۲۸ دی ۱۳۹۴، ۸:۵۴
کد خبر: 81924932
T T
۰ نفر

هشدار آمریكا به روسیه بر سر اوكراین

۲۸ دی ۱۳۹۴، ۸:۵۴
کد خبر: 81924932
هشدار آمریكا به روسیه بر سر اوكراین

مسكو - ایرنا - در شرایط پرتنش روابط واشنگتن و مسكو بر سر مسایلی همچون سوریه و اوكراین، یك رسانه روسی از هشدار دستیار وزیر امور خارجه آمریكا به روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی راشاتودی امروز (دوشنبه) گزارش داد: این هشدار در جریان دیدار «ویكتوریا نولاند» معاون امور اروپا و اوراسیای وزارت امور خارجه آمریكا با «ولادیسلاو سوركوف» دستیار رئیس جمهوری روسیه داده شد.
در این دیدار كه در منطقه كالینین گراد روسیه صورت گرفت، نولاند به طرف روس هشدار داد كه در شرق اوكراین جنگ داخلی از سرگرفته خواهد شد و روسیه بهای سنگینی را بابت اقدام های خود در این منطقه خواهد پرداخت.
در دیدار چهار ساعته دستیار وزیر خارجه آمریكا با دستیار رئیس جمهوری روسیه كه جمعه گذشته انجام گرفت ولی خبر آن امروز (دوشنبه) اعلام شد، مساله اوكراین به ویژه اوضاع شرق این كشور كه حدود یك سال است آتش بس شكننده در آن برقرار شده است، مورد بررسی قرار گرفت.
رسانه روسی گزارش داد: نولاند پیش از این دیدار، خواستار ملاقات با رئیس جمهوری روسیه شده بود، اما «ولادیمیر پوتین» این درخواست را به دلیل خصومت آشكار مقام آمریكایی با مسكو و نقش وی در حوادث اوكراین كه هماهنگ كننده اصلی اقدامات برای سرنگونی حكومت «ویكتور یانوكوویچ» رییس جمهوری بركنار شده اوكراین بود، نپذیرفت و دستیار خود را برای مذاكره فرستاد.
راشاتودی به نقل از رسانه های محلی افزوده است: نولاند در دیدار با سوركوف به صورت احساسی و چند بار هشدار داد كه شرق اوكراین در آستانه ازسرگیری جنگ داخلی است، روسیه به وعده خود عمل نكرده است و بهای این اقدامات خود را خواهد پرداخت.
به گزارش رسانه های روسی، دیدار نولاند و سوركوف در چارچوب توافق روسای جمهوری روسیه و آمریكا برای بحث درباره مساله اوكراین، پشت درهای بسته انجام شده است.
ایتارتاس هم به نقل از «پاول مامونتوف» یكی از مقام های وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد كه اجرای توافقنامه مینسك برای حل و فصل بحران اوكراین در مركز توجه مقام های روسیه و آمریكا قرار دارد.
اوضاع اوكراین از مسایل عمده مورد اختلاف روسیه و آمریكا است و برگزاری دیدار مقام های ارشد دو كشور بدون حضور خبرنگاران هم به دلیل عمق اختلاف دو طرف انجام گرفت.
در همین حال به گزارش رسانه های روسی «بوریس گریزلف» نماینده روسیه در مذاكرات گروه مینسك برای حل مساله اوكراین امروز (دوشنبه) بدون برنامه ریزی از قبل اعلام شده و نامنتظره وارد كی یف شد و قرار است با مقام های این كشور در خصوص حل و فصل مناقشه كنونی گفت وگو كند.
این نخستین سفر یك مقام بلندپایه روس به اوكراین پس از تیرگی روابط دو كشور از ماه فوریه سال 2014 و روی كار آمدن دولت جدید غرب گرا در كی یف است.
آمریكا، روسیه را به مداخله در امور داخلی اوكراین و ادامه حمایت از شبه نظامیان روس تبار در شرق این كشور متهم كرده و به همین بهانه چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع كرده و اتحادیه اروپا هم تحریم های مشابهی را اعمال كرده است.
اروپام*391**1561**1516