۲۰ دی ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81914013
T T
۰ نفر

مرگ خاموش 13 نفر در استان اردبیل

۲۰ دی ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81914013
مرگ خاموش 13 نفر در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا- بر اساس آمارهای ارایه شده، امسال تاكنون 13 نفر بر اثر استنشاق گاز منواكسید كربن در استان اردبیل جان باخته اند .

علی اسلامی مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هشت نفر از شهروندان استان از ابتدای سال تا آذرماه قربانی مرگ خاموش شده اند و پنج نفر نیز در دی ماه جاری بر اثر مسمومیت ناشی از استنشاق منواكسید كربن جان باخته اند.
به گفته وی ، در سال گذشته آمار قربانیان گاز منو اكسید كربن در استان ادربیل 14 نفر بود.
در این حال بر اساس اعلام مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان اردبیل، امسال 150 مورد گاز گرفتگی دراستان گزارش شده است كه بر اثر آن 200 نفر در بیمارستانها بستری شده اند.
مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل بیشتر موارد گازگرفتگی را مربوط به مناطق روستایی ذكر كرد و افزود: رعایت نشدن موارد ایمنی ازسوی اهالی روستاهایی كه تازه به شبكه لوله كشی گاز طبیعی پیوسته اند در افزایش اینگونه حوادث دخیل می باشند.
مسدود شدن راه خروج گاز منواكسیدكربن در مسیر دودكش به هر علت ، استفاده از دودكش های غیراستاندار موسوم به آكاردئونی ، اتصال ناقص دودكش ها به بخاری و یا دهانه خروجی آن در دیوار ، استفاده از اجاق های بزرگ خوراك پزی كه فاقد دودكش می باشند برای گرم شدن فضاهای سربسته ، استفاده از اجاق های گازی موسوم به پیك نیك ، قرار دادن آبگرمكن در فضای درون حمام ها و یا معیوب بودن آبگرمكن ها كه سبب نشت گاز خطرناك منواكسید كربن به درون فضای حمام های می شود و مواردی از این دست از علت های مهم وقوع حوادث ناگوار گاز گرفتگی می باشند.
همچنین بعضی از مغازه داران و صاحبان دفاتر كار از بخاری های بدون دودكش و یا اجاق های خوراك پزی برای گرم كردن فضاهای سربسته مكان كارشان استفاده می كنند و تعدادی از این افراد نیز انتهای دودكش را درون سطل و طشت آب قرار می دهند و تصور می كنند این كار سبب رفع خطر گازگرفتگی می شود درحالیكه به شدت خطرناك می باشد.
و اما در ارتباط با افزایش حوادث گازگرفتگی به هنگام تندباد باید گفت كه وقتی هوا از جریان آرام برخوردار است گاز منواكسیدكربن ناشی از سوخت مواد سوختنی فسیلی به آسانی از راه دودكش امكان خروج می یابد اما هنگام وزش شدید باد و در هوای توفانی فشار سنگین ناشی از جریان باد مانع از این كار شده و برعكس گاز را در مسیر وارونه به درون لوازم گرمایشی بازگردانده و سبب پخش آن در درون فضاهای مسكونی می شود.
برای جلوگیری از ایجاد چنین خطری راه مناسب ؛ قرار دادن كلاهك های مناسب بر سر خروجی دودكش ها در پشت بام ها می باشد.
همچنین قرار دادن خروجی دودكشها به شكل افقی در شیشه های پنجره و یا دیوار خطرناك می باشد چراكه وقتی باد از جهت مقابل دهانه این دودكش بوزد مانع از خروج گاز منواكسید كربن خواهد شد.
یك راه مطمئن برای آزمایش خروج عادی گاز منواكسید كربن از لوازم گرمایش از راه دودكش آنها دست زدن به انتهای دودكش در مكانی كه دودكش از طریق دیوار به پشت بام هدایت می شود است و اگر دودكش گرم بود نشان دهنده باز بودن مسیر و خروج عادی گاز منواكسید كربن می باشد و سرد بودن دودكش به معنی مسدود بودن راه خروج و یا اتصال ناقص آن می باشد.
6016
۰ نفر