۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81928890
T T
۰ نفر
علت اصلی تلفات راهها بالا بودن سهم حمل و نقل جاده ای است

سمنان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت : اصلی ترین علت بالابودن تلفات سوانح جاده ای در ایران، سهم بالای حمل و نقل جاده ای است.

به گزارش ایرنا داود كشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود : در نظام حمل و نقل كشور های پیشرفته مهم ترین سهم در حمل و نقل را شبكه ریلی بر عهده دارد كه در ایران بیشترین سهم در این بخش به حمل و نقل جاده ای مربوط است.
وی اظهار داشت : ایران یك درصد از جمعیت دنیا دارد، اما سهم ایران از تعداد خودروهای ثبت شده و تلفات سوانح رانندگی جهان نیز 1.4 درصد است.
وی خاطرنشان كرد : اكنون در كشور هر روز ،حمل و نقل عمومی كاهش می یابد و حمل و نقل شخصی و استفاده از خودروی سواری رو به افزایش است كه در نتیجه افزایش تلفات سوانح جاده ای را به دنبال دارد.
كشاورزیان كاهش تلفات سوانح جاده ای را نیازمند همكاری و تعاملی همگانی دانست و افزود : اولویت اول سازمان راهداری، تامین سخت افزاری و نرم افزاری ایمنی حمل و نقل جاده ای در كشور است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استفاده از تجهیزات پیشرفته و هوشمند نظارتی و كنترلی، آماده كردن راه ها، آشكارسازی نقاط حادثه خیز و ... را اقدامات ضروری برای افزایش ایمنی حمل و نقل در كشور عنوان كرد.
وی با اشاره به متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی در كشور گفت: متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس در كشور 12 سال و در حمل و نقل بار 17 سال است.
وی با بیان اینكه متوسط سن ناوگان حمل و نقل مینی بوس در كشور حدود 24 سال و بسیار بالاست، تصریح كرد: مالكان مینی بوس ها به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیفی دارند و بهره برداران آن از اقشار ضعیف جامعه هستند كه برای كمك به نوسازی این بخش، پرداخت یارانه بیشتر در دستور كار قرار دارد.
كشاورزیان به برجام و رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره و خاطرنشان كرد : امیدواریم بااجرای برجام، تحریم ورود خودروهای پیشرفته حمل و نقل اروپایی به ایران برداشته شود تا كشور از این ناوگان كه با فناوری و امكاناتی بهتر و مناسب برای سرنشینان همراه است، بهره مند شود.
رئیس سازمان رهداری و حمل و نقل جاده ای كشور با اشار به بالا بودن حجم تصادفات در محورهای استان سمنان در مقایسه با متوسط كشور، استقرار استراحت گاه و مجتمع های بین راهی ،كنترل سرعت خودروها با حضور پررنگ تر پلیس و كنترل رفتارهای پرخطر رانندگان را موثرترین راهكارهای كاهش تصادفات و تلفات در جاده های استان سمنان دانست.
داود كشاورزیان به منظور شركت در اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در بستر آمایش سرزمین در دانشگاه آزاد واحد سمنان به این شهر سفر كرد.
استان سمنان هشت هزار كیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه چهار هزار و 200 كیلومتر از این میزان، راه های اصلی استان هستند.
متوسط نسبت راه ها به وسعت و جمعیت در كشور 15 است ولی به دلیل وسعت و جمعیت پایین استان سمنان، تراكم راه نسبت با شاخص های وسعت و جمعیت كمتر از پنج است.
6103/6026 / 1539
۰ نفر