عملیات شبعا باعبوراز دیوارآهنین،پاسخ به تهدیدها/حساب باصهیونیست ها تسویه نشده است

بیروت – ایرنا – عملیات عصر دیروز(دوشنبه) رزمندگان مقاومت در كشتزارهای اشغالی شبعای لبنان، نه تنها دو سئوال اصلی «آیا این پاسخ حزب الله به ترور شهید سمیر القنطار بود؟ و آیا حزب الله به این عملیات بسنده می كند؟» را در میان صهیونیست ها ایجاد كرد بلكه آنها بار دیگر یقین كردند كه مقاومت سقفی نمی شناسد و در مرحله تهدید باقی نمی ماند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، منابع امنیتی دشمن صهیونیستی در پاسخ به این دو سئوال و همچنین این سئوال كه « عملیات شبعا آغازی برای پاسخ به ترور شهید القنطار است»، به مقامات اسرائیلی نصیحت كرده اند كه عملیات شبعا را به حساب پاسخ نهائی حزب الله نگذارند و پرونده را مختومه اعلام نكنند.
اگر چه دشمن صهیونیستی ادعا كرده است كه انفجار بمب كار گذاشته شده در مسیر دو خودرو زرهی ارتش صهیونیستی خسارت جانی بر جا نگذاشته اما همچنان از انجام عملیات شبعا متحیر است به ویژه این كه این عملیات بعداز اعلام آماده باش كامل نیروهای ارتش اشغالگر در منطقه مرزی و كاهش تحركات خودروها و نیروها برای به حداقل رسیدن تعداد اهداف احتمالی برای مقاومت صورت گرفت.
اما نكته مهم دیگر مكان عملیات و شیوه اجرای آن بود، رزمندگان گروه فرمانده شهید سمیر القنطار با عبور از سامانه كنترل فوق پیشرفته دشمن صهیونیستی، به عمق مناطق اشغالی كشتزارهای شبعای لبنان نفوذ كرده و بمبی را كه به اعتراف دشمن بسیار بزرگ بوده است ، كار گذاشته ، هدف را رصد كرده و بمب را در موقع مناسب منفجر كرده اند.
اما « زمان سیاسی » اجرای این عملیات هم اهمیت بسیاری دارد زیرا در میان رد و بدل شدن تهدیدها بین مقامات حزب الله و مقامات دشمن صهیونیستی اجرا شد و فرماندهی نظامی دشمن صهیونیستی هشدار داده بود كه اجازه نمی دهد عملیاتی علیه نیروهای ارتش اسرائیل صورت بگیرد.
موشیه یعلون وزیر جنگ و گادی آیزنكوت رئیس ستاد ارتش صهیونیستی و چند افسر ارشد دیگر این تهدیدها را كردند تا شاید مقاومت از عملیات در پاسخ به ترور شهید القنطار منصرف شود اما عملیات شبعا برای دشمن جا انداخت كه فرماندهی مقاومت خط قرمزی نمی شناسد و در خصوص عملیات نظامی علیه ارتش صهیونیستی تصمیم گرفته است و تهدیدها محلی از اعراب ندارند.
الاخبار تاكید كرد كه عملیات شبعا تنها پاسخی به تهدیدهای اخیر صهیونیست ها بود و پاسخ نهائی به ترور فرمانده مقاومت شهید سمیر القنطار در راه است و به همین دلیل در نشست امنیتی تل آویو بر ادامه سیاست « به صفر رساندن اهداف برای مقاومت در جبهه شمالی فلسطین اشغالی» تاكید شد.
اما جلسه اصلی ارزیابی عملیات شبعا به ریاست موشه یعلون وزیر جنگ برگزار شد تا به دو سئوال اصلی آیا این عملیات آغاز پاسخ مقاومت و یا پایان آن بود؟
الاخبار نوشت: بعداز انتشار شایعه ها در شهرك های صهیونیست نشین نزدیك مرزهای جنوبی لبنان از نفوذ نیروهای حزب الله به داخل سرزمین های اشغالی، مدارس تخلیه، راه ها بسته و شهرك نشینانان به ماندن در خانه ها ملزم شدند.
براساس اعلام ارتش صهیونیستی درعملیات شبعا ، رزمندگان مقاومت اقدامی برای ریایش نظامیان اسرائیلی و شلیك موشك به داخل فلسطین اشغالی نكردند و فقط بمبی بزرگ را در منطقه كشتزارهای اشغالی شبعا كار گذاشته و دو خودرو زرهی را هدف گرفته اند و هنوز خسارت های بشری آن مشخص نشده است.
اما در مقابل در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان آمده است: ساعت 15:10 عصر دوشنبه گروه فرمانده شهید سمیر القنطار متشكل از نیروهای مقاومت اسلامی یك بمب بزرگ كارگذاشته شده در راه زبدین – قفوه در منطقه كشتزارهای اشغالی شبعای لبنان و در مسیر گشتی مكانیزه اسرائیل را منفجر كرد كه به نابودی یك خودرو از نوع هامر و كشته و یا زخمی شدن همه سرنشینان آن منجر شد.
رسانه های صهیونیستی بر شتاب حزب الله در انجام عملیات شبعا و دلایل آن كه به باور آنها كم سابقه بوده است، متمركز شده اند.
این رسانه ها خاطرنشان كرده اند كه عملیات شبعا در زمان و محلی صورت گرفت كه از دو هفته قبل تحت كنترل و تدابیر شدید امنیتی ارتش اسرائیل بوده و نیروهای ارتش با كمترین تردیدی از عملیات نفوذ نیروهای مقاومت گاه گاهی با توپخانه كشتزارهای اشغالی شبعا را هدف می گرفتند.
به نوشته این رسانه ها، عملیات شبعا پیام های زیادی برای ارتش و مقامات اسرائیلی داشته و هر لحظه امكان نفوذ و حضور رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در هر نقطه از فلسطین اشغالی وجود دارد.

** عملیات شبعا با نتایجی معنوی و امنیتی

السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: عملیات شبعا با وجود توفان و سرمای شدید و با وجود این كه سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله با صراحت اعلام كرده بود كه انتقام خون شهید القنطار گرفته می شود، تدابیر و اقدامات ارتش اشغالگر در شانزده روز گذشته در طول مرزهای با جنوب لبنان مانع نشد كه رزمندگان مقاومت دست به عملیات داخل كشتزارهای اشغالی شبعای لبنان با كسب نتایجی معنوی و امنیتی نزنند.
السفیر افزود: گزارشگران نظامی اسرائیلی عملیات شبعا را « قسط اول » حساب گشوده شده امنیتی ، نظامی ، اقتصادی ، فناوری و حتی فرهنگی بین دشمن صهیونیستی و حزب الله ارزیابی كرده اند.
این روزنامه لبنانی تاكید كرد كه دشمن صهیونیستی یك بار دیگر در مقابل مقاومت لبنان در « جنگ شكستن اراده» شكست خورد و مقاومت نشان داد كه سرگرم بودن آن در جنگ علیه تروریسم تكفیری در سوریه مانعی برای رویاروئی در جبهه های جنوب لبنان نیست.
السفیر خاطرنشان كرد: عملیات شبعا در حالی صورت گرفت كه دشمن صهیونیستی رفت و آمد گشتی ها را در دو هفته قبل به كمترین حد رسانده و همه سامانه های مراقبتی ، جاسوسی و حسی را فعال كرده بود، پهپادهای جاسوسی و شناسائی در 24 ساعت بر فراز منطقه حضور داشتند و رادارهای نصب شده در جبل الشیخ و سیم های خاردار صوتی و حرارتی و برج های مراقبت هم فعال بودند.
این روزنامه لبنانی در خصوص اهمیت عملیات شبعا افزود: این عملیات در مسیری انجام شد كه به بزرگترین منطقه نظامی ارتش اسرائیل در كشتزارهای اشغالی شبعا یعنی « منطقه زبدین» ختم می شد و بر پایگاه های نظامی الرمثا، قفوه ، رویسه السماق، زبدین و العباسیه احاطه داشت، با سیم های خاردار چند لایه كه مانند دیواری آهنین هستند، محافظت می شد و نیروهای اشغالگر در چندین نقطه كمین زده بودند.
السفیر خاطرنشان كرد: پیش از رسیدن گشتی اسرائیلی به منطقه و هدف گرفته شدن توسط رزمندگان مقاومت ، دو بولدوزر مجهز به سامانه ضد مین و موشك در چارچوب عملیات شناسائی از منطقه عبور كردند تا مطمئن شوند بمب و یا مین در مسیر كار گذاشته نشده است.
این روزنامه لبنانی با اشاره به وضعیت نامساعد جوی ، تصریح كرد: گشتی اسرائیلی بعداز كسب اطمینان از امن بودن مسیر حركت خود را شروع كرد اما با انفجار بمب بزرگ كار گذاشته شده توسط رزمندگان مقاومت متوقف شد.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت كه فرماندهی ارتش اسرائیل بعداز عملیات شبعا به ریاست گادی آیزنكوت رئیس ستاد ارتش و با حضور هرتسی هلوی رئیس سازمان امنیت ارتش (امان) و نیتسان الون رئیس شعبه عملیات ارتش و دیگر افسران ارشد تشكیل جلسه داد.
سخنگوی ارتش صهیونیستی هم اعتراف كرد كه عملیات شبعا زمانی صورت گرفت كه نیروهای ارتش در بالاترین درجه آمادگی به سر می بردند.
براساس این گزارش، ارتش لبنان هم با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه نظامیان صهیونیست شش منطقه الوزانی ، المجیدیه ، العباسیه ، بسطره ، حلتا و الماری در جنوب لبنان را با شلیك توپخانه گلوله باران كردند.
بعداز این اقدام ارتش صهیونیستی ، نیروهای ارتش لبنان در منطقه آرایش دفاعی مناسب گرفتند و با همكاری نیروهای صلح بان سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان( یونیفل) موضوع را بررسی كردند.
سیگرید كاگ هماهنگ كننده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در لبنان با صدور بیانیه ای از حمله به كاروان ارتش اسرائیل در منطقه كشتزارهای شبعا و متاقبا گلوله باران مناطقی در جنوب لبنان ابراز نگرانی كرد.
السفیر نوشت كه ارتش صهیونیستی 122 گلوله توپ شلیك كرده كه 19 گلوله به داخل كشتزارها اشغالی شبعا و اطراف روستای اشغالی الغجر اصابت كرده است.
خاورم ** 1324