سید محسن طباطبایی مزدآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این كه در كشور ما نیز در فضای پساتحریم لزوم توجه به بخش گردشگری در كانون محافل علمی و سیاسی قرار گرفته است و همگان به درستی بر توسعه بخش توریسم بارعایت الزامات فرهنگی و مذهبی كشور تاكید می كنند و خواهان رونق آن هستند، افزود: اما آنچه به نظر در این مقوله مورد غفلت واقع شده، بحث توریسم هوشمند است.
طباطبایی بیان كرد: واقعیت این است كه نگاه سنتی به گردشگری امروزه نمیتواند كارگشا باشد و با زیرساخت های فعلی نمی توان به رونق گردشگری در همه گونه های آن امیدوار بود زیرا گردشگری نیز صنعتی است كه همچون سایر صنایع با علم روز پیشرفت كرده و از ابزارهای نوین برای ارتقای خود استفاده می كند.
مدرس دانشگاه خوارزمی گفت: هوشمندسازی گردشگری با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین باید به گونه ای باشد كه همه اركان گردشگری اعم از گردشگر، مكان های توریستی، آژانس های راهنمای تور، ارائه دهندگان خدمات و جامعه میزبان و سیاستگذاران گردشگری را شامل شود.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به این كه در واقع هوشمندسازی توریسم نیازمند یك پلتفرم است كه با كمك همه ذینفعان انجام می شود، بیان كرد: از منظر گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به افزایش رضایتمندی گردشگر و در نتیجه تشویق و ترغیب آنان برای تكرار سفر و یا ترویج دیگران منجر شود.
وی گفت: این هوشمندسازی باید به گونهای باشد كه شامل حمل و نقل هوشمند، سرگرمی های دیجیتال در طول سفر، سیستم راهنمای هوشمند گردشگری، هتل ها و اماكن اقامتی مجهز به فناوری های هوشمند باشد و نرم افزارهای چند زبانه با خدمات الكترونیكی را در بر گیرد.
طباطبایی با اشاره به این كه استفاده از ITC این امكان را فراهم می كند كه حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات در معرض استفاده گردشگر قرار گیرد و در واقع این فرایند اطلاعات به ارزش تبدیل شوند،گفت: بنابر این، ایجاد قطب های اطلاعاتی گسترده و جامع از جاذبه های گردشگری كشور و تجهیز تشكیلات توریسم كشور به فناوری های نوین و ساز و كاری كه این فناوری ها در دسترس گردشگر قرار گیرد، الزامی است.
وی با بیان این كه صنعت توریسم به سرعت در حال رشد است، گفت: گردشگری پدیده ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است كه روز به روز در حال گسترش است و از جمله مهمترین انواع گردشگری، توریسم بین الملل است كه سال 2015 بیش از یك میلیارد گردشگر بین المللی داشت و ارزش صادرات آن بالغ بر 1.5 تریلیون دلار بود.
علمی ** 1201 **2017
تهران- ایرنا- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به این كه ارزش گردشگری بین المللی در سال 2015 قریب به 1.5 تریلیون دلار بود و ایران سهم اندكی در آن داشت، گفت: ضرورت دارد در فضای پساتحریم، صنعت گردشگری شهری به سمت هوشمندسازی پیش رود.