۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81924222
T T
۰ نفر
انتقاد معاون عمراني فرماندار انزلي از وضعيت دفع زباله شهرستان

انزلي - ايرنا - معاون عمراني و برنامه ريزي فرماندار انزلي درجلسه كميته پسماند شهرستان انزلي، با انتقاد شديد از وضعيت دفع زباله، خواستار ساماندهي آن شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نادر خوارزمي روز يكشنبه در اين جلسه، با اشاره به بازديد اخيرش از محل انباشت موقت زباله ها گفت: علاوه بر دپوي موقت زباله در محوطه محصور شده ، درحاشيه تالاب نيز كماكان وضعيت زباله هاي پراكنده بسيار نامطلوب است.
وي با انتقاد از شهرداري درخصوص اعلام مقام سوم انزلي در خصوص جمع آوري و تفكيك زباله در كشور افزود: آنچه كه ديده شد، خلاف اين امر بود و وضعيت آن محل بصورت بحراني است.
خوارزمي همچنين عملكرد كارخانه كمپوست انزلي را به دليل بازخورد 50درصدي آن ضعيف توصيف و خاطرنشان كرد: دربازديد از اين كارخانه برغم وجود دستگاه هاي مدرن ، فرقي بين دفن سنتي زباله با اين كارخانه مدرن مشاهده نشد.
معاون عمراني فرماندار انزلي وفور شيرابه ها را بزرگترين معضل موجود در اين كارخانه دانست و افزود: شهرداري مي بايست در خصوص جذب سرمايه گذار خارجي در برنامه هاي ميان مدت خود، نهايت تلاش را در كاهش آلودگي شيرابه ها انجام دهد .
وي با اعلام مخالفت با واگذاري زمين هفت هكتاري همجوار به كارخانه كمپوست گفت: متاسفانه تفكيك زباله در مقصد زيادتر شده و چنين امري نشان از نتيجه عكس جلسات را دارد و من شديدا به عملكرد شهرداري انتقاد دارم .
معاون عمراني فرماندار انزلي با اشاره به اينكه اعتراض خود را به گوش مسئولان استاني نيز رسانده ام، بيان كرد:درجلسات گذشته كميته پسماند، مصوب شده بود كه حريم جاده ها از زباله هاي پاكسازي شود اما نه تنها اين امر محقق نشد بلكه وضعيت حريم جاده خروجي شهر بدتر هم شده است.
خوارزمي با بيان اينكه كود تهيه شده در كارخانه كمپوست ارگانيك نيست، تصريح كرد: اولين مرحله تبديل زباله در بحث پسماند تفكيك آن است اما در كاخانه كمپوست انزلي زباله ها اول آسياب مي شوند.
وي با اشاره به نامه استاندارگيلان درخصوص عزل شهرداراني كه تا پايان سال دربحث پسماند ناموفق عمل كنند، اظهار كرد: تفكيك زباله از مبدا در انزلي ، بصورت 10درصد انجام مي شود .
به گفته خوارزمي، اعتبار اختصاص يافته از سوي معاون وزير كشور در بازديد اخير او از كارخانه كمپوست 22ميليارد ريال است و اين درحاليست كه تنها براي احداث كارخانه اي در تالش، 80ميليارد ريال اعتبار تخصيص داده شده است.
وي متذكر شد: مصوبات جلسه قبلي كميته پسماند هيچ كدام به مرحله اجرا نرسيد و اگر از اين پس برگزاري جلسات بدون نتيجه باشد، آن را برگزار نخواهيم كرد.
معاون عمراني فرماندارانزلي با تاكيد بر لزوم انعكاس صحيح وضعيت و عدم كتمان آنها تصريح كرد: مسئولان استاني بايد از شرايط حقيقي موجود در اين شهرستان آگاه باشند تا بتوان براساس مشكلات موجود درخواست تخصيص اعتبار كرد.
در ادامه اين جلسه، رئيس محيط زيست انزلي با اشاره به آناليز شيرابه كارخانه كمپوست توسط كارشناسان دانشگاه علوم پزشكي گيلان اظهار كرد: وضعيت گذشته شيرابه ها بسيار نامطلوب بود اما با اقدامات موقت انجام شده، روند خوبي را در اين خصوص شاهد هستيم.
اكبر ميغي با بيان اينكه رتبه اعلام شده درخصوص انزلي از سوي مسئولان استان است، افزود: اميد است با كمك همگان، گيلان را بعنوان استان پاك به كشور معرفي كنيم .
وي با تائيد وجود نواقص در كارخانه كمپوست بيان كرد: اين كارخانه درحالي احداث شد كه براي پس سرندي هاي آن، هيچ گونه تفكري صورت نگرفته بود.
مدير كارخانه كمپوست انزلي نيز در ادامه با اشاره به نبود تصفيه خانه و پس سرندي (سيستم ريجكت) مناسب اظهار كرد: از هر تن زباله حدود 600ليتر شيرابه توليد مي شود.
شهرام توانا با اشاره به مسدود نمودن مسير شيرابه ها به مزارع و شاليزارهاي روستائيان منطقه افزود: بيش از سه بسته تركيبي سرمايه گذاري آماده شده و طبق درخواست معاونت عمراني استانداري، مقرر شد در كميته پسماند استان مطرح شود.
توانا با تاكيد براينكه پس سرندي ها در تمام دنيا مشكل ساز هستند، تصريح كرد: در اجراي طرح جامع پسماند به75درصد از مردم آموزش چهره به چهره داده شد اما همكاري مردم در اين بخش، به 9درصد هم نمي رسد.
مدير كارخانه كمپوست انزلي با اشاره به 10جلسه برگزار شده توسط كميته پسماند متذكر شد: تازماني كه از اين جلسات خروجي مثبتي حاصل نشود، برگزاري جلسه دردي از اين شهر دوا نمي كند.
روزانه بالغ بر 120 تن زباله در انزلي توليد مي شود كه در ايام تابستان و نوروز با توجه به ورود گردشگران، اين ميزان به 180 تن در روز نيز افزايش پيدا مي كند.
شهر انزلي با قرار گرفتن بين درياي خزر و تالاب انزلي، از حساسيت زيست محيطي خاصي برخوردار است.
زباله شهر انزلي براي ساليان متمادي با بي توجهي مسئولان در حاشيه تالاب زيباي انزلي تخليه شده و شيرابه آن وارد تالاب و در نهايت تالاب مي شد.
شهرستان ساحلي انزلي در 40 كيلومتري شمال غرب مركز استان گيلان واقع است.ك/2
/6030 / 7471/2007