۳ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۱۸
کد خبر: 81931377
T T
۰ نفر
نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و انتخاب نماینده اصلح

زنجان - ایرنا - در میزگرد ایرنا مركز زنجان با حضور نمایندگان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب ، نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و انتخاب نماینده اصلح بررسی شد.

در دومین میزگرد از سری میزگردهای انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز استان زنجان، موضوع نقش احزاب در جامعه و انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و روح الله صمدی دبیر حزب موتلفه اسلامی و داوود بیات عضو شورای مركزی اصلاح طلبان نظرات و آرای خود را در این زمینه مطرح و بر لزوم وجود حزب و تشكل سیاسی در جامعه تاكید كردند.
** حزب در جامعه جمهوری اسلامی دارای جایگاه قانونی است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: انتخابات یك جشن ملی است و این روزها، روزهای متبرك و مباركی محسوب می شود و در نظام جمهوری اسلامی تمشیت امور توسط مردم محقق می شود.
روح الله صمدی افزود: سال به سال نظام اسلامی با حضور گسترده مردم نو و بالنده می شود و این انتخاباتی كه به هیچ طیف و گروهی منسوب نیست و مردم صاحب و مالك آن هستند، یك قضیه مباركی است كه باید آن را مغتنم شمرد.
وی یادآورشد: اهمیت این قضیه را نیز رسانه ها و نخبگان باید تبیین كنند تا مردم به نحو احسن از حق خود استفاده كنند.
صمدی تاكید كرد: حزب جایگاه قانونی در جامعه جمهوری اسلامی دارد و برای تبیین و تشكیل آن باید فكری كرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: آیا حزب به عنوان تشكل فراگیر وجود دارد؟ یا خود مردم سواد حزبی یا تشكلی دارند؟ متاسفانه آنگونه كه باید در این زمینه كار نشده است.
وی با بیان اینكه به حتم تحزب باید در جامعه وجود داشته باشد، خاطر نشان كرد: رغبت به تشكل و فعالیت تشكیلاتی در نظامی كه بنای آن جمهوری است به حتم باید وجود داشت.
صمدی ادامه داد: چگونه می توان مداخله سازنده، بالنده و تاثیرگذار در نظام های قانون گذاری داشت، همه كه نمی توانند وارد شوند و به شكل مستقیم دخالت كنند، در نتیجه باید نماینده وجود داشته باشد و تشكیلاتی كه مصالح نظام و امت را پیش بینی و افرادی را در این زمینه تربیت كند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: كار اساسی باید رخ دهد، گرایش به تشكل و فعالیت های تشكیلاتی باید از مدارس، در رسانه ها و حتی در دانشگاه مطرح و تدریس شود و مردم اهمیت وجود آن را بدانند.
وی تاكید كرد: الفبای این قضیه در بین علمای سیاسی این است، فردی كه قصد فعالیت سیاسی دارد گام نخست تشكیل تشكل سیاسی است.
صمدی افزود: وقتی تشكل سیاسی تشكیل شد، باید ایدئولوژی خود را برای آحاد ملت تشریح كند و بعد از تعریف ایدئولوژی برنامه ای برای اداره كشور بدهد و افراد را تربیت و هم خود را اداره كند و هم با این افراد بتواند آن برنامه را پیاده كند و وقتی كه چنین شد، بسیار روشن می شود كه حضور تشكل در جامعه لازم و ضروری است.
**ساختار دولت مدرن و تحزب در فقه شیعه قابل استنباط است
عضو شورای اصلاح طلبان استان زنجان گفت: در زمینه تكوین دولت مدرن و شكل گیری احزاب سیاسی قرائت درون دینی مرحوم نایینی حایز توجه است.
داود بیات افزود: جامعه ایران تا نهضت مشروطه یك نظم سلطانی را كه در آن تفاوتی بین حكومت و سلطنت وجود ندارد، تجربه كرده است.
وی ادامه داد: با مواجه جامعه ایرانی با مدرنیته این دریافت به وجود آمد كه ساختار و سامانه سیاسی ایران پاسخگوی مسائل و مشكلات نیست، بنابراین جامعه خود را نیازمند آن می بیند كه از نظم سلطانی و پدرسالاری گذشته به سمت نظم دموكراتیك كه در آن نهاد قدرت پاسخگو است، گذر كند.
بیات با بیان اینكه مساله مرحوم نایینی كه از جدی ترین چهره های فقه سیاسی تشیع است، فساد قدرت سیاسی است، تصریح كرد: نایینی با تكیه بر متون دینی چنین استنباط می كند كه لازم است در زمان غیبت معصوم در ساختار حكومتی، هیات های مسدده كه متناظر با مفهوم پارلمان است با حضور انجمن های صحیح كه همان احزاب سیاسی است، شكل بگیرد تا جامعه به واسطه حاكمیت قانون و با تمسك به اصل شورا اداره شود.
بیات تاكید كرد: این تبیین و استنباط از فقه شیعه، در نظام جمهوری اسلامی به وجه اكمل آن می رسد و در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی به اصل تحزب عنایت و توجه صورت می گیرد چرا كه فقها نیز در خبرگان اول ضرورت حزب در ساختار دولت مدرن را كه بر اساس تفكیك قوا است مدنظر قرار می دهند و آن را در قانون وارد می كنند.
این فعال سیاسی افزود: بر خلاف عنایت و توجه قانون مشروطه و قانون اساسی به موضوع تحزب، حزب به معنای واقعی آن در جامعه ایرانی شكل نگرفته و نهادینه نشده است.
** خط سیر تحزب از غدیر ترسیم شده است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: خط سیر تحزب از غدیر ترسیم شده است و اگر مكتب شیعه را به صورت ریشه ای و با تحلیل سیاسی بررسی كنیم، می توان دید كه شیعه خود تشكل و تحزب تمام عیار است و ائمه در این زمینه به واقع فعال هستند.
صمدی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) می فرمایند كه مثال امام مثال كعبه است، همانگونه كه مردم به كعبه می روند، پیامبر آنگونه نیست و از جانب خداوند مبعوث شده است كه مردم را از جانب خدا به سمت توحید و دین دعوت كند، اما باید مردم به سراغ امام بروند و مردم زمانی به سراغ امام كه انسان كامل و اكمل و جانشین پیامبر است می روند كه به رشد سیاسی كاملی دست یافته باشند.
وی یادآورشد: امام باقر(ع) می فرمایند خداوند رحمت كند آنهایی را كه جمع شوند در محافل خود و سنت ما را احیا كنند معارف اهل بیت را در این محافل تبیین كنند. این مساله را فقط امام خمینی(ره) درك كردند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از افراد جمع می شدند و می گفتند كه حكومت اسلامی است و قانون مشخص است و به مجلس نیازی ندارد، اما امام راحل فرمود كه مردم باید تصمیم بگیرند و نقش داشته باشند و از همین رو نیز انتخابات برگزار شد.
صمدی اظهار كرد: شهید بهشتی كه به واقع ملت بود، می فرمود قبل از انقلاب بارها به محضر حضرت امام خمینی(ره) مشرف شدیم و معظم له فرمود كه من تاسف می خورم از اینكه تمام اصناف در جامعه یك تشكل صنفی دارند اما سیاست مداران جامعه یك تشكل سیاسی ندارند كه در جامعه فراگیر شود، همین ذهنیت امام راحل باعث شد كه ما حزب جمهوری اسلامی را تشكیل دادیم.
وی خاطر نشان كرد: البته حزب جمهوری اسلامی چون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشكیل یافت نام حزب دارد اما امام خمینی(ره) معتقد بود كه قبل از انقلاب نیز چنین محفلی وجود داشت.
دبیر حزب موتلفه اسلامی تاكیدكرد: ریشه حزب در تشیع و اسلام وجود دارد و از همین روست كه مورد تاكید واقع شده است.
صمدی ادامه داد: چالش تحزب در جامعه، یك ریشه اجتماعی و یك ریشه قانونی دارد، ریشه اجتماعی این است كه ما مقداری ترس از تحزب و گریز از تحزب داریم و این ریشه تاریخی دارد به خصوص در غرب كشور كه حزب توده و امثالهم وجود داشته است، اقبال آنچنانی به كار حزبی از سوی مردم وجود ندارد و امروز می بینیم كه چقدر نظام اسلامی از اینكه تشكل سیاسی یا حزبی وجود ندارد متحمل هزینه شده است.
وی افزود: گاه برخی افراد نیز به این نوع نگرش دامن زده اند، چرا كه می بینند اگر تحزب وجود داشته باشد، شایسته سالاری می شود به آنان پست و مقامی نمی رسد و البته برخی افراد سودجو نیز از این مساله خوف دارند، چون می بینند كه با حرافی می توانند رای مردم را جلب كنند اما اگر وارد تشكل شود باید به برنامه این تشكل احترام بگذارد چرا كه یك حزب خواهان پایداری خود و حضور همیشگی است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: امروز شما نماینده ای انتخاب می كنید كه عضو تشكل نیست می رود تا چهار سال بعد و دست هیچ شخصی نیز به وی نمی رسد، اما تشكل دفتر دارد و باید به مردم پاسخگو باشد اما برخی افراد می بینند كه اگر عضو حزبی باشند به مقصود خود نمی رسند ولی با برخی راه های ناصحیح نفوذ پیدا می كنند و می بیینند كه می توانند رای مردم را جذب كنند و پس از آنكه رای مردم را دریافت كردند سراغ كار خود می روند.
صمدی یادآورشد: پارلمان ما به گونه ای است كه نیازی به معرفی حزب نیست، امروز همین رد صلاحیت ها نشات گرفته از همین قضیه است كه خیلی ساده و سهل افراد مدارك را می برند و ثبت نام كنند.
وی اظهار كرد: به طور معمول شان اجتماعی نیز برای افرادی كه كاندیدا شده اند فرق دارد و در جامعه یك نوع منزلت اجتماعی پیدا می كنند در صورتی كه كاندیدا شدن هزینه ای ندارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در صورتی كه اگر حزب باشد، این گونه نمی شود، چون حزب افراد شایسته و توانمند را معرفی می كند.
صمدی خاطرنشان كرد: یك راهكار قانونی دارد، اگر دولت یك دولت تشكیلاتی باشد باید در این زمینه یك لایحه ارائه كند و اگر نشد در مجلس راهكارهای عملی در این زمینه بررسی و پیدا شود، اگر در مجلسی كه چنین ذهنیتی وجود داشته باشد، یك طرح می دهد كه نظریات و افكاری كه در مورد احزاب وجود داشته در مدارس تدریس شود یا غفلت از قانون احزاب را مورد بررسی قرار می دهد، علت اجرایی نشدن قانون اساسی را بررسی و در صحن علنی مجلس قوانین مورد نیاز را تصویب می كند یا قوانین موجود را اعتلا می بخشند.
وی ادامه داد: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، زمزمه این بود كه نمایندگانی كه وارد مجلس می شوند، نمایندگان تشكل های سیاسی باشند و تشكل سیاسی شفاف و روشن است كه یك تشكلی كه اهداف آن بر اساس مبانی نظام جمهوری اسلامی است، بالاخره شفاف خود را نمایان می كند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: این موانع وجود دارد كه باعث شده است تا كنون احزاب آنگونه كه باید و شاید نتوانسته اند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیر گذار باشد به گونه ای كه یك پارلمان حزبی تشكیل شود.
صمدی با بیان اینكه مستقل بودن نامزد در انتخابات معنا ندارد، افزود: متاسفانه در جامعه از این موضوع استقبال می شود در حالی كه باید با برنامه و از جانب یك طیف خاص كاندیداها وارد شوند تا پشتیبان داشته باشند.
** جامعه ایرانی دارای ذهنیت مطلقه و غیرمشاركتی است
بیات گفت: قدمت دولت مدرن در ایران به بیش از صد سال نمی رسد بنابراین در طول تاریخ دو هزار و 500ساله و وجود حكومت های مطلقه سلطنتی و وجود نظم سلطانی، ذهنیت جامعه ایرانی نیز بر مدار آن شكل گرفته و ازاین رو فرهنگ سیاسی ما غیرمشاركتی و غیرتشكیلاتی شده است كه این امر یكی از موانع جدی برای تحقق فعالیت های حزبی در جامعه ایران به شمار می رود.
وی ادامه داد: این ذهنیت مطلقه حتی در نزد كنشگرانی كه داعیه فعالیت حزبی دارند نیز دیده می شود به طوری كه افراد درون یك حزب نیز مشاركت و همراهی آن چنانی با تشكیلات ندارند و به تعبیر هابرماس از ذنیت بین الاذهانی و عقل ارتباطی به دور هستند.
بیات اظهار كرد: عامل بعدی كه فعالیت حزبی را تحت الشعاع خود قرار داده، تلقی و تفسیر ما از حزبی است كه در قرآن آمده است(ان حزب الله هم الغالبون)، كه به زعم عده ای به استناد آن، یك حزب باید در اجتماع باشد، در حالیكه این حزب كه در قرآن آمده با معنای حزب مدرن كه به معنای یك تشكیلات منسجم با ویژگی های خاص است، تفاوت دارد.
وی تاكید كرد: این تلقی و تفسیر از حزب، مانع شكل گیری كار جمعی و تشكیلاتی است كه در طول زمان هم در ذهنیت و هم در عینیت جامعه خود را نشان داده و دست آخر موجب آن شده كه جامعه چندان موافق بحث تحزب نباشد.
وی به تجربه های كار حزبی در تاریخ معاصر ایران اشاره كرد و افزود: اگرچه در دوره كوتاهی در تاریخ معاصر به ویژه در اوایل انقلاب اسلامی زیباترین لحظه های تحزب را شاهد بودیم ولی در برخی اوقات آنچه ذهنیت مردم را نسبت به تحزب بدبین كرد عملكرد خود احزاب هم بوده است.
بیات ادامه داد: ما با تعدد و تكثر غیر معمول در احزاب مواجهیم كه با وجود این انشقاق های مكرر، ذهنیت مردم به حزب همواره با تصور تشتت و هرج و مرج و آنارشیسم قرین می شود.
این فعال اصلاح طلب گفت: عامل خارجی، از دیگر عوامل ناكامی در فعالیت های حزبی در تاریخ معاصر كشور بوده است.
بیات افزود: در مقاطعی از تاریخ عامل خارجی و استعمار از بعضی از احزاب سو استفاده كرده و احزاب نیز آلت دست آنان قرار گرفتند.
وی به نظریه تضاد دولت- ملت محمدعلی همایون كاتوزیان اشاره كرد و افزود: دولت مطلقه شبه مدرن نفتی نیز از موانع شكل گیری جامعه مدنی و به تبع آن احزاب در جامعه ایران است.
بیات ادامه داد: وجود دولت رانتی و تحصیلدار كه خود را نیازمند مردم نمی بیند و درآمد عمده اش را از طریق فروش نفت تامین می كند، چنین دولتی به طور طبیعی توجهی به بخش خصوصی و به تبع آن به جامعه مدنی نمی كند و در نتیجه وجود احزاب نیز در جامعه نهادینه نمی شود.
وی با بیان اینكه از منظر اقتصاد سیاسی جامعه مدنی در جایی شكل می گیرد كه بخش خصوصی در آن قدرتمند باشد، تصریح كرد: توسعه نیافتگی اقتصادی به معنای واقعی كلمه، توسعه سیاسی نیافتن را به دنبال دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب به قانون احزاب و انتخابات كشور اشاره كرد و افزود: این دو قانون در كشور جدا از هم تدوین شده اند و این انفكاك و جدایی امر امكان ناپذیر و غیر معقولی است.
بیات ادامه داد: با نظر در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این نكته دریافت می شود كه تنها در ماده های 30 و قانون 74 انتخابات ریاست جمهوری اشاره اندكی به حزب آن هم در پوشش كلمات دیگر شده است.
وی تاكید كرد: در قانون احزاب هم كه در سال 60 تصویب شده است به واسطه نگرش طردگونه و حذفی به احزاب نوعی مچ گیری از احزاب مطرح است و اشاره ای به حقوق احزاب در آن نشده است كه البته چنین نگاهی به عملكرد قبیح برخی از احزاب همچون سازمان مجاهدین خلق در آن دوره بر می گردد كه به فاز ترور و آنارشی رفتند.
بیات تصریح كرد: بعد از انقلاب اسلامی یكی از علل كلیدی نهادینه نشدن تحزب و فعالیت حزبی در كشور این است كه ارتباط و لینكی در قانون انتخابات و احزاب ایجاد نشده است كه لازم است به آن سمت حركت كنیم.
** موضوع تحزب در دانشگاه ها و كرسی های آزاد اندیشی مورد بحث قرار گیرد
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: موضوعی كه امام خمینی(ره) و رهبری تاكید دارند بر كرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها و مجامع علمی است، جای چنین بحث هایی دانشگاه ها هستند تا از مباحث و نتایج آن استفاده شود.
صمدی افزود: وقتی كه ایدئولوژی حزب برای جامعه تعریف و جامعه در این زمینه آگاه و متوجه شد كه حزب مدافع ملت است، به سمت حزب گرایش پیدا می كنند.
وی با بیان اینكه به طور معمول افراد برای ایده حق متفرق هستند، اما افراد باطل، جمع و متحد هستند، این اتفاق را موجب به نتیجه رسیدن باطل عنوان كرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: علما میگویند غیر ممكن است كه باطل بر حق غلبه كند، در مقابل می پرسند پس چرا در احد چنین اتفاقی رخ داد؟ علما می گویند آن گونه نبود كه در احد كفار بر مسلمانان غلبه كنند، اتحاد كه حق است بر تفرق كه باطل است غلبه كرد.
صمدی اظهار كرد: ما یك تشكلی كه در راستای منویات نظام و آرمان های انقلاب باشد، برای بالندگی و دست یابی انسان ها به مقام تعالی و قرب تشكیل شود، نداریم، اما دشمنان نیز در حد خود موفق بوده اند، حزب توده را روسیه درست كرد، حزب كمونیست شوروی برای پیشبرد منویات و اهداف خود چنین حزبی را درست می كند و وقتی كه نمی تواند پیش برود، اسلحه بر می دارد تا به اهداف خود دست یابد.
وی تصریح كرد: در بررسی تشكل هایی كه منشا لیبرال یا دموكرات یا سوسیال می بینند كه از نظر جریان شناسی تاریخی سر نخ همه آنها دست گروهی در خارج از كشور بوده است و هدایت می شده اند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: ما هنوز حزبی كه ایدئولوژی را تعریف كند و خدوم ملت باشد و در راستای خواسته های آن جامعه و نظام شكل بگیرد و حركت كند، نداریم.
صمدی تاكید كرد: جریان شناسی و بررسی تاریخی باید وارد شود و بررسی كند كه چه مشكلات و مسائلی وجود داشت كه مانع از تشكیل چنین حزب و تشكلی در ایران شده است.
وی خاطرنشان كرد: الآن در اقتصاد نفتی و به حق رهبری چندین سال است كه اقتصاد مقاومتی و خودداری از فروش نفت را مورد تاكید قرار می دهند و ما از این موضوع غافل بوده ایم در حالی كه رهبر خود شخصی حزبی است و نگرشی تشكلی دارد.
وی تاكید كرد : حزب در ایران از عمری نزدیك به بالای 100 سال برخوردار است و احزاب، خود باعث شده اند تا مردم نسبت به تحزب ذهنیت منفی پیدا كنند و عوامل خارجی نیز همواره از وجود احزاب در ایران به نفع خود بهره گرفته اند در حالیكه احزاب نباید آلت دست خارجی ها باشند.
** نفت یكی از كلیدی ترین مشكل تشكیل احزاب است
عضو شورای مركزی اصلاح طلبان گفت: عامل نفت یكی از كلیدی ترین مشكل برای تشكیل احزاب محسوب می شود و تاكنون تحزب در ایران به معنای واقعی كلمه شكل نگرفته است و جامعه هنوز به آن سمت و تكامل نرسیده است تا تحزب نقش خود را ایفا كنند.
بیات افزود: درآمدهای نفتی موجب استقلال مالی دولت و بی نیازی آن از كسب درآمد از محل مالیات های مردمی شده درحالی كه نبود این درآمدها دولت را مجبور به تامین منابع مالی خود از محل مالیات ها خواهد كرد و در این شرایط مردم می توانند اقدام های دولت را زیر سوال ببرند و این پرسشگری وظیفه احزاب است.
وی اظهاركرد: اینكه چرا احزاب در ایران ناكارآمد شده اند به این دلیل است كه درخصوص نقش حزب تعریفی صورت نگرفته است و در فرهنگ سیاسی تك ذهنیتی هستیم و آماده برای انجام كار گروهی نیستیم.
وی یادآورشد: حزب را همه مردم قبول دارند و چاره ای جز پذیرش احزاب نیز نداریم و اگر عقب بیفتیم خود ضرر می كنیم و ایران در سطح خاورمیانه جزو معدود كشورهایی است كه تجربه مشروطیت و دموكراسی دارد و قابل قیاس با كشورهای منطقه نیست.
عضو شورای اصلاح طلبان گفت: باید حزب را با فرهنگ سازی درونی كنیم و عمده مشكل این است كه در مباحث بنیادی مشكل نداریم بلكه در كلیات مانده ایم و به صورت ریز و فنی كار نكرده ایم.
بیات اظهار كرد: باید با كاركردهای حزب آشنا شد و از سویی نیز جایگاه احزاب در قدرت تعریف شود و برای حفظ سیستم و دولت و وارد نیامدن ضربه به نظام نیاز است احزاب كه به نوعی ضربه گیر هستند تقویت شوند و تا حزب نباشد مشكلات و گرفتاری ها برای همیشه خواهد بود.
** امام خمینی(ره) معتقد به وجود حزب و تشكل سیاسی است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: جمهوری اسلامی نظامی خاص است كه برای تشكل و اداره جامعه تعریف خاصی دارد.
صمدی با بیان اینكه امام خمینی(ره) مجدد نظام اسلامی است، افزود: در این زمینه تفكر سیاسی امام راحل در جامعه جهانی ساری و جاری است و جواب نیز داده است و اقبال عمومی در میان مسلمانان دارد، ایشان معتقد به وجود حزب در جامعه بود و از جمله حزب موتلفه اسلامی تشكل امام ساخته است.
وی یادآورشد: امام خمینی(ره) می فرماید كه شما عضویابی نكنید، با توجه به اینكه عضو با رسوبات ذهنی كه كارهای اجتماعی و فردی در جامعه دارد، وارد شده است می خواهد خود را به عنوان یك فرد در تشكل مطرح شود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان با بیان اینكه امام راحل می فرمایند كه برادر یابی كنید، گفت: این جمله بدان معناست كه افرادی را دعوت كنید كه پیش از این ایدئولوژی اجتماعی و سیاسی در آنان شكل گرفته است و تربیت شده اند و دیدگاه اسلامی دارند.
صمدی اظهار كرد: امام می فرمایند كه وقتی شما اكثریت شدید، اقلیت را وادار به تسلیم نكنید بلكه اقلیت را اقناع كنید.
وی خاطرنشان كرد: هنجار یا ارزش شدن مبانی اعتقادی و ارزش های اجتماعی زمان بر است و تمرین دموكراسی نیز بر همین اساس با این میزان موانع موجود، نیاز به زمان دارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در زمینه تشكل های سیاسی و احزاب باید طی زمان با افت و خیز و فراز و فرود مواجه شویم تا تشكل فراگیر و نهادینه شود.
صمدی با بیان اینكه پایه دین وحدت است و اتحاد باید سیستماتیك و همراه با برنامه ریزی باشد، ادامه داد: با این اتفاق مشخص می شود كه در چه زمانی افراد باید وارد جامعه شوند، چه نوع موضعی اتخاذ شود، چنین دینی است كه می تواند یك دیدگاه نو در مورد حزب و تشكل ارائه كند و این موضوع در اسلام وجود دارد.
وی به وجود نوآوری در انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: واقعیت این است كه اروپا بیش از 300 سال است كه دموكراسی دارد و حتی موقعیت جغرافیایی نیز در گرفتن موضع موثر است و بافت جغرافیایی اروپا چنان است كه استبداد آنچنانی كه در شرق وجود داشته در آن وجود نداشته است.
صمدی اضافه كرد: از سوی دیگر مردم همین منطقه در محافلی جمع می شدند و در مورد موضوع های مختلف بحث و صحبت می كردند، لذا از همان دوران در مورد بحث حزبی و تشكل سیاسی تجربه و آشنایی دارند.
** احزاب باید از حق ناس بودن انتخابات استفاده كنند
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: رهبر معظم انقلاب تاكید كرده اند بر این موضوع كه انتخابات حق ناس است و مسئولان در این زمینه باید به قانون انتخابات تمكین كنند.
صمدی افزود: حقیقت مطلب این است كه احزاب باید ضمن آنكه از این حق استفاده می كنند، به تكلیف خود نیز عمل كنند، تكلیف این است همانگونه كه رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل برای ماندگار شدن و تعالی نظام و انقلاب، ایثارگری كرده اند در اینجا نیز در صحنه مسائل اجتماعی و سیاسی نوابغ و متفكران جامعه و صاحبان تشكل ها، به نوعی باید دین خود را ادا كنند و لازمه آن این است كه در چند زمینه باید عمل شود كه یكی از این ابعاد همین احزاب و استفاده از حق ناس است.
وی یادآورشد: در این مقطع زمانی خاص كه رهبر موضوع نفوذ و توطئه دشمن علیه نظام اسلامی را مطرح می كند، مردم نیز باید به نوعی از سرگردانی نجات پیدا كنند.
دبیر حزب موتلفه با توجه به برخی نارسایی هایی كه در جامعه وجود دارد اشاره و اظهار كرد: همچون انتخابات در تهران كه مردم باید به چند نفر رای دهند در حالی كه از نظر جامعه شناسی ثابت شده است كه وقتی انسان برای یك موضوع واحد و مهم بیش از یك نفر را انتخاب كنند با مشكل مواجه می شوند، به حتم انتخاب آنان كه بر اساس انتخابات حزبی نیست، كاری سخت و دشوار است.
وی بر لزوم تلاش برای حضور حداكثری مردم در انتخابات تاكید و خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند شاید مرا قبول نداشته باشید اما ایران برای شماست و حقیقت مطلب نیز چنین است، به واقع با عظمتی كه امام خمینی(ره) داشت ما را صاحب مملكت كرد و این موضوع باید برای مردمی كه بناست برای این كشور نماینده انتخاب كنند، تبیین شود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: نماینده به جایگاهی می رود كه در آن می تواند در سطح كلان كشور قانون وضع و بر اجرای آن نظارت كند.
صمدی به وجود برخی انحرافات در جامعه نسبت به جایگاه نماینده اشاره كرد و ادامه داد: تصور نادرست در مورد وظایف و جایگاه نماینده، سطح نماینده را تا سطح پارلمان محلی پایین آورده است می توان احساس كرد كه نماینده، نماینده شورای محلی است، در حالی كه چنین نیست.
وی تاكید كرد: در سطح خرد نیز چنین نگاهی به نماینده هر منطقه باید وجود داشته باشد و مردم بدانند كه یك انحراف باعث تحمیل خسارتی به جامعه می شود و در این زمینه باید آگاه سازی عمومی و تنویر افكار رخ دهد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: به واقع اصلح و صالح و شخصی كه كاربلد است باید به مردم معرفی شود و مردم از این سرگردانی نجات پیدا كنند، ضمن آنكه نگرانی رهبر معظم انقلاب در آن وجود نداشته باشد كه مبادا افراد متمایل به آمریكا در این جایگاه قرار گیرند و در عین حال شخصیت هایی كه بدانند در مجلس چه مسئولیتی دارند و بتوانند باری از دوش مردم بردارند و این می تواند در این مقطع نقش احزاب باشد كه چنین شخصیت هایی را به مردم معرفی و مردم با طیب خاطر به وظیفه خود عمل كنند و به نتیجه مطلوب برسند.
صمدی افزود: ناظران نیز باید تلاش كنند كه مبادا خدشه ای به این قانون وارد شود و هم پیش از انتخابات و بعد از انتخابات نیز به اجرای قانون تمكین شود.
** نیازمند درونی سازی فرهنگ حزب و فعالیت های حزبی در جامعه هستیم
بیات افزود: الزام ها و تكامل ساختاری دولت مدرن ما را به سمت تحزب می برد و ما ناچار از پذیرش آن هستیم و هرچه تحقق این امر را عقب بیندازیم خودمان ضرر خواهیم كرد.
وی عنوان كرد: ساختار حكومت و حتی جامعه بعد از انقلاب اسلامی به خصوص از سال 61، به سمت ترس و وحشت از حزب حركت كرده كه منشا به وجود آمدن چنین فضایی بخشی به عملكرد خود احزاب و بخشی به ساختار حكومت برمی گردد.
بیات با بیان اینكه نیازمند درونی سازی فرهنگ حزب و فعالیت های حزبی در جامعه هستیم، اظهار كرد: با وجود برخی نارسایی ها در عرصه فعالیت های حزبی در كشور، ایران جزو معدود كشورهای منطقه است كه در آن تجربه دموكراسی و ساز و كار دموكراتیك در آن حاكم است و از این جهت در قیاس با كشورهای منطقه جلو هستیم.
وی تاكید كرد: نباید چنین تلقی كنیم كه تحزب یك مفهوم و امر وارداتی از غرب است بلكه ریشه تاریخی و فقهی آن در نزد خودمان وجود دارد.
بیات حضور در انتخابات و جمع آوری رأی، ایدئوژلوی زایی، آموزش و رابط و واسط بودن بین ملت و دولت را از كاركردهای حزب برشمرد و اظهار كرد: لازم است جایگاه حزب در ساختار قدرت در كشور تعریف شود و احزاب در متن و بدنه جامعه وارد شوند.
وی تصریح كرد: به هرحال ما در نظام جمهوری اسلامی مدعی شده ایم كه ایدئوژلوی ما مبتنی بر تعامل اسلام و جمهوریت است، بنابراین لازم است در جهت تحقق هر چه بیشتر آن كوشش كنیم.
3001/597/7312/6085/1352
۰ نفر