۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳
کد خبر: 81929814
T T
۰ نفر
چشم انداز روشن آینده روابط چین و ایران

تهران- ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در آستانه سفر به جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در یادداشتی اختصاصی برای روزنامه ایران به چشم انداز روشن آینده روابط دو كشور پرداخت و ابعاد مختلف این همكاری های مشترك را مورد تاكید قرارداد.

به گزارش ایرنا در این یادداشت به قلم رئیس جمهوری چین می خوانیم:
اینجانب بنا به دعوت جناب آقای دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از كشور ایران به طور رسمی دیدار و درخصوص تحكیم روابط چین و ایران و مسائل مهم منطقه ای و بین المللی به طور جدی تبادل نظر خواهیم كرد تا روابط دوجانبه را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.
این نخستین دیدارم از ایران است، اما من و بسیاری از مردم چین نسبت به پیشینه كشور باستانی و زیبای ایران ناآگاه نیستیم، زیرا جاده ابریشم دو ملت بزرگ را به هم متصل كرده است و داستان های جالبی مانند داستان زیر در كتب تاریخی ثبت شده اند.
بیش از دو هزار سال قبل در امپراتوری هان غربی (202 پ.م. الی 8 م)، دستیار «جانگ چیان» (Zhang Qian) فرستاده چین عازم ایران شده و مورد استقبال گرم ایرانیان قرار گرفت. در زمان امپراتور «تانگ» و امپراتور «سونگ» چین پس از قرن هفتم، ایرانیان زیادی برای طلب علم، امور پزشكی و تجارت راهی چین می شدند، آثار آنها در شهر «شیان» و «گوانگجو» مشهود است. در قرن سیزدهم، سعدی شاعر بزرگ ایرانی، شرح سیاحت خود در «كاشغر» منطقه خودمختار «اویغور» در «سین كیانگ» چین را در اشعارش آورده است. در سلسله «مینگ» (1644 الی 1368 میلادی) در قرن پانزدهم، آقای «جنگ هه» (Zheng He) در صدر ناوگان بزرگ هفت بار به دریای غربی سفر كرد و در این سفرها، سه بار به منطقه هرمز واقع در جنوب ایران رسید.
ابریشم چینی در تركیب با ظرافت و نبوغ ایرانیان در شهرت جهانی فرش مرغوب ابریشمی ایران سهیم بود؛ صنعتگران چینی از مواد كبالت به نام «سلمان» كه در ایران كشف شده، برای تولید ظروف چینی به رنگ های آبی و سفید استفاده می كردند. ظروف لاك تراشی و سفالی چینی و همچنین فناوری كاغذسازی، متالورژی، چاپ و باروت سازی چینی از طریق ایران به غرب آسیا و حتی به اروپا و منطقه های دورتر رواج یافت و انار، انگور، زیتون، شیشه و ظروف نقره ای و طلایی از ایران و اروپا وارد چین شد.
دو تمدن بزرگ در جاده خشك و دریایی ابریشم كه هزاران كیلومتر امتداد دارد، پس از طی راه های طولانی به یكدیگر رسیدند و دوستی میان ملت های دو كشور برقرار و ماندگار شد و اكنون، مصداقی است از شعر سعدی كه می گوید: «هر چه نپاید، دلبستگی را نشاید.»
در طول تاریخ، چین و ایران سهم بزرگی در ایجاد «جاده ابریشم» و آمیختگی تمدن شرق و غرب داشته اند و معاملات دوستانه دو كشور پس از برقراری روابط سیاسی طی 45 سال دقیقاً تفسیر روحیه جاده ابریشم یعنی همبستگی و اعتماد متقابل، سود متقابل، بخشش و گنجایش، همكاری بر پایه «برد- برد» محسوب می شود.
پس از برقراری روابط دیپلماتیك دو كشور در سال 1971 میلادی، مناسبات چین و ایران با گذراندن تحولات بین المللی، از روند توسعه سالم و پایدار برخوردار بوده است. دو طرف حتی در زمان های سخت یكدیگر را درك و حمایت كرده اند.
در مذاكرات پیرامون توافق جامع هسته ای، طرف چینی تعهد ایران را درخصوص عدم توسعه سلاح های هسته ای تحسین كرده و از تلاش های ایران جهت صیانت از حقوق مشروع خود حمایت نموده و نقش مثبت ایران جهت رسیدن به توافق هسته ای را مثبت ارزیابی می كند.
در روزهای آینده ما به همكاری نزدیك با ایران ادامه خواهیم داد تا از اجرای بی نقص «برجام»، اطمینان حاصل كنیم. در حوزه بازرگانی و تجاری، حجم مناسبات دوجانبه از رقم ده ها میلیون دلار در دهه هفتم قرن گذشته به 52 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی افزایش یافته است. چین برای 6 سال متوالی جایگاه بزرگ ترین شریك تجاری ایران را حفظ كرده است. در عین حال مبادلات فرهنگی دو كشور روزافزون است. فاصله دور قادر به جدا كردن دوستی عمیق نیست، دوستی بین دو ملت به قوه محرك مهم توسعه روابط چین و ایران تبدیل شده است.
مناسبات مسئولان دو كشور، نقش مهم و تعیین كننده را برای روابط دوجانبه دارد. طی سال های اخیر من با جناب آقای دكتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران چندین بار ملاقات داشته ام، بویژه در ماه سپتامبر سال گذشته در حاشیه همایش هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد، درباره توسعه جامع روابط دوجانبه در فصلی جدید به توافقات مهمی دست یافتیم.
در سال 2013 ابتكار ایده «یك كمربند و یك جاده» یعنی «كمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «راه ابریشم دریایی قرن 21» را مطرح كردم كه مورد استقبال ایران قرار گرفته است. چین و ایران به عنوان دو مقصد مهم در امتداد جاده ابریشم، از احیای این جاده سرشار از صلح و دوستی و همكاری انتظارات زیادی دارند. چین در حال اجرای سیزدهمین برنامه توسعه پنج ساله بوده و ایران نیز برنامه ششم توسعه را اجرا خواهد كرد و راهبرد توسعه دو طرف كه مكمل یكدیگر هستند، دارای پتانسیل عظیمی است.
معتقدم همكاری چین و ایران در چارچوب «یك كمربند و یك جاده» می تواند در این زمینه ها پیگیری و تقویت شود:
- ما اعتماد سیاسی متقابل را تقویت و پایه همكاری را مستحكم تر می سازیم. اعتماد، كلید موفقیت است و بدون اعتماد مبادلات بین انسان ها و كشورها میسر نمی شود. كشورهای امتداد جاده ابریشم در مبادلات بیش از دو هزار ساله به اعتماد، دوستی و همكاری دست یافته اند. طی 45 سال پس از برقراری روابط سیاسی، چین و ایران مشكلات و موانع را برطرف كرده و دوستی دیرینه را محكم تر ساخته و همكاری های فیمابین شاهد دستاوردهای برجسته ای بوده است. اكنون ما باید با توجه به روحیه مذكور، هماهنگی سیاست ها را تقویت و كماكان از ملاحظات اصولی یكدیگر حمایت كنیم تا اجماع نظر بیشتری حاصل شده و پایه محكم تری را برای همكاری دوجانبه ایجاد كنیم. ما روابطی مبتنی بر مشاركت جامع راهبردی را برقرار خواهیم كرد و ارتباطات بین احزاب، دستگاه های قانونگذاری و استان ها و شهرها را گسترش داده و همكاری های چندجانبه از جمله سازمان همكاری شانگهای، سیكا، سازمان ملل متحد و غیره را تقویت و اعتماد سیاسی متقابل را به طور مستمر تقویت و محتوای روابط راهبردی را غنی تر خواهیم ساخت.
- ما روی اصل «منافع متقابل» و «برد- برد» و «رونق و توسعه مشترك» پافشاری می كنیم. پس از اجرای سیاست اصلاحات و «در باز اقتصادی» طی بیش از 30 سال، اقتصاد چین از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. حجم اقتصادی چین در رتبه دوم جهانی قرار دارد و در حوزه های سرمایه، تكنولوژی، تجهیزات و غیره مزیت های بزرگی داشته و ایران با منابع و نیروی كار فراوان و پتانسیل عظیم بازار در مرحله مهم روند صنعتی شدن و مدرن سازی قرار دارد. چین و ایران از لحاظ منابع و مزیت های همكاری بسیار مكمل یكدیگر هستند. اجرای «برجام»، فرصت جدیدی را برای توسعه روابط فیمابین فراهم خواهد آورد. چین آمادگی دارد با پیوند دادن استراتژی توسعه با ایران و استفاده از مزیت های دو طرف، همكاری های مبتنی بر اصل منافع متقابل را گسترش دهد تا بیشتر به نفع دو ملت بوده و رفاه و رونق مشترك تحقق یابد.
- ما شبكه پیوند راه ها و همكاری عملی را تقویت می كنیم. شبكه پیوند راه ها محور ابتكار «یك كمربند و یك جاده» است. راه اندازی شبكه پیوند راه ها باید توجه خود را به كشورهای آسیایی و حوزه زیربنایی حمل و نقل متمركز سازد. چین در حوزه هایی از جمله راه آهن، برق، مخابرات، ماشین آلات، متالورژی و مصالح ساختمانی دارای مزیت های آشكار و رقابتی بوده و در سال 2014 چین با اختصاص 40 میلیارد دلار، صندوق جاده ابریشم را تأسیس كرد تا از پروژه های كشورهای در امتداد جاده خشكی و دریایی ابریشم حمایت كند. ایران در مركز تردد شرق و غرب آسیا واقع شده و جایگاه و موقعیت مطلوبی دارد. چین آمادگی دارد همكاری در حوزه جاده سازی، راه آهن، دریایی و اینترنت با ایران را گسترش داده و گذرگاه شرق و غرب آسیا را ایجاد كند تا تجارت و سرمایه گذاری كشورهای در امتداد این جاده را تسهیل كرده و هزینه های گردش فرا ملی افراد، كالا و سرمایه را كاهش داده و همكاری ها در زمینه های منابع، انرژی و صنعت را تعمیق دهد.
- ما براساس اصل در باز و فراگیر بودن، مبادلات فرهنگی را ترغیب می كنیم. به قول چینی ها، «انسان ها از طریق دل با یكدیگر آشنا می شوند.» ضرب المثل فارسی «دل به دل راه دارد» نیز هم معنای آن است. كشورهای مختلف، ملیت های مختلف و تمدن های مختلف در تبادلات فرهنگی باید روی یادگیری متقابل و همزیستی و هماهنگی پافشاری كنند. فرهنگ چین و ایران نقاط قوت متفاوت دارد. ملت دو كشور در جریان رفت و آمد ها از یكدیگر می آموختند. ما باید تبادلات در زمینه های فرهنگ، آموزش و پرورش، مطبوعات، انتشارات و گردشگری را گسترش داده و مبادلات بین جوانان و دانش آموزان را تشویق كنیم تا روحیه جاده ابریشم نسل به نسل انتقال یابد و ملت دو كشور دست به دست یكدیگر به جلو حركت كنند.
انار، میوه ای است كه در زمان قدیم از ایران وارد چین می شد، نماد زایش و باروری است و در چین به سمبل رونق و رفاه تبدیل شده است. در عین حال انار شاهد رفت و آمدهای دوستانه مردم در امتداد جاده ابریشم بوده و همچنین گویای نائل آمدن دستاوردهای بیشتری در زمینه همكاری دو كشور در آینده است. پكن و تهران چند هزار كیلومتر با یكدیگر فاصله دارند، اما دوری مسیر، نمی تواند مانع نزدیكی و همكاری دو كشور شود و نمی تواند از تقویت مراودات و دوستی دو ملت ممانعت كند. ما آمادگی داریم با تشریك مساعی با ایران چشم انداز روشنی را در آینده روابط چین و ایران ترسیم كنیم.
*(H.E.Mr.Xi Jinping): شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین
1008
*اول
۰ نفر