۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81910978
T T
۰ نفر
راه آهن ایران و زیمنس آلمان تفاهم نامه همكاری امضا كردند

تهران- ایرنا- تفاهم نامه شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و زیمنس آلمان برای همكاری‌های جدید در بخش ریلی تفاهم‌نامه امضا كردند. شركت زیمنس در نظر دارد از طریق انتخاب شركای ایرانی، نسبت به انتقال دانش فنی و ساخت داخل اقداماتی را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ «محسن پور سیدآقایی» مدیرعامل شركت راه آهن و «اكل» مدیرعامل بخش حمل و نقل زیمنس این تفاهم نامه را امضا كردند.
راه آهن ایران براساس سند چشم انداز بیست ساله توسعه در نظر دارد تا نسبت به توسعه حمل و نقل ریلی در بخش های مختلف اقدام كند؛ از آنجایی كه شركت زیمنس دارای تجربه مفیدی در این حوزه بوده و همكاری طولانی در تامین تجهیزات ریلی در ایران داشته و علاقمند به توسعه همكاری با راه آهن ایران است، تفاهم نامه همكاری در بخش های مختلف ریلی امضا كردند.
براساس این گزارش، شركت زیمنس روابط تجاری بلند مدت با مشتریان و شركاء متعدد ایرانی داشته كه قابلیت افزیش را دارد؛ بنابراین طبق این تفاهم نامه، طرفین توافق كردند ضمن همكاری‌های جدید در حوزه ریلی، در زمینه‌های برقی كردن خط ریلی تهران– مشهد، خط پر سرعت تهران – اصفهان، تامین و نگهداری 500 دستگاه واگن مسافری، توسعه و بروز سازی سیستم های راه آهن، آموزش و انتقال تكنولوژی همكاری های مشترك داشته باشند.
براساس این تفاهم نامه، شركت زیمنس در نظر دارد از طریق انتخاب شركای داخلی، نسبت به انتقال دانش فنی و ساخت داخل اقداماتی را انجام دهد.
براساس متن تفاهم‌نامه شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شركت زیمنس آلمان، طرفین در نظر دارند مذاكرات درباره همكاری‌های جدید در حوزه ریلی آغاز كنند؛ همچنین علاقه‌مند به سرعت بخشیدن به مذاكرات برای انعقاد قراردادهایی در زمینه‌های ذیل با استفاده از تهسیلات فاینانس (هماهنگی به كمك زیمنس) هستند.
برای برقی كردن خط ریلی تهران-مشهد مقرر شده شركت زیمنس اقدامات لازم شامل سیگنالینگ٬ تجهیزات برقی٬ لكوموتیو برقی٬ واگن مسافری و سرویس و نگهداری كامل را انجام دهد.
راه اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان نیز به شركت زیمنس واگذار می شود. براین اساس زیمنس درصدد است روی یك پیشنهاد فنی و مالی كار كند تا قادر به ارائه پیشنهاد سیگنالینگ و قطار مسافری سریع‌السیر برای این پروژه باشد. طرفین توافق می‌كنند تا هرچه سریع‌تر وارد مباحث فنی درباره تأمین و نگهداری شوند.
براساس این تفاهم نامه، شركت زیمنس تامین 500 دستگاه سالن مسافری به انضمام بررسی امكان تأمین فاینانس را متعهد می شود. طرفین توافق می‌كنند تا هرچه سریع‌تر وارد مباحث فنی و مالی درباره تأمین و نگهداری شوند. زیمنس امكان ارائه فاینانس را بررسی می‌كنند (به طور نمونه٬ توسط موسسه های مالی پیشتیبانی شده توسط سازمان‌های اعتبار صادارت).
«توسعه و بروزسازی سیستم‌های راه‌آهن ایران» از دیگر تفاهم های دو شركت است. براین اساس توسعه سسیستم‌های راه‌آهن ایران (سیگنالینگ٬ برقی كردن ناوگان، مخابرات و غیره) شمال انتقال تكنولوژی و نگهداری، را شركت زیمنس انجام می دهد.
در بخش آموزش نیز مقرر شده زیمنس مشاوره و آموزش‌های تحصیلی به راه‌آهن و مركز آموزش و تأمین سیمیلاتورهای مرتبط با لكوموتیوها و قطارهای مورد استفاده در ایران، ارائه دهد.
در بخش انتقال تكنولوژی، زیمنس در نظر دارد از طریق انتقال شركاء داخلی (با تأیید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) نسبت به انتقال دانش فنی و ساخت داخل كردن تجهیزات مختلف از جمله ناوگان و تجهیزات آن٬ سیگنالینگ٬ مخابرات و تجهیزات برقی كردن راه‌آهن اقدام كند. زیمنس درصدد ایجاد توانایی‌‌ها و ظرفیت‌های محلی برای تعمییر و نگهداری از طریق نمایندگی زیمنس٬ (زیمنس شركت سهامی خاص) است.
اقتصام** 2023
۰ نفر