پرواز پهپادها بر فراز مهارلو / نخستين سرشماري هوايي كلوني هاي فلامينگو

شيراز- ايرنا - دكتر حمزه ولوي مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس از نخستين سرشماري كلوني هاي پرندگان مهاجر و فلامينگو ها در درياچه مهارلو خبر داد و گفت : دراين برنامه با استفاده از پهپادهاي زيست محيطي سرشماري هوايي اين پرندگان انجام گرفت.

دكتر ولوي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : در اين روش با كمك پهپاد و نصب دوربين روي آن از كلوني پرندگان تصوير برداري شد كه با اين روش دقت سرشماري پرندگان بيشتر خواهد شد.
وي اظهار داشت : برنامه جامع زيست محيطي استان فارس بر اين موضوع تاكيد دارد تا با افزايش بهره گيري از فناوري فضايي و استفاده از پهپادها و هواپيماهاي سبك و پاراگلايدر ، نقش حضور فيزيكي افراد در مناطق زيست محيطي را كم كند و بيشتر با استفاده از فناوري هاي ياد شده به پايش بپردازد.
وي ادامه داد : قرار دادهايي با وزارت دفاع و همچنين فعالان بخش خصوصي دراين حوزه منعقد شده كه امكانات پهپاد و پرنده هاي هوايي در اختيار محيط زيست قرار گيرد .
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس افزود: با استفاده از پهپادها مي توان در چهار حوزه پايش مناطق زيست محيطي ، سرشماري وحوش و پرندگان ، مهار آتش سوزي ها و گردشگري مجازي فعاليت هايي داشت .
دكتر ولوي گفت : براي هر كدام از اهداف ياد شده بايد پرنده هوايي خاص خودش را بكار گرفت ، سرشماري پرندگان نياز به پهپادهاي كوچك و مهار آتش سوزي ها نياز به پهپادهايي با قدرت بيشتر برا ي حمل مواد مهار آتش دارد از اين رو برنامه ريزي هاي جامع دراين زمينه انجام شده است .
اين مقام زيست محيطي افزود: در صورتيكه پهپادهايي با برد 10 كيلومتر پرواز مجوز لازم را دريافت كنند مي توانيم كل منطقه بمو را زير پايش لحظه اي بگيريم و دراين صورت علاوه بر اينكه امنيت امنطقه تامين مي شود از بهم خوردن آسايش وحوش و جانوران و پرندگان دراين عرصه نيز جلوگيري مي شود .
وي به كمبودهاي نيروي انساني در حوزه محيط زيست اشاره كرد و گفت : در صورتيكه كار پايش هوايي و استفاده از پهپادها در محيط زيست در مراحل آزمايشي موفقيت آميز باشد مي توانيم بخش عمد هاي از نيروي انساني خود را از كار محيط باني در اين مناطق به كارهايي كه در مناطق ديگر ضروري تر است بكار گماريم .
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس با بيان اينكه استفاده از پهپادها تاثير چشمگير در كاهش هزينه ها دارد خاطر نشان كرد : كاهش استهلاك تجهيزات و خودرو ، كاهش استهلاك محل كار و ساختمان ؛ كاهش هزينه هاي نيروي انساني و دهها مورد ديگر از جمله مواردي است كه با توسعه فناوري و استفاده از پهپادها مي توان در محيط زيست به آن دست يافت .
وي همچنين توسعه گردشگري مجازي را از ديگر دستاوردهاي استفاده از پهپادها ذكر كرد و گفت : دراين روش با پرواز پهپادها گردشگران مي توانند به صورت آنلاين مناظر بديع را از قلب مناطق حفاظت شده كه حضور فرد در آن امكان پذير نيست مشاهده كنند .
مدير كل حفاظت محيط زيست فارس ادامه داد : برنامه سال آتي محيط زيست گسترده شدن استفاده از پهپادها در مناطق زيست محيطي است و تا اواسط برنامه ششم توسعه كل مناطق زيست محيطي استان فارس مي بايست تحت پوشش پايش پهپادها قرار گيرد .
6113