 168 برند داخلي و خارجي از كشورهاي كره جنوبي، تركيه، آلمان، ايتاليا، امارات، ژاپن و چين و نيز توليدكنندگان داخلي از استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي، تهران، آذربايجان شرقي، اصفهان، يزد، كرمان، فارس، مازندران، گيلان، زنجان و همدان در اين نمايشگاهها حضور يافتند.
او ادامه داد: برندهايي مانند 'اخوان، سين جين، پيلت، تكنو، تاكنو، بوتان و استيل البرز' در اين نمايشگاهها حضور يافتند كه بعضا صاحبان برندها فروش مستقيم كالاهاي خود را نيز برعهده داشتند.
مدير پروژه سه نمايشگاه مرتبط با لوازم خانگي در مشهد گفت: طي چهار روز برگزاري اين نمايشگاهها يك هيات تجاري از عراق، مديرعامل نمايشگاه بين المللي بغداد، يك هيات تجاري از افغانستان و مديران اتحاديه هاي شهرهاي ديگر كشور از آنها بازديد كردند.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي لوازم خانگي، سيزدهمين نمايشگاه بين المللي صوتي و تصويري، پنجمين نمايشگاه تخصصي فرش ماشين، موكت و كف پوش در مشهد از 9 تا 13 ديماه برپا بود.
7489/1858
۰ نفر