۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81915985
T T
۰ نفر
918 بیمار سرطانی در خراسان شمالی شیمی درمانی می شوند

بجنورد- ایرنا- رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: هم اكنون یك هزار و 270 پرونده بیماران سرطانی در این انجمن ثبت شده كه از این تعداد 918 بیمار سرطانی در حال شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند.

سیدمحمد حریری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: همچنین 82 كودك سرطانی زیر 17سال عضو این انجمن هستند كه از این تعداد 57 كودك سرطانی زیر 10 سال است.
وی گفت: انجمن خیریه عطوفت تنها انجمن حمایت از بیماران سرطانی در شمال شرق كشور است كه 14 پزشك فوق تخصص و پنج پزشك متخصص سرطان عضو آن هستند كه این انجمن به عنوان یك تشكل تخصصی بهداشتی و درمانی برتر در كشور شناخته شده است.
وی اظهار كرد: از مجموع كل بیماران سرطانی این استان 475 بیمار نیز زن هستند.
وی افزود: نبود آگاهی و فقر از معضلات سرطان است كه نه تنها در این استان بلكه در كشور نیز این مشكل گریبانگیر مردم می باشد.
وی بر پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام تاكید كرد و گفت: تصمیم داریم كه انجمن حمایت از بیماران سرطانی را تبدیل به مركز پیشگیری كنیم كه در این راستا نیازمند همكاری و مشاركت سایر دستگاه ها و خیران نیز هستیم.
وی افزود: اگر بیماری سرطان زودتر تشخیص داده شود آمار سرطان نیز كاهش خواهد یافت.
وی اظهار كرد: بیماری سرطان به جامعه و اقتصاد كشور ضرر زیادی وارد خواهد كرد و حتی خانواده هایی كه بیمار سرطانی دارند هزینه های گزافی را باید پرداخت كنند كه این امر یك مشكل شده است.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: بیماری سرطان در خانواده باعث خواهد شد كه اعضای آن خانواده از نطر روحی دچار مشكل و حتی افسردگی شوند كه این امر باعث افت امید به زندگی و پایین آمدن كیفیت كار در جامعه خواهد شد.
حریری افزود: طبق آمار هزینه های مستقیم ناشی از درمان سرطان در اقتصاد ملی 60 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی گفت: باید برای بیماران سرطانی داروی مناسب به روز تهیه شود و مراكز دولتی به بیماران خدمات ارائه دهند چرا كه توانایی پرداخت هزینه های مراكز غیر دولتی را ندارند.
وی با بیان اینكه بیشتر بیماران سرطانی از قشر ضعیف جامعه هستند افزود: هزینه های دارو سرسام آور است و یك بیماران در یك هفته حدود 30میلیون ریال هزینه صرف می كند.
وی با بیان اینكه سرطان درد دارد گفت: كم پولی درد بیماران سرطان را مضاعف می كند.
وی مشكلات این استان را كمبود پزشك، نبود امكانات رادیو لوژی و پرتو درمانی و نبود آسایش گاه برای بیماران است.
حریری اظهار كرد: برخی از بیماران این استان برای درمان به سایر استان ها از جمله تهران و مشهد سفر می كنند كه مجبور هستند 40 تا 45 روز در آنجا مستقر شوند كه این امر نیز مشكلات این بیماران را مضاعف كرده است.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی در همایش و كارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان نیز اعلام كرده بود: سرطان مری و دستگاه گوارش در این استان از میانگین كشوری بالاتر است.
وی افزود: بیش از یك سوم افرادی كه مبتلا به سرطان در این استان هستند، سرطان مری و دستگاه گوارش است كه خطرناك ترین و پرهزینه ترین سرطان هاست.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی بر پیشگیری و آگاهی بخشی در جامعه تاكید كرد و افزود: پیشگیری بهترین و كم هزینه ترین راه است.
وی بر غربالگری نیز تاكید كرد و گفت: برخی از سرطان ها از جمله سرطان پستان در زمانی كه زود تشخیص داده شود حتی 100 درصد قابل درمان است.
وی افزود: این استان از نظر تجهیزات و امكامات برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی با كمبود مواجه است این در حالی است كه بیشتر بیماران مجبور به سفر به استان های همجوار می شوند كه این امر مستلزم هزینه هنگفت است.
وی افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان 100 هزار نفر از افراد جامعه مبتلا به بیماری سرطان هستند كه روزانه 274 مورد بیمار مبتلا به سرطان در كشور به ثبت می رسد.
وی اظهار كرد: اما بیش از 50 درصد افرادی كه به سرطان مبتلا هستند از نوع خطرناك و پرهزینه اند.
وی گفت: بیماری سرطان ضربه های جبران ناپذیری به جامعه وارد می كند و همچنین كمیت و كیفیت زندگی افراد و خانواده های آنان را مختل می كند.
براساس آخرین آمار اداره كل ثبت احول خراسان شمالی این استان 900 هزار نفر جمعیت دارد.ك/3
3007/ 6042