۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۲۶
کد خبر: 81935272
T T
۰ نفر
پروژه قطار برقی مشهد - تهران تامین فاینانس و نهایی شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از تامین فاینانس و نهایی شدن پروژه برقی كردن قطار مشهد - تهران در سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ایران خبر داد.

محمد مقدوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برقی كردن مسیر راه آهن مشهد - تهران با برآورد اعتباری دو میلیارد دلار از مدتها قبل به عنوان پروژه ای مهم برای تسهیل دسترسی زائران حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهدالرضا مطرح شده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی 15 درصد از حجم اعتبار مورد نیاز پروژه از منابع داخلی و 85 درصد آن از محل فاینانس تامین می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهوری چین موضوع تامین 85 درصد نیاز مالی این پروژه از محل فاینانس نهایی شده است.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزیها پیمانكار این پروژه كنسرسیومی ایران - چینی است كه در این میان 61 درصد سهام پروژه مربوط به پیمانكار ایرانی یعنی شركت مپنا می باشد و 31 درصد دیگر متعلق به طرف چینی خواهد بود.
مقدوری ادامه داد: كل مطالعات طرح به انجام رسیده و اسناد مالی قرارداد هم نهایی و آماده شده و امضا و ابلاغ عملیات اجرایی نیازمند تامین منابع مالی است كه با این تفاهم امیدواریم كار به سرعت اجرایی شود.
وی گفت: با برقی شدن مسیر كنونی راه آهن مشهد - تهران به صورت اسمی سرعت قطار به 200 كیلومتر در ساعت می رسد كه در عمل بطور متوسط حركت قطارها با سرعت 160 كیلومتر در ساعت انجام می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در این صورت زمان سیر حركت قطارها در مسیر مشهد - تهران و بالكعس به حدود نصف زمان كنونی یعنی به هفت ساعت كاهش می یابد.
وی ادامه داد: بطور متوسط تشریفات انجام این قرارداد و عملیات اجرایی آن حدود سه تا چهار ماه به طول می انجامد و حتی پیمانكار ایرانی پروژه قول داده در صورت ابلاغ وزارتخانه عملیات اجرایی آن را زودتر از این موعد شروع كند.
مقدوری گفت: با تاكید استاندار خراسان رضوی و وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی از سمت مشهد آغاز می شود تا به مرور با انجام بخشهایی از طرح، قطارهای حومه ای مشهد - نیشابور و سبزوار هم راه اندازی شود.
زمان كنونی سیر قطارها در این مسیر بطور متوسط 12 ساعت است. سالانه حدود 13،5 میلیون زائر و مسافر از طریق ناوگان ریلی در خراسان رضوی جا به جا می شوند.
از مجموع 10 هزار كیلومتر ظرفیت شبكه ریلی كشور هزار و ۴۰۰ كیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی ایران را نیز به خود اختصاص داده است.
بر این اساس 33 درصد از كل جا به جایی مسافر در شبكه راه آهن ایران مربوط به استان خراسان رضوی است كه در ایام پیك تابستان و نوروز این سهم به حدود 54 درصد جا به جایی ناوگان ریلی كشور می رسد.
بطور متوسط ماهانه حدود یك میلیون و 150 هزار مسافر در مسیر راه آهن مشهد جابه جا می شود و روزانه نیز 76 رام قطار ورودی و خروجی در این مسیر رفت و آمد می كنند.
همچنین میزان تراكم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت در مقایسه با كشور دو برابر میانگین است و سالانه ۴۲ درصد قطارهای مسافری ایران به مشهد رفت و آمد می كنند.
هم اكنون از طریق راه آهن خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مركز استان قطار به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.
همچنین در مجموع سالانه حدود 4.5 میلیون تن كالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود كه حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی است.
با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در كریدورهای بین المللی ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی كالای این استان در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.
1906/1858
۰ نفر