۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81918695
T T
۰ نفر
ایران ساخت تونل استقلال ( انزاب ) تاجیكستان را به پایان رساند

تهران - ایرنا - طرح تونل استقلال ( انزاب ) در مسیر دوشنبه – خجند در شمال غربی تاجیكستان پس از بازسازی كامل توسط ایران طی مراسمی رسما به وزارت حمل و نقل این كشور تحویل شد.

به گزارش روز چهارشنبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، این مراسم با حضور هیات هایی از دو كشور برگزار شدو طی آن این طرح مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.
دراین مراسم روسای هیات های دو طرف ضمن تشریح مشخصات و اهمیت این طرح آن را سمبل همكاری های دو كشور دوست و برادر دانستند.در ادامه طرفین از طرح بازدید كرده و جزئیات فنی آن را از نزدیك مورد بررسی قرار دادند و متن صورتجلسه تحویل نیز به امضا رسید. گارانتی یكساله پروژه توسط مجری ایرانی از موارد توافق شده دو طرف بود.
ساخت و افتتاح این تونل پنج كیلومتری در سال 1385 توسط مهندسین ایرانی و ترمیم اساسی آن در تابستان گذشته كه مشتركا با همكاری متخصصین دو كشور صورت گرفت، كمك زیرساختی مهمی در اقتصاد تاجیكستان و منطقه آسیای مركزی است.
تونل انزاب در80 كیلومتری شمال غربی دوشنبه و در مسیر ترانزیتی ازبكستان قرار دارد. پیش از ساخت این تونل گردنه صعب العبور انزاب شش ماه از سال به دلیل برف و كولاك بسته می شد و ارتباط مردم شمال و جنوب دو طرف قطع می شد.
با اجرای این پروژه عبور خودروها به نیم ساعت كاهش یافت.پیش از این كامیون ها یك روز و سواری شش ساعت باید برای رسیدن به مقصد طی مسیر می كردند.
آساق**1663**1590
۰ نفر