۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۰
کد خبر: 81917966
T T
۰ نفر
ماسك‌های كاغذی و پارچه‌ای عوارض آلودگی هوا را بیشتر می‌كنند

تهران-ایرنا- رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: ماسك های كاغذی و پارچه‌ای نه تنها مانعی در برابر آلودگی هوا نیستند بلكه با ایجاد احساس كاذب امنیت به فرد و تنفس عمیق باعث افزایش ورود آلاینده‌ها به بدن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، خسرو صادق نیت روز سه شنبه در میزگرد آلودگی هوا و سلامت در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا در سالن همایشهای صدا و سیما افزود: ماسك های كاغذی و پارچه‌ای در برابر آلودگی هوا اثر معكوس دارند و باعث كاهش مقاومت راههای هوایی دستگاه تنفسی در برابر آلاینده‌ها می‌شوند.
وی افزود: افرادی كه از این ماسكها استفاده می‌كنند، با تصور اینكه این ماسكها از آنها محافظت می‌كنند، تنفس های عمیق‌تری در هوای آلوده دارند و به این ترتیب بیش از افرادی كه از ماسك استفاده نمی‌كنند، دچار عوارض آ‌لودگی هوا می‌شوند.
صادق نیت اضافه كرد: پیشگیری از عوارض آلودگی هوا دو وجه دارد، اول كاهش تولید آلودگی هاست و دوم كاهش مواجهه با آلاینده های هواست،‌ وزارت بهداشت در كاهش تولید آلاینده ها و حتی مواجهه مردم با آلودگی هوا نقشی ندارد، فقط می‌تواند در تنطیم اقدامات دستگاهها برای كاهش آلودگی ها مشورت دهد و برای درمان آسیب دیدگان اقدام كند.

** پاك شدن هوا از سرب، دی اكسید گوگرد و دی اكسید كربن، پر شدن هوا از ذرات معلق
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: دولت طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی برای كاهش آلودگی هوا انجام داده است، كاهش دی اكسید گوگرد، مونوكسید كربن و سرب اقدام كمی نبود و حتی در روزهایی كه بیشترین میزان آلودگی هوا در روزهای گذشته داشتیم شاخص دی اكسید گوگرد، مونوكسید كربن و سرب در حد پاك و سالم بود.
وی اضافه كرد: سرب موجود در بنزین در سالهای گذشته نه تنها در استخوان جذب و انبار می شد و به تدریج اثرات آن در ضعف استخوانی به وجود می آمد بلكه روی ضریب هوشی و آموزش كودكان نیز اثرات سوء شدیدی داشت كه برای كودكان امروز از بین رفته است. اقدامی كه از طریق وزارت نفت در مسیر بهبود سلامت مردم انجام شد.
صادق نیت افزود: وزارت نیرو نیز با حذف سوخت مازوت از نیروگاهها نقش بسیار مهمی در كاهش آلودگی هوا داشت. اما امروز با توجه به نقش مهم خودروهای كاربراتوری نقش وزارت صنعت، وزارت كشور و شهرداریها برای كاهش تولید و تردد این خودروها افزایش یافته است.

**هر موتورسیكلت كاربراتوری 15 برابر خودروی انژكتوری آلودگی تولید می‌كند
وی اضافه كرد: هر موتورسیكلت كاربراتوری 15 برابر یك خودروی یورو 4 آلودگی تولید می كند، بنابراین با تولید و حمایت از استفاده از خودروهای برقی یا انژكتوری می‌توانیم گام بزرگی در كاهش آلودگی هوا برداریم.
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: جایگزین كردن موتورها و خودروهای كاربراتوری با خودروهای روز انژكتوری نیازمند حمایت مالی دولت است، زیرا بسیاری از استفاده كنندگان این وسایل اقشار ضعیف جامعه هستند و نمی توانند موتورسیكلت یك میلیون تومانی خود را با یك موتور انژكتوری سه یا پنج میلیون تومانی یا یك موتور برقی 15 میلیون تومانی عوض كنند.

**دستگاههای سنجش آ‌لودگی هوا خراب بود
صادق نیت با اشاره به ضعف در سنجش آلودگی هوا گفت: واقعیت این است كه در سالهایی كه با اوج آلودگی هوا مواجه بودیم بسیاری از دستگاههای سنجش آلودگی هوا در تهران و شهرهای مختلف خراب بودند یا كالیبره نبودند و خطا داشتند یا اساسا كار نمی كردند.
وی افزود: به خاظر ضعف سنجش آلاینده ها در سالهای گذشته اكنون با آمارهای نادرست مواجه هستنیم كه می‌توانند عامل تصمیمات غلط باشند، در مواردی میزان بسیاری از آلاینده های هوا در مناطق مختلف تهران و شهرهای مختلف به علت ضعف دستگاهها صفر اعلام شده است در حالی كه در پاكترین روستاها نیز نباید صفر باشد.
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت قربانی آلودگی هواست و فقط می تواند به مردم توصیه كند كه عوارض آلودگی هوا به حداقل برسد، این اطلاع رسانی را انجام می‌دهیم تا مواجهه با آلودگی به حداقل برسد.
وی افزود: تصمیم به تعطیل شدن مدارس نیز برای این انجام می شود كه هم مواجهه كودكان با آلودگی هوا كم شود و هم با كاهش تردد از افزایش غلظت آلاینده ها كم شود.
صادق نیت گفت: این تصمیم یك كار مقطعی و كم اثر اما از روی ناچاری است.
وی اضافه كرد: مواجهه با آلودگی هوا فقط در محیط های باز نیست بلكه در خانه و محیط كار نیز با آلودگی هوا مواجه می شویم.

** بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا هنوز مشخص نیست
كاظم ندافی، رئیس پژوهشكده محیط زیست دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این میزگرد در پاسخ به پرسشی درباره بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا گفت: برای محاسبه بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا سازمان بهداشت جهانی نرم افزاری را تهیه كرده است كه حاصل بیش از 100 مقاله علمی است.
وی گفت: كافی است با استفاده از این نرم افزار داده های مربوط به آلودگی هوا و آمار مرگ و میر عمومی تهران را به آن وارد كنیم، نباید اما میزان تك تك آلاینده ها را وارد و آنها را جمع كنیم.
وی افزود: مشكل اصلی این است كه آمارهای موجود درباره آلایندها و مرگ و میر در تهران دقیق نیست. برخی نیز به آمار بهشت زهرا(س) مراجعه می‌كنند كه این كار نیز نادرست است زیرا در اغلب همزمان با پیك آلودگی هوا، با موج بیماریهایی مانند آنفلوانزا نیز مواجه می شویم. بنابراین آمارهای موجود درباره مرگ و میر آلودگی هوا در شهرهای مختلف دقیق نیستند.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
۰ نفر