محسن قندهاري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: بنابر آمار اكنون به ازاي هر 174 شهروند تربتي يك دستگاه تاكسي زرد در اين شهر تردد مي كند.
وي افزود: حتي بر فرض نبود موسسات تاكسي تلفني، اتوبوس هاي شركت واحد و مسافربرهاي شخصي، وجود اين همه تاكسي، بسيار بيشتر از نياز شهر مي نمايد.
وي مشكل ازدياد تاكسي زرد در اين شهر را مربوط به سال 86 و زمان آغاز طرح هدفمند سازي يارانه ها دانست و گفت: آن سال ستاد سوخت كشور براي ساماندهي سهميه سوخت، اقدام به نامنويسي از رانندگان كرد كه بناگاه تعداد تاكسي هاي اين شهر از 442 دستگاه به 749 دستگاه افزايش يافت.
قندهاري با بيان اينكه نتيجه اين اقدام آن چيزي شد كه امروز در تربت شاهد آن هستيم، افزود: هم اكنون در ماههاي ارديبهشت تا شهريور كه مدارس و دانشگاه ها تعطيل است، تاكسي هاي تربت حيدريه در اكثر ساعات روز خالي يا با تك مسافر تردد مي كنند.
وي گفت: اين مساله موجب شده تا هر دستگاه تاكسي به طور متوسط در طول روز تنها 150 نفر مسافر را جا به جا كند كه اين براي رانندگان و بخصوص صاحبان خودروهاي سمند مقرون به صرفه نيست.
رئيس سازمان تاكسيراني تربت حيدريه ميانگين نرخ كرايه تاكسي در اين شهر را چهار هزار ريال اعلام و بيان كرد: تاكسي هاي خطي در 12 مسير ويژه تردد مي كنند.
وي افزود: البته مشكل تاكسيرانان به اين موارد ختم نمي شود، بلكه بتازگي تاكسي هاي حومه كه در مسير شهرستان هاي زاوه، مه ولات و توابع تربت مسافركشي مي كنند، به جاي آنكه مسافر خود را در ميدان هاي حاشيه شهر نظير ميدان آزادي يا ميدان جهاد پياده كنند، به داخل شهر آورده و اقدام به مسافركشي در شهر نيز مي كنند كه اين تاكسي هاي درون شهري را دچار فشار مضاعفي كرده است.
قندهاري به عمر ناوگان تاكسيراني تربت حيدريه نيز اشاره كرد و گفت: 257 دستگاه از تاكسي هاي اين شهر بالاي 10 سال دارند و ما هيچ امكاني براي تعويض آنها نداريم.
وي افزود: از سوي ديگر قرار بود بعد از حذف يارانه سوخت، بيمه حمايتي در نظر گرفته شود كه تا اين لحظه هنوز چيزي نصيب رانندگان اين شهر نشده است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
5132/6121
تربت حيدريه- ايرنا- رئيس سازمان تاكسيراني تربت حيدريه گفت: وجود 749 دستگاه تاكسي در اين شهر 130 هزار نفري، چرخه حمل و نقل و ترافيك شهري را با مشكل مواجه كرده است.