۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰
کد خبر: 81934499
T T
۰ نفر
23 اثر ازدانشگاه های كشور در كرسی های نظریه پردازی به ثبت رسید

یاسوج - ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی در دانشگاه های كشور از ثبت 23 نظریه در طول بیش از 10 سال گذشته خبر داد و گفت: دو مورد از این نظریه ها در سال جاری بوده است.

به گزارش ایرنا، عبدالحسین خسروپناه، دوشنبه در جمع روسا و معاونت های پژوهشی و فرهنگی دانشگاه های كهگیلویه وبویراحمد،افزود: دو مورد نظریه ثبت شده در سال جاری مربوط به دانشگاه علامه طباطبایی و مركز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با بیان اینكه برگزاری كرسی های آزاداندیشی با كرسی های علمی ترویجی و نظریه پردازی در دانشگاه ها متفاوت است، گفت: در كرسی های نظریه پردازی یك صاحب اثر می خواهد حرف جدید و اندیشه نو را باز كند.
خسروپناه تاكید كرد: در حالی كه در كرسی های آزاداندیشی مطالب طرح شده بیشتر مباحثه و گفت وگو هستند تا نظریه، و بدون شك با كرسی های نظریه پردازی كه به دنبال تفكر جدید و حرف تازه ای است متفاوت است.
وی كرسی های علمی در دانشگاه ها را نیز دو نوع شامل كرسی های ترویجی و نظریه پردازی دانست و گفت: در كرسی های ترویجی علاوه بر اینكه داور وجود ندارد زمان بررسی ها وارزیابی اثرها نیز محدود است.
خسروپناه اظهار كرد: در كرسی های ترویجی نیز محدودیتی برای رشته ها و دانشگاه های مختلف كشور وجود ندارد و تا حدودی همه رشته ها نیز دخیل هستند در حالی كه در كرسی های نظریه پردازی و نقد، محدودیت تعداد رشته ها و حتی دانشگاه وجود دارد.
وی تصریح كرد: دامنه حمایت و ورود كرسی های نظریه پردازی تنها محدود به چند رشته شامل علوم انسانی و اسلامی، هنر و معماری است.
خسروپناه در تعریف كرسی های ترویجی نیز گفت: كرسی هایی كه تنها با حضور ناقدان برگزار می شود و برای بررسی و ارزیابی نیاز به زمان كمتری دارد.
وی تصریح كرد: در حالی كه در كرسی های نظریه پردازی علاوه بر حضور هیات داوران كه آنها نیز باید با حضور افراد نخبه و در سطح استادتمام و یا دانشیار باشد، نقادان زیادی نیز حضور دارند و زمان بررسی و اعلام نظر نهایی یك اثر ممكن است بیش از 5 تا 10 روز به طول انجامد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: كرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره پس از وقفه ای چهارساله، از دو سال پیش فعالیت خود را به طور منظم آغاز كرده است.
وی با بیان اینكه هم اكنون برگزاری این كرسی ها در مسیر مثبت و امیدواركننده ای در حال پیگیری است، از راه اندازی و فعال كردن كمیته های نظریه پردازی در دانشگاه خبر داد.
خسروپناه از این كمیته ها به عنوان یكی از زیرساخت های مهم برای توسعه كرسی های آزادادیشی و نظریه پزدازی در سطح دانشگاه ها یاد كرد و افزود: استقبال از این كمیته ها نیز در سطح كشور رو به افزایش و قابل قبول بوده است.
3016/6110