۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81915780
T T
۰ نفر
جشن پايان ايبولا در گينه زمينه ساز حضور فعال در قاره فرصت ها

تهران- ايرنا- ويروس ايبولا برگرفته از نام يكي از درياچه هاي كنگو است كه شيوع آن در كشورهاي كنگو و سودان در سال 1976 رخ نمايان كرد و اين بيماري مهلك واگيردار، سازمان بهداشت جهاني را بر آن داشت تا با توجه به مرگ و مير سه تن از چهار نفري كه به بيماري ايبولا دچار شده اند، وارد عرصه عملياتي شود.

به گزارش ايرنا، بيماري مربوطه در بدو ورود خود مناطق مسكوني جنگل استوايي را درهم درنورديد و برخي از افراد شيوع سريع آن را دليل استفاده غذايي از خفاش، ميمون، بزكوهي، سنجاب و يا حتي شيوع آن از لاشه مرده اين حيوانات در مناطق جنگلي و يا استوايي اعلام كرده اند.
بيماري ايبولا تا سال 2003 در كشورهايي مانند كنگو، گابن، ساحل عاج و ليبريا ديده شده كه در افراد بيمار از طريق تماس مستقيم مانند خون، سرنگ آلوده، ترشحات بزاقي، مايعات بيولوژي و حتي در زمان تشييع جنازه افراد از طريق تماس با بدن مردار انتقال پيدا مي كند.
26 دستامبر 2013 علائم ايبولا در يكي از روستاهاي گينه مشاهده شد كه پس از دو روز پسربچه اي بيمار درگذشت. سازمان بهداشت جهاني پس از مطالعه دريافت كه او به ايبولا مبتلا بوده است.
حال دوره جديدي از شيوع ايبولا در منطقه جنگي در مثلث كشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون و به عنوان خط قرمز، ايجاد شده بود. كشورهايي كه به دليل ناكارآمدي زيرساخت هاي بهداشتي، فرهنگ بهداشت، فقر و بيكاري در برابر ايبولا بسيار آسيب پذير بودند.
سازمان بهداشت جهاني پس از تحقيقات ميداني و مطالعات علمي خود، شيوع ويروس ايبولا را در وب سايت خود در تاريخ 23 مارس 2014 اعلام كرد.
حال پس از تلاش هاي بسيار در قرنطينه كردن افراد مبتلابه در بيمارستان هاي ويژه، استفاده اجباري از ضدعفوني كننده ها در سطح شهر و تمامي روستاها، وضع قوانين بهداشتي سختگيرانه در كشور گينه، سازمان بهداشت جهاني پايان اين بيماري مهلك را در گينه كوناكري 29 دسامبر مطابق با هشتم دي ماه 94 اعلام كرد و به تبع آن جشني باشكوه به ميزباني رئيس جمهوري و مشاركت سفرا، مسئولان و 100 هزار نفر از مردم گينه در كوناكري برگزار شد.
هرچند برخي از مسئولان اپوزيسيون اين كشور، برگزاري جشني پرهزينه را براي پايان بيماري كه موجب درگير شدن سه هزار و 807 نفر به اين بيماري مهلك و فوت دو هزار و 536 نفر از اتباع گينه شده را غير ضروري مي دانند.
شيوع اين بيماري در گينه علاوه بر بحران داخلي و ايجاد ترس و دلهره در بين مقامات و مردم كشور، خسارات قابل توجه اقتصادي به كشور وارد كرد، بسته شدن بسياري از مرزهاي زميني با اين كشور(مانند مرز سنگال و گينه)، بسته شدن بسياري از خطوط هواپيمايي خارجي به گينه، محدود شدن قابل توجه صادرات محصولات باغي و زراعي اين كشور، خروج بسياري از سرمايه گذاران خارجي، تعطيلي برخي از كارخانجات صنايع غذايي، عدم صدور مجوز رواديد اتباع گينه اي به برخي از كشورها به ويژه در زمان انجام فرايض حج برخي از اين خسارت ها بود.
حال آنكه با خاتمه اين بحران، قطعا شاهد بالندگي و رشد اقتصادي گينه خواهيم بود.
با توجه به كمك هاي قابل توجه برخي از كشورها مانند چين، ژاپن، كانادا، آمريكا و فرانسه در ابعاد مالي، بهداشتي و حتي برقراري خطوط هوايي (مانند فرانسه و مراكش) و يا اعزام لشگرهاي بهداشتي قطعا شاهد حضور بيشتر كشورهاي مربوطه در حوزه اقتصادي گينه خواهيم بود.
اميدواريم جمهوري اسلامي ايران نيز از فضاي پيش رو در گينه با حمايت از بخش هاي اقتصادي كشور و همچنين همكاري هاي بهداشتي، زمينه فعاليت بخش هاي اقتصادي و بهداشتي را در اين كشور فراهم سازد.
سيام*9254**1429