۶ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۳۰
کد خبر: 81935705
T T
۰ نفر

اجرای 50 طرح اكتشافی معدن در سطح كشور

۶ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۳۰
کد خبر: 81935705
اجرای 50 طرح اكتشافی معدن در سطح كشور

گناباد- ایرنا- مدیر اكتشافات شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسكو) گفت: 50 طرح اكتشافی معدن در نقاط مختلف كشور در حال اجرا است.

حسام مقدم علی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گناباد گستره اجرای این طرحها را شناسایی و اكتشاف معدن در بخشهای گوناگون اعم از كانیهای فلزی و غیرفلزی، زغال سنگ و طلا ذكر كرد.
وی ادامه داد: شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در چارچوب وظایف خود طرحهای مختلفی را در زمینه های اكتشاف، نیازسنجی و تامین و توزیع مواد اولیه معدنی در استانها در دست اجرا دارد.
مدیر اكتشافات ایمپاسكو گفت: این شركت به دنبال ایجاد فضاهای جدید در بخش معدن و حضور در مناطق كمتر توسعه یافته است كه امكان حضور بخش خصوصی به هر دلیل در آنها وجود ندارد تا از این رهگذر برای توسعه صنایع معدنی گامهای موثری برداشته شود.
وی افزود: در هر نقطه ای كه امكان حضور بخش خصوصی در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد شركت ایمپاسكو فعالیت اساسی انجام نمی دهد و بستر را برای این بخش فراهم می كند.
مقدم علی ادامه داد: این شركت به دنبال پركردن خلاء موجود در فرآیند توسعه صنایع معدنی ایران و استفاده حداكثری از ظرفیتهای این بخش در مسیر توسعه كشور است.
وی ایجاد جذابیت و بستر سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در اكتشافهای معدنی را از دیگر اهداف این شركت ذكر و بیان كرد: از ابتدای امسال تاكنون 400 میلیون تن مواد معدنی نظیر سنگ آهن، زغال سنگ و غیره توسط این شركت در سطح كشور اكتشاف شده است.
شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یكی از شركتهای اصلی زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 100 درصد دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
این شركت عهده دارد امور سیاستگذاری و هدایت معادن فلزی و غیرفلزی در سطح كشور است و با و فعالیت در زمینه تولید كك متالورژی، زغالسنگ، طلا، فروكروم، نفلین سینیت، فسفات، آهك، پتاس، تیتانیوم و سرب و روی نقش بسزایی را در تولید ملی ایفا می كند.
مدیر اكتشافات شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه علت سفر به گناباد را نیز بررسی گزارشها مبنی بر احتمال وجود دخائر پورفیری مس در این شهرستان اعلام كرد.
وی گفت: ذخائر مس پورفیری مشابه ذخائر مس سرچشمه كرمان است و در صورت اثبات وجود آن، منطقه گناباد از نظر اقتصادی متحول می شود.
فرماندار گناباد نیز در دیدار با مدیر اكتشافات شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: با توجه به مشكلات حوزه كشاورزی و از تداوم پدیده خشكسالی، معدن از قابلیتهای مهم توسعه این شهرستان محسوب می شود.
محمدعلی نبی پور افزود: باید با هم افزایی مسئولان و متولیان مربوطه برای استفاده حداكثری از پتانسیلهای بخش صنعت و معدن این شهرستان گامهای اساسی برداشت.
از مجموع 43 معدن دارای پروانه بهره برداری در گناباد با ذخیره قطعی 25 میلیون تن 20 واحد فعال و 15 واحد تعطیل هستند و بقیه در حال طی مراحل اخذ صلاحیت حرفه ای هستند.
مهمترین مواد معدنی كنونی در شهرستان گناباد شامل كائولن، بنتونیت، فلورین، سنگ نما، پرلیت، سیلیس و سنگ آهن است.
از مجموع 300 هزار تن ذخائر خاكهای صنعتی در گناباد 40 درصد فرآوری می شود. گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/5132/1858