۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81908599
T T
۰ نفر
صف 25 كیلومتری كامیونها در مرز ایران و شرایط طاقت فرسا برای رانندگان

آنكارا – ایرنا – صف طولانی كامیونها در پشت دروازه مرزی گوربولاغ و انتظار بطور متوسط 12 روزه هر راننده برای ورود به ایران در شرایطی كه سرمای شدید زمستانی در منطقه حاكم است و این مسیر فاقد هرگونه امكانات حداقلی برای استفاده رانندگان می باشد، وضعیت انسانی جدی ایجاد كرده است كه باید راهكار اساسی برای رفع این مشكل اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی مشكلات فنی و امكانات پرسنلی، شرایط جوی حاكم بر منطقه، نا هماهنگ بودن پایانه های مرزی دو كشور با توجه به اختلاف ساعت رسمی بین ایران و تركیه، زمان تغییر شیفت های كاری، زمان استراحت و صرف غذا و نماز كاركنان در مرزی كه به طور رسمی 24 ساعت باید فعال باشد، عملا در 24 ساعت، بین هفت تا 10 ساعت زمان تلف شده دارد.
این وضعیت موجب شده تا این مرز با ظرفیت مطلوب خود كه عبور روزانه بین 600 تا 700 دستگاه را دارد، عملا به 200 دستگاه و حتی كمتر كاهش یابد.
نداشتن جایگزین و یا حداقل مرز كمكی برای پایانه مرزی بازرگان – گوربولاغ، این دروازه مرزی را كه بزرگترین نقطه ارتباط زمینی بین دو كشور بزرگ همسایه می باشد و تنها دروازه ترانزیتی ایران به غرب و بر عكس دروازه ترانزیتی تركیه به شرق می باشد، موجب تراكم كاری در این مرز و افزایش روز افزون آن شده است. این وضعیت با لحاظ برخی مشكلات جوی، شرایط منطقه ای، اداری و فنی موجب شده تا به ویژه این سوی مرز تركیه همواره با تراكم و صف بسیار طولانی كامیونها روبه رو شود كه در انتظار ورود به قلمروی جمهوری اسلامی ایران می باشند.
در دوره اخیر همزمان با بسته شدن مرز هابور تركیه با عراق به علت درگیری ها در مناطق كرد نشین تركیه و روی آوردن صدها كامیون تركیه ای برای انتقال كالاهای خود به عراق به طور ترانزیتی از طریق مرز بازرگان و قلمروی ایران به عراق، وضعیت تراكم را در شرایط بدتری قرار داده است.
گرچه بسیاری از رانندگانی كه سالهاست از مرز گوربولاغ برای ورود به ایران استفاده می كنند، تا حدی به صف های طولانی در این مرز عادت كرده اند، ولی شرایط سخت زمستانی و انتظار نزدیك به دو هفته ای پشت دروازه مرزی، زندگی به كام این قشر از زحمتكشان جامعه را بسیار سخت و طاقت فرسا كرده است.
طول تقریبی صف كامیونها در طرف تركیه كه به طور دو ردیفه توقف كرده اند تا 25 كیلومتر می رسد. صف ورود به گمرك از سه كیلومتری مرز نیز سه ردیفه می شود. به عبارتی می توان گفت، در صورتی كه كامیونها پشت سر هم صف می كشیدند، طول صف آنها به 50 كیلومتر می رسید.
اخیرا با تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران، سركنسولگری ایران در ارزروم و كمك های استانداری آذربایجان غربی و مساعدت های استانداری آغری و مقامات محلی تركیه اقدامات بشردوستانه ای برای كمك رسانی به رانندگانی كه در وسط بیابان و بدون حداقل ترین امكانات استراحتی جاده ای پشت دروازه مرزی در انتظار می باشند، صورت گرفته است.
البته رانندگانی كه در آن سوی مرز بازرگان برای ورود به خاك تركیه در انتظار بسر می برند، نسبت به رانندگانی كه از تركیه می خواهند وارد خاك ایران شوند، خوش شانس ترند.
نزدیك بودن شهر بازرگان به پایانه مرزی بازرگان، مكان های سرپوشیده نسبتا وسیع برای حداقل استراحت روزانه رانندگان در این مكانها و امكان تامین مایجتاج غذایی و نیازهای بهداشتی و درمانی موجب شده تا نسبت به رانندگانی كه از طرف تركیه می خواهند وارد ایران شوند، در شرایط بهتری باشند. اما آنچه كه شاهدان عینی از وضعیت زجر آور و طاقت فرسای رانندگان در طرف تركیه به خبرنگار ایرنا گزارش داده اند، نگران كننده است و ایجاب می كند تدابیر بسیار فوری و راهكاری عملی برای عبور از این بحران با تشریك مساعی مسئولان دو طرف اندیشیده شود.
رانندگانی كه در طرف تركیه در صف طولانی برای ورود به ایران انتظار می كشند، به علت فاصله 30 كیلومتری نزدیك ترین محل مسكونی به مرز گوربولاغ و نبود حداقل ترین امكانات در طول این جاده برای رانندگان، شرایط غیرقابل تحملی را فراهم كرده است.
گازوئیل همراه آنها به علت استقاده اجباری برای روشن نگاه داشتن خودرو و گرم كردن خود و یا كپسول گاز كوچكی كه همراه خود دارند، كفاف 15 روز انتظار در پشت دروازه را نمی دهد. از سوی دیگر نبود مواد غذایی و امكانات حداقلی در این مسیر موجب شده تا عده ای سودجود نیز با نرخ های چند برابری نیاز غذایی رانندگان را تامین كنند.
خبرنگار ایرنا كسب اطلاع كرده كه رانندگان مشكلات امنیتی و جانی جدی نیز دارند. سرقت و حمله حیوانات وحشی دو عامل مهمی كه رانندگان را در معرض مخاطرات جدید قرار داده است.
اما خبر خوشحال كننده اینكه بالاخره با پیگیری های جدی سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و سفارت ایران در آنكارا اقداماتی صورت گرفت.
بعد از سفر پنجشنبه گذشته هیاتی از این كنسولگری به مرز، با هماهنگی ها و مذاكراتی بین مقامات مرزی و استانی دو كشور صورت گرفت، یكشبه شب گذشته 8 دستگاه خودرو از ایران حامل كمك های امداد رسانی وارد خاك تركیه شده و در طول صف بین رانندگان ایرانی و حتی رانندگان ترك و خارجی كه در این سوی مرز در انتظار می باشند، توزیع شد. البته با توجه به نیاز بیش از حد و صف طولانی كامیونها و برنامه ریزی و هماهنگی لازم، این مقدار كمك های انسان دوستانه كافی نبوده است.
خبرنگار ایرنا كسب اطلاع كرد كه شب گذشته (دوشنبه شب) نیز 2000 لیتر گازوئیل به آن دسته از كامیونهای ایرانی كه سوخت آنها تمام شده بود، توزیع شد. امروز صبح (سه شنبه) نیز توسط دو دستگاه آمبولانس مقادیری پتو و مواد خوراكی بین رانندگان تا كیلومتر 23 در عمق خاك تركیه توزیع گردید.
سعادت استاندار آذربایجانغربی به عنوان استانی كه هر سه مرز زمینی بین ایران و تركیه در محدوده آن استان قرار دارد، به مجموعه نهادهای آذربایجانی دستور داده كه به مشكل رانندگان در آن سوی مرز نیز كمك های لازم را داشته باشند. ارتباط مقامات استانهای مرزی دو كشور در چنین دوره حساسی كارساز بوده و موافقت استانداری آغری برای عبور خودروهای كمك رسان ایرانی به تركیه ، اقدامی انسانی و دوستانه ارزیابی می شود. اما جا دارد مقامات تركیه نیز خارج از هر گونه ملاحظات و فقط توجه به مقوله انسانی، زمینه كمك رسانی بیشتری را برای رانندگان اعم از ترك و ایرانی و خارجی كه در این سرمای زمستان با شرایط بحرانی جدی روبرو می باشند، فراهم كنند. در این میان رئیس ستاد بحران آدربایجانغربی اعلام آمادگی كرده كه برای كمك به آن دسته از رانندگانی كه بیمار هستند و نیاز به درمانگاه و یا كمك های دیگر دارند، مساعدت لازم را برای تامین نیازهای غذایی، گرمایی و دارویی داشته باشد.
البته این اقدامات بشردوستانه محدود تنها مسكن رانندگان می باشد و ایجاب می كند كه راهكاری اساسی و پویا و با اراده و همت و پیگیری مقامات مركزی اندیشیده شود. این مشكلی است كه 20 سال است كه به طور فزاینده ادامه دارد. لذا حداقل كاری كه در شرایط فعلی كارشناسان به آن تاكید دارند، هماهنگی جدی بین كاركرد دو مرز است تا بهره وری بالا رفته و ظرفیت پایانه ها به طور كامل استفاده شود تا روزانه به جای 200 دستگاه، بتوان تا بیش از 700 دستگاه كامیون را از آن عبور داد.
علی رضا بیكدلی سفیر ایران در آنكارا نیز در فیس بوك خود اعلام كرده است كه پیگیر مشكلات ناوگان حمل و نقل جاده ای است و با مقامات وزارت حمل ونقل و وزارت گمرك و تجارت تركیه صحبت شده است.
به گفته وی اولین كار سفارت در سال 2016 گفتگو با استاندار آغری و درخواست ارسال گروه های امدادی برای بررسی نیازهای فوری رانندگان بود.
«بلند تفنكچی» وزیر گمرك و تجارت تركیه هفته گذشته در گفت و گو با اعضای انجمن خبرنگاران اقتصادی تركیه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص صف 30 كیلومتری كامیون ها درمرز گوربولاغ گفت: به زودی عازم گوربولاغ خواهم شد تا با بررسی مشكلات این مرز تدابیر لازم اتخاذ شود.
وی در پاسخ به اینكه طرح «پنجره واحد» در این پایانه چه زمانی اجرا خواهد شد؟ گفت: تركیه با اجرایی كردن ئی – گمرك، زمینه انجام بخش مهمی از امور گمركی از طریق سامانه اینترنتی را فراهم كرده و سیستم پنجره واحد را در گمركات اجرا می كند.
تنفكچی اظهار داشت: در مورد ایجاد پنجره مشترك گمركی با ایران در حال گفت و گو هستیم كه در صورت توافق و اجرای طرح، تسهیلات در تردد كامیون ها فراهم خواهد شد.
با این روش، امور گمركی ایران و تركیه به طور متقابل صورت می گیرد و سرعت رفت و آمد كامیون ها افزایش خواهد یافت.
وزیر گمرك و تجارت تركیه در خصوص مرز اسن دره – سرو نیز گفت: ساختمان جدید این پایانه مرزی به پایان رسیده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید ولی برای هماهنگ كردن و نقطه اتصال ساختمان های گمركی با ایران باید اقداماتی صورت گیرد كه این هماهنگی ها هنوز به پایان نرسیده است.
تركیه و جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز گمركی مشترك هستند كه به ترتیب عبارتند از پایانه مرزی بازرگان(ایران) - گوربولاغ(تركیه)، سرو - مرز اسن دره و رازی -كاپی كوی. مرز رازی -كاپی كوی مسیر ارتباط ریلی بین دو كشور همسایه است.
مرز كاپی كوی تركیه به علت جاده مواصلاتی نامناسب رازی - خوی برای رفت و آمد ترانزیتی، در حال حاضر برای استفاده خودرهای سبك تجاری و شخصی فعال است.
مرز سرو نیز كه به علت انفجار سه ماه پیش پل ارتباطی میان شهر مرزی یوكسك اوا – اسن دره تعطیل بود، مدتی است فعال شده ولی به خاطر ادامه عملیات نوسازی این مرز، هنوز به طور كامل فعال نیست. البته مشكل درگیری ها در منطقه نیز ادامه دارد.
خاورم/2011**1144