۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۱۵
کد خبر: 81940780
T T
۰ نفر
واكاوي حادثه تصادف و انفجار تانكر سوخت در نگل، راه مقصر است يا راننده؟

سنندج- ايرنا- بار ديگر در مسير سنندج - مريوان، تانكر حامل مواد سوختي خبرساز شد و متاسفانه پنج تن از هموطنان در اين تراژدي انساني، جان خود را از دست دادند اما آنچه در اين ميان مهم است تكرار اين تراژدي و عدم پيگيري جدي آن است كه افكار عمومي را به شدت ناراحت كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا خبر تصادف يك تانكر ايراني حامل مواد نفتي با دو دستگاه پژو و پرايد در حوالي روستاي نگل و در مسير سنندج به مريوان در شامگاه پنجشنبه هفته گذشته مخابره شد كه بر اثر آن متاسفانه پنج تن جان خود را از دست دادند و چند نفر نيز به دليل سوختگي و جراحت به بيمارستان منتقل شدند.
تصادف تانكرهاي حامل مواد سوختي در جاده هاي استان كردستان به سريالي تكراري تبديل شده و متاسفانه هر چند مدت يك بار اين موضوع تكرار مي شود و جا دارد دستگاه هاي اجرايي مرتبط براي جلوگيري از وقوع چنين حوادثي با جديت وارد عمل شوند.
جلوگيري از تردد خودروهاي حامل مواد خطرناك از جمله مواد سوختي در طول شب شايد بتواند در كاهش تصادفات خودروهاي ترانزيتي و سنگين موثر باشد كه بايد در دستور كار مسوولان قرار گيرد.
تعريض جاده هاي باريك استان كردستان به خصوص مسير سنندج - مريوان نيز مي تواند به كاهش تصادفات كمك زيادي كند اگرچه تعريض اين جاده آغاز شده اما سرعت اجراي آن كند است و با اين روند، تعريض اين جاده ها سال ها طول مي كشد، اما اميد است از محل اعتبارات سفر رئيس جمهوري به كردستان، مسير جديد در اينده نزديك جايگزين شود.
محور سنندج - مريوان 135 كيلومتر طول دارد و جاده اي بارك، پرپيچ و خم و دره هاي فراواني دارد كه تردد در حجم بالا بخصوص براي خودروهاي سنگين را با مشكلات فراواني روبرو كرده است و سالانه شاهد حوادث رانندگي فراواني در اين مسير هستيم.
اگرچه روند تعريض جاده هاي كردستان و تبديل آن به بزرگراه چندين سال طول مي كشد اما انتظار مي رود با برنامه ريزي لازم از سوي دستگاه هاي مرتبط ، حجم تردد در مسيرهايي مانند محور سنندج- مريوان كه جاده هاي آن كشش تردد زياد را ندارد، كاهش يابد و از طريق اين تدابير در راستاي كاهش تصادفات رانندگي تلاش شود.
بعد از اينكه مرز باشماق مريوان در سال 85 رسمي شد و كردستان به محل عبور و مرور تانكرهاي حامل مواد سوختي از كشور عراق به سوي پالايشگاه هاي داخل كشور تبديل گرديد، واژگوني تانكرهاي حامل اين مواد نيز در كردستان آغاز شد.
واژگوني تانكرها ابتدا در جاده هاي بين شهري اتفاق مي افتاد و در بسياري موارد بي احتياطي راننده، آشنا نبودن رانندگان عراقي به مسيرها، باريك بودن جاده ها و پيچ هاي زياد مسير سنندج - مريوان، از دلايل اين واژگوني ها اعلام مي شد.
اگرچه آمار دقيقي از اين واژگوني ها در دست نيست اما در چند سال اخير حداقل هر ماه شاهد انعكاس خبر واژگوني يك تانكر حامل مواد سوختي در جاده هاي كردستان بوديم.
برخي از تانكرها در نزديكي سدهاي استان واژگون مي شدند كه تهديد جدي براي منابع آبي محسوب مي شد و از سوي ديگر محيط زيست نيز از خطرات واژگوني اين تانكرها به شدت تهديد مي شود.
در حالي كه واژگوني تانكرهاي مواد سوختي در جاده هاي كردستان به امري طبيعي تبديل شده و افكار عمومي به اين خبرها عادت كرده است اما در چند ماه اخير اين واژگوني به شهر سنندج مركز استان كردستان رسيده و از تيرماه امسال تاكنون دو مورد واژگوني تانكر مواد نفتي در اين شهر روي داده است.
در هر تصادف رانندگي بلافاصله جاده به عنوان مقصر اصلي شناخته مي شود اگرچه نياز به بررسي هاي دقيق و كارشناسي دارد اما مردم كردستان معتقدند جاده هاي اين استان به دليل باريكي، كشش تردد و ترافيك بالا به ويژه براي خودروهاي ترانزيتي را ندارند و بايد تبديل به بزرگراه و آزادراه شود.
فرمانده پليس راهور استان كردستان دليل وقوع حادثه تصادف تانكر حامل مواد سوختي با دو خودرو سواري در نزديكي روستاي نگل را در شامگاه پنجشنبه اول بهمن ماه عدم توانايي راننده تانكر در كنترل وسيله نقليه اعلام كرد و گفت: اغلب جاده هاي كردستان به خصوص محور سنندج- مريوان كوهستاني است و رانندگان براي عبور از اين مسير بايد دقت بيشتري داشته باشند.
سرهنگ عيسي گوهري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تصادف تانكر با دو خودرو سواري در نزديكي يك پيچ در حوالي روستاي نگل اتفاق افتاده است و راننده توانايي كنترل وسيله نقليه را نداشته و منجر به تصادف شده است.
او از رانندگان خواست در مسيرهاي كوهستاني با سرعت مطمئنه متناسب با راه و با دقت بيشتري رانندگي كنند.
مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي كردستان نيز سهم راه را در اين تصادف نزديك به صفر دانست و گفت: بر اساس گزارش دستگاه هاي مرتبط، سرعت زياد و عدم توانايي راننده در كنترل وسيله نقليه دليل اصلي وقوع اين حادثه بوده است.
محمد راشد مدرس گرجي به خبرنگار ايرنا افزود: جاده هاي كردستان استاندارد راه فرعي دارند اما عملكرد اين راه ها ترانزيتي است و روزانه شاهد عبور و مرور صدها دستگاه خودرو ترانزيتي در اين مسيرها هستيم كه ترافيك را بالا برده است.
او گفت: در اين حادثه دو نفر بر اثر تصادف فوت شده اند و مابقي فوت شدگان براثر انفجار بوده است.
او با اشاره به اينكه در محور سنندج - مريوان شاهد جاده اي پرپيچ و خم و در بيشتر مسيرها داراي پرتگاه هستيم از رانندگان خواست به علايم رانندگي مستقر در مسير توجه داشته باشند و با سرعت مطمئنه حركت كنند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري سنندج نيز مقصر اصلي در اين حادثه را تريلي اعلام كرد و گفت: در اين حادثه تانكر حامل مواد نفتي منفجر نشد بلكه انفجار بر اثر باك سي ان جي خودرو پژو اتفاق افتاد.
مرتضي سنندج به خبرنگار ايرنا افزود: هشت نيرو با دو خودرو اتوماتيك را براي اطفاي حريق به محل حادثه اعزام كرديم و خود نيز تا بامداد جمعه در محل حضور داشتم.
او معتقد است اطفاي حريق خودروهاي حامل مواد سوختي يا ساير خودروها به امكانات و تجهيزات نياز است و مردم بدون اين تجهيزات نمي توانند آتش را خاموش كنند و از روي حس انسان دوستي و به خاطر مسائل اخلاقي به كمك حادثه ديدگان مي شتابند كه ممكن است خودشان نيز دچار حادثه شوند.
وي اظهار كرد: در زمان وقوع حادثه آتش سوزي براي اطفاي حريق نياز به تجهيزات و امكانات است كه مردم توان اطفاي حريق را ندارند و متاسفانه در بسياري مواقع مشكلات زيادي براي افرادي كه به كمك مي روند، بوجود مي آيد.
او از حس مسووليت و تعهد اخلاقي و اجتماعي مردم كردستان در شتافتن به كمك حادثه ديدگان قدرداني كرد و گفت: در بسياري از موارد مردم امكانات لازم براي كمك را در دست ندارند و با دست خالي نيز كاري از پيش نمي برند و تنها جان خود را به خطر مي اندازند.
او به جاده باريك محور سنندج - مريوان نيز اشاره كرد و گفت: اين جاده كشش اين ترافيك را ندارد كه بايد تعريض سريع آن در دستور كار قرار گيرد اما به صورت موقت مي توان از تردد تانكرهاي حامل مواد سوختي در ساعات شب جلوگيري كرد.
عبور و مرور خودروهاي ترانزيتي از جمله تانكرهاي حامل مواد سوختي در محورهاي استان كردستان همچنان ادامه مي يابد اما مسوولان بايد با آسيب شناسي تصادفات چند سال اخير در جهت رفع تهديدات اقدام نمايند.
جلوگيري از تردد شبانه خودروهاي حامل مواد خطرناك، تجهيز آتش نشاني شهرهاي شويشه، سروآباد و مريوان به نيروهاي متخصص و امكانات و تجهيزات به روز و مدرن و توجيه رانندگان اين نوع خودروها در مورد وضعيت جاده هاي كردستان مي تواند در دستور كار مسوولان قرار گيرد تا از وقوع چنين حوادث دردناك جلوگيري شود.
تجهيز دهياري ها و شوراهاي اسلامي روستاهاي واقع در مسير جاده ها به امكانات و تجهيزات مورد نياز اطفاي حريق و تصادفات رانندگي نيز مي تواند در كاهش تلفات موثر باشد كه اين مورد نيز بايد در دستور كار دستگاه هاي مرتبط قرار گيرد.
در بروز حوادث رانندگي در سطح جاده ها نكته اي كه باعث افزايش ميزان تلفات مي شود عدم آشنايي مردم با كمك هاي اوليه است كه در صورت فراگير كردن آموزش هاي تخصصي مربوط به تصادفات رانندگي و يا آموزش افرادي در برخي از شهرها و روستاهاي واقع در مسيرهاي اصلي مي توان به كاهش اين تلفات كمك فراواني كرد.
اميد است با انديشيدن تدابير لازم از سوي مسوولان شاهد كاهش تصادفات و شدت تلفات در جاده هاي استان كردستان باشيم.
3033/1904
گزارش از فرزاد نويدي