۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۹:۱۴
کد خبر: 81939729
T T
۰ نفر
امیرعبداللهیان: تلاش می كنیم قطع روابط ایران با عربستان بر حل مساله سوریه تاثیر نگذارد

مسكو- ایرنا- 'حسین امیرعبداللهیان' معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه كشورمان كه در روسیه بسر می برد، گفت: تلاش خواهیم كرد تصمیم نادرست عربستان سعودی در قطع روابط سیاسی با ایران در حل مساله سیاسی سوریه تاثیر نگذارد.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در كنفرانس مطبوعاتی در محل خبرگزاری روسیا سگودنیا با حضور خبرنگاران روس و خارجی گفت: توسعه روابط ایران با كشورهای همسایه از جمله كشورهای حوزه خلیج فارس در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی افزود: در ارتباط با عربستان سعودی از ایجاد تنش و تشنج استقبال نمی كنیم و از این كشور دعوت می كنیم اقدامات تحریك امیز را متوقف كند.
معاون وزیر خارجه با اشاره به دیدار و رایزنی با میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: در این دیدار در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی گفت و گو كردیم
امیر عبداللهیان گفت: پیام همیشگی ما به دوستان و كشورهای همسایه در خلیج فارس دوستی، همكاری و صلح و آرامش است. همسایگان اولویت ما در توسعه روابط هستند.باور داریم در دوران پسافرجام فرصت های جدی برای همكاری های اقتصادی و تجاری با كشورهای همسایه و خلیج فارس فراهم می شود.
وی با اشاره به مطرح شدن مساله یمن در دیدار با بوگدانف گفت: تهران و مسكو از راه حل سیاسی یمن با تلاش سازمان ملل حمایت می كنند.
وی با اشاره به تهاجم نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن خاطرنشان كرد: معتقد هستیم حملات نظامی به مردم مظلوم یمن باید متوقف شود.نوع رفتار عربستان در یمن و این كه ریاض دچار سردرگمی در این كشور شده باعث بدتر شدن اوضاع یمن شده است.
امیرعبداللهیان تاكید كرد: توقف حملات به یمن و بازگشت به میز مذاكره به نفع عربستان و طرف های یمنی و منطقه ای و بین المللی است.به تلاش های جدی خود برای تشویق همه طرف های یمنی در نشستن پشت میز مذاكره با وساطت سازمان ملل ادامه می دهیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در سایه جنگ تحمیلی به یمن وضعیت انسانی در این كشور اسفبار شده است. شكستن محاصره اقتصادی و انسانی و حل مسایل این كشور در اولویت قرار دارد و باید به این مساله توجه كرد.
حسین امیر عبداللهیان روز چهارشنبه برای یك سفر دو روزه و دیدار با مقامات روسیه وارد مسكو شد.
شبك **اروپام*391**1917